ملازهی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

گسترش روابط ایران و پاکستان؛ فرصتی برای تامین منافع هر دو کشور

کارشناس مسائل پاکستان گفت: پاکستان تقویت روابط با کشورهای مهم مثل چین، روسیه و ایران را پیش گرفته‌ است.

گسترش روابط ایران و پاکستان؛ فرصتی برای تامین منافع هر دو کشور پیر محمد ملازهی کارشناس مسائل پاکستان در گفت‌وگو با  خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آینده روابط دیپلماتیک ایران و پاکستان اظهار کرد: پاکستان بر اساس سیاست خارجی خود تلاش می‌کند با کشورهای مختلف به‌خصوص در جنوب آسیا و خاورمیانه مناسبات متعادلی داشته باشد.

ملازهی با بیان اینکه در پاکستان احزاب جزئی مهم از پازل قدرت محسوب می‌شوند، ادامه داد: زمان حکومت حزب نواز شریف در این کشور، روابط پاکستان با عربستان سعودی نزدیک‌تر از ایران بود؛ اما حزب حاکم در دروان حکومت خود با نگاه مثبت‌تر به جمهوری اسلامی تلاش داشت در مناسبان میان سعودی‌ها و ایران نوعی توازن ایجاد کند.

وی با اشاره به انتخابات اخیر پاکستان و پیروزی حزب انصاف به رهبری عمران خان افزود: این حزب نسبت به احزاب دیگر همخوانی بیشتری با ارتش پاکستان به‌عنوان یکی از رکن‌های اصلی قدرت در این کشور دارد.

کارشناس مسائل پاکستان با بیان اینکه ارتش در این کشور با دو مسئله رو‌به‌رو است، تصریح کرد: آمریکا بر اساس سیاست‌های ترامپ، کمک‌های نظامی و مالی خود به پاکستان را متوقف کرده و با متهم کردن این کشور به‌عنوان حامی تروریست پاکستان را در موقعیت دشواری قرار داده و تزلزل روابط دو کشور را در پی داشته است.

ملازهی ادامه داد: پاکستان برای جبران ضعف مناسبات خود با آمریکا تلاش دارد در سطح بین‌المللی به سمت چین و روسیه و در سطح منطقه‌ای به سمت ایران حرکت کند.

وی با بیان اینکه نظامی‌های پاکستان از سیاست‌ سعودی‌ها در منطقه راضی نبوده و در حال فاصله گرفتن از سیاست‌های زمان نواز شریف نسبت به ایران و عربستان هستند، ادامه داد: با توجه به شرایط موجود، پاکستان تلاش دارد با گسترش و تقویت مناسبات با ایران، منافع ملی خود را تامین نماید.

کارشناس مسائل پاکستان با بیان اینکه این کشور به‌عنوان تنها کشور اسلامی از سلاح هسته‌ای برخوردار، دارای جمعیت مسلمان و مرز مشترک طولانی با جمهوری اسلامی است، اظهار کرد: با توجه به ابراز تمایل این کشور به گسترش همکاری با ایران، جمهوری اسلامی می‌تواند از ظرفیت‌های پاکستان برای پیشبرد سیاست‌های منطقه ای و تامین منافع ملی خود بهره ببرد. 

ملازهی با تاکید بر امنیت مرز‌های مشترک ایران و پاکستان گفت: توسعه و تقویت روابط می‌تواند توافقات مرزی میان دو طرف را عملیاتی و  به افزایش هرچه بیشتر امنیت مرز‌های دو کشور منجر شود.

وی در پایان با بیان اینکه ارتش پاکستان و حزب انصاف، آگاهی کامل از شرایط پیش روی خود در روابط با عربستان و آمریکا دارند، خاطر نشان کرد: آنها برای تامین منافع ملی خود، سیاست تقویت روابط دیپلماتیک با کشورهای مهم بین‌المللی و منطقه‌ای یعنی چین، روسیه و ایران را پیش گرفته‌اند. در این شرایط مقامات جهموری اسلامی می‌توانند با هوشمندی از ظرفیت‌های پاکستان برای پیش‌برد سیاست‌های خود در منطقه و تامین منافع ملی استفاده کنند؛ هر چند چالش‌ها و موانع زیادی برای ایجاد اتحاد و گسترش روابط دیپلماتیک میان دو کشور وجود دارد. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار