معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان مرکزی:

باید از قالب‌های سنتی فرهنگ خارج شویم/شبکه دانشجویی سازمان دانشجویان در استان مرکزی تشکیل می شود

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان مرکزی گفت: حوزه فرهنگی جهاد دانشگاهی در سال جاری مباحث مرتبط با آسیب‌های اجتماعی و تولید محصولات فرهنگی با استفاده از ابزارهای نوین را دنبال می‌کند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، محسن مرادی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان مرکزی به مناسبت فرا رسیدن سی و هشتمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی  به تشریح اقدامات و برنامه‌های پیش روی معاونت فرهنگی این نهاد پرداخت و با بیان اینکه فعالیت‌های فرهنگی در جهاد دانشگاهی با 2 رویکرد انجام می‌گیرد،گفت: امور فرهنگی باید متناسب با اهداف تعیین‌شده و برنامه‌های بالادستی انجام گیرد به همین دلیل در حال حاضر فعالیت‌های جهاد دانشگاهی براساس سند چشم‌انداز 1404 دنبال می‌شود که در این سند اهدافی تحت عنوان اهداف فرهنگی در سطح کلان و برنامه‌های ششم توسعه از سال 96 تا 1400 تعریف شده است.

وی عنوان کرد: در کنار این عامل باید راه‌های رسیدن به اهداف براساس نیاز و شرایط روز جامعه مشخص شود به همین دلیل معاونت فرهنگی هر ساله برنامه‌های خود را براساس اهداف کلان جهاد دانشگاهی تعریف می‌کند.

مرادی با اشاره به انجام برنامه‌های مختلف فرهنگی براساس شاخص‌های تعریف شده در سال 96، استفاده از همکاری و همفکری اعضای هیات عملی به میزان 200 نفرساعت، انجام 70 طرح داخلی، پوشش 15 هزار نفر ساعت مخاطب، همکاری افتخاری با 25 دانشجو، تولید 27 محصول فرهنگی که تولید 20 محصول از این تعداد به درآمدزایی منجر شده است را بخشی از اقدامات و برنامه‌های سال گذشته معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان مرکزی دانست.

وی با بیان اینکه با توجه به وجود بخش‌های مختلف در بدنه معاونت فرهنگی، در هر حوزه برنامه‌های مجزایی تعریف می‌شود، گفت: براساس ساختار کلان تعریف شده، معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی دارای ساختارهای مناسب و به‌روزی است و این امر باعث شده است که نیازی به تغییر ساختار در این معاونت وجود نداشته نباشد، هرچند فرصتی هم برای تغییر ساختار نداریم و باید در بحث محتوا ورود کنیم.

وی با اشاره به انجام 2 کار عمده در سازمان ‌دانشجویان در سال گذشته از جمله برگزاری مسابقات مناظره دانشجویی با هدف نهادینه شدن فرهنگ گفتمان دانشجویی در دانشگاه ها گفت: این برنامه در مقابل برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی اقدامی حداقلی است و جهاد دانشگاهی استان مرکزی سال گذشته با 18 تیم، مسابقات مناظره دانشجویی را در ابتدای امر به صورت استانی و سپس به صورت منطقه ای برگزار کرد.

مرادی افزود: بخشی از فعالیت‌های معاونت فرهنگی در سطح ملی و بخشی در سطح استانی است که فعالیت‌های استانی در قالب طرح‌های سفارشی و خویش‌فرما انجام می شود.

وی اضافه کرد: دومین دوره طرح دانشجو معلم قرآن با حضور 40 نفر از دانشجویان استان با هدف تربیت مربی قرآن و با محوریت اشتغالزایی در یک دوره هشت روزه برگزار شد و امسال نیز برگزاری سومین دوره مدنظر است. افراد آموزش دیده در این دوره برای اجرای طرح‌های قرآنی در هر فضایی آمادگی دارند.

مرادی با اشاره به فعالیت مرکز علمی، فرهنگی و گردشگری به عنوان زیرمجموعه سازمان دانشجویان در این معاونت گفت: در جریان فعالیت های این مرکز اردوهای فرهنگی دانشجویی به منظور آشنایی با دستاوردهای ملی در صنایع و کارخانجات موفق برگزار می‌شود و در سال گذشته نیز اردوی کویرشناسی و رصد ستارگان انجام گرفت، همچنین با همکاری هلال‌احمر اردوهایی همچون سفر به ساوه و محلات نیز برگزار شد.

وی درباره  توسعه تعاملات با دستگاه‌های مختلف در جهت توسعه اردوهای فرهنگی و دانشجویی بیان کرد: براساس یک تفاهم‌نامه در سطح کشور تصمیم بر این است که جهاد دانشگاهی تولی‌گری تمامی اردوهای دانشجویی را به عنوان بازوی اجرایی به عهده گیرد. رایزنی‌هایی در این راستا با هلال احمر، دانشگاه علوم‌پزشکی و بنیاد نخبگان صورت گرفته است که این امر قطعا مانع موازی‌کاری با طرح "ایران مرز پرگوهر" خواهد شد .

انتهای پیام/ب

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.