رئیس سازمان محیط زیست:

سالانه حدود ۱۱ تن در هکتار فرسایش خاک داریم

عیسی کلانتری گفت: حدود ۱۰ تا ۱۱ تن در هکتار در سال فرسایش خاک داریم که چیزی حدود ۶ دهم میلی‌متر است.

سالانه حدود ۱۱ تن در هکتار فرسایش خاک داریمبه گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عیسی کلانتری معاون‌ رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری  امروز(سه‌شنبه) در جمع خبرنگاران در رابطه با افزایش شمار تعداد محیط بانان‌ به شهادت رسیده در مناطق حفاظت شده اظهار داشت: در این باره چند دلیل وجود دارد. یکی آن که شاید محیط‌ بانانی‌ را که استخدام می‌کنیم، بدون آموزش وارد این حرفه شده‌اند و از مسائل اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی آگاهی ندارند؛ ما باید در زمینه آموزش محیط بانان‌ تلاش کنیم و تصمیم داریم هیچ محیط بانی را بدون آموزش وارد مناطق‌ حفاظت شده نکنیم.

وی ادامه داد: حرفه محیط‌بانی یک تخصص خاص می‌خواهد و هیچ دانشگاهی تاکنون تدریس در رشته محیط‌ بانی را بر عهده نگرفته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص پیگیری پرونده فعالان دستگیر شده محیط زیست تصریح کرد: تا آنجایی که وزیر اطلاعات گزارش داده است، هیچ دلیلی برای جاسوس بودن فعالان‌ محیط زیست وجود ندارد، اما قوه قضاییه تاکید دارد که هیچ ارگانی‌ نباید در این موضوع ورود کند و سازمان محیط زیست اجازه پیگیری مستقل در این زمینه را ندارد.

وی افزود: سمن‌ها و تشکل‌های محیط زیستی‌ در رابطه با این موضوع بلاتکلیف‌ هستند که آیا می‌توانند در زمینه محیط زیست فعالیت کنند یا خیر.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه محیط بانی‌ در استان تهران به شکل خانوادگی است، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست تمام فعالیت‌ها و تصمیمات محیط زیستی استانی را به مراکز استان‌ها واگذار کرده است و باید این شبکه‌ها در حوزه محیط بانی سر و سامان داده شود.

وی با بیان اینکه فرسایش‌ خاک یکی از موارد حساس فرا سرزمینی‌ است، افزود: حداقل 30 سال به طول می‌انجامد تا یک سانتی متر از خاک کشور شکل گیرد و ما از جمله کشورهایی هستیم که در زمینه فرسایش‌ خاک در رده‌های بالا قرار داریم.

رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: سالانه حدود 10 تا 11 تن در هکتار(یعنی چیزی حدود 6 دهم میلی متر در سال) فرسایش خاک داریم.

کلانتری در ادامه گفت: به طور متوسط عمر فرسایش خاک در کشور ما حدود 25 سال است، یعنی در هر متر مربع 230 میلی‌متر فرسایش خاک داریم که انسان عامل اصلی فرسایش‌ خاک در کشور است.

وی در ادامه افزود: موضوعات فیزیکی‌ و آلودگی‌های شیمیایی‌ نیز یکی از عوامل مهم فرسایش خاک در کشور محسوب می‌شوند. همچنین فلزات سنگین نیز باعث آلودگی خاک می‌شوند که این یک نوع سوء استفاده‌ از منابع طبیعی است.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه کمبود آب باعث از بین رفتن زندگی حیات وحش می‌شود، گفت: سال‌های گذشته همه فعالان‌ محیط زیستی‌ در زمینه نبود و کمبود آب اعتراض‌ داشتند که همین منجر به از بین رفتن حیات وحش در طبیعت‌ شده است. اگر طبیعت خشک شود، اولین قربانیان‌ آن حیات وحش خواهد بود.

وی با بیان اینکه ورود آب شور به خاک یکی دیگر از معضلات زیست محیطی است، افزود: در سال‌های گذشته متأسفانه ما نتوانسته‌ایم برنامه‌های خود را متناسب با برنامه‌های توسعه پیش ببریم‌؛ جنگل‌های زاگرس به دلیل نبود آب و فرسایش خاک رو به نابودی رسیده است. ما باید در تمام بخش‌ها بازنگری‌هایی داشته باشیم نباید برای تأمین گوشت زمین‌های خود را از بین ببریم‌. من معتقدم که واردات گوشت می‌تواند یکی از بزرگترین  نعمت‌ها برای حفظ خاک و آب باشد.

کلانتری در پایان با اشاره به بحران تأمین منابع سوختی استاندارد با وجود تحریم‌ها اظهار کرد: تحریم‌ها می‌تواند بر محیط زیست نیز اثرگذار باشد. خوشبختانه در زمینه تأمین سوخت استاندارد ما در شرایط خوبی به سر می‌بریم و اجازه نخواهیم داد نفتا‌ تبدیل به بنزین شود. کیفیت سوخت ما هم اکنون نسبت به گذشته بهتر شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار