در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ایران در انتظار پدیده انفجار سالمندی/ برنامه ریزی برای توسعه رشته پرستاری سالمند در کشور

مدیر گروه پرستاری بهداشت جامعه دانشگاه تهران بر ضرورت تربیت پرستار برای سالمند با هدف حفظ شادابی در این گروه از افراد تاکید کرد.

شهرزاد پاشایی پور عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران و مدیر گروه پرستاری بهداشت جامعه و سالمندی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیان کرد: پرستاری سالمندی علم و هنر مراقبت از سالمندان از مرحله پیشگیری تا ناتوانی است که در سه سطح پیشگیری سطح اول، دوم و سوم  جای می گیرد  و هدف نهایی این رشته، ارتقای سطح سلامت سالمند و پیشگیری از بیماری ها به ویژه بیماری‌های مزمن در سالمندی است.

وی گفت: در دوران سالمندی برخی  تغییرات فیزیولوژیک طبیعی در بدن اتفاق می افتد که می تواند زمینه ساز بروز بیماری هایی چون پرفشاری خون، دیابت و غیره شود  و  در این ایام سالمند نیازمند مراقبت است و  در نظر داریم  که با توجه به تغییرات فیزیولوژیک از وقوع بیماری پیشگیری کنیم؛ در واقع پرستار یک فرد سالمند می کوشد تا استقلال و خودکفایی  را به سالمند  بازگرداند تا سالمند  بتواند از خود مراقبت کند  و نقشی موفق و  مولد در جامعه داشته باشد.

ایران در انتظار پدیده انفجار سالمندی / برنامه ریزی برای توسعه رشته پرستاری سالمند در کشور

پاشایی پور  بیان کرد: پرستاری سالمندی با این رویکرد سالها در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر دنیا تدریس می‌شود و هم‌اکنون در دانشگاه علوم پزشکی تهران هفتمین دوره پرستاری سالمندی در مقطع کارشناسی ارشد در حال برگزاری است.

۹درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهند

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران در خصوص اهمیت و نقش پرستاری سالمندی تصریح کرد: در ایران جمعیت سالمندان رو به افزایش است و طبق آخرین سرشماری سال 95، بیش از 9 درصد کل جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند، بنابراین باید زیرساخت‌های لازم برای رویارویی با این پدیده که به آن پدیده انفجار سالمندی می‌گویند در سالهای آتی مورد توجه قرار دهیم تا بتوانیم پرستارانی آگاه، کارآمد و شایسته را تربیت کنیم.

ایران در انتظار پدیده انفجار سالمندی / برنامه ریزی برای توسعه رشته پرستاری سالمند در کشور

اهمیت توجه به دوره سالمندی

پاشایی پور با اشاره به اینکه برای سلامت سالمندان باید از سال های قبل برنامه ریزی کرد؛ گفت:  در سنین مختلف فعالیت‌های مرتبط را انجام می‌دهیم برای مثال رشته کارشناسی ارشد سلامت جامعه و پرستاری سلامت جامعه که در گروه‌های مختلف سنی انجام وظیفه می‌کنند،  می تواند زمینه ساز ارتقای سلامت سالمندان را فراهم آورد، بنابراین نیازمند تربیت پرستارانی هستیم که با دانش، نگرش و عملکرد مطلوب پاسخگوی نیازهای مرتبط با سلامت جامعه باشند.

وی افزود: در دوره کارشناسی ارشد پرستاری سالمندی، دانشجویان با مباحثی همچون اختلالات جسمی و عملکردی سالمندان، تغییرات روانی و عاطفی دوران سالمندی و جنبه‌های اجتماعی و نحوه مشارکت اجتماعی فعال به صورت تخصصی آشنا شده و مهارت مراقبت از سالمندان را از جنبه های مختلف کسب می کنند.

مدیر گروه پرستاری بهداشت جامعه و سالمندی با اشاره به برنامه هایی که برای سلامتی سالمندان اجرا می شود؛ گفت: در تهران دانشگاه‌های علوم پزشکی در مقطع ارشد این رشته پذیرش و جذب دانشجو دارند همچنین طب سالمندی داریم که فعالیت هایی در حوزه خود را انجام می‌دهد.

ایران در انتظار پدیده انفجار سالمندی / برنامه ریزی برای توسعه رشته پرستاری سالمند در کشور

وی ادامه داد: انجمن‌های مختلف همچون انجمن آلزایمر ایران که خدمات مفیدی را به سالمندان ارائه می‌دهد و سازمان بهزیستی تا اداره کل سلامت شهرداری در بستر محلات برنامه‌هایی صرفا برای سالمندان دارند که از جمله این طرح‌ها مراقبت از سالمندان در مراکز جامع سلامت در سطح شهر است و تمام سالمندان سالم یا بیماری که تحت پوشش منطقه‌ای مراکز سلامت باشند با مراجعه به مراکز خدمات بهداشتی و درمانی رایگان دریافت می‌کنند.

پاشایی پور یادآوری کرد: در آینده پدیده سالمندی در کشور جدی تر خواهد شد و ضروری است که نظام سلامت سیاست گذاری و برنامه ریزی دقیق تری نسبت به این موضوع داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار