آسیب به شبکیه چشم انسان غیرقابل جبران و سخت درمان و یکی از دلایل افزایش کم بینایی و نابینایی در جهان استفاده بی رویه از وسایل دیجیتال است.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند استفاده بیش از اندازه از تلفن همراه یا سایر وسایل دیجیتالی که نورآبی از صفحه نمایش آن‌ها ساطع می‌شود می‌تواند سبب آسیب شدید به شبکیه چشم شود.


سلول‌های فوتورسپتور (Photoreceptor) از یک مولکول در شبکیه چشم برای تبدیل نور به سیگنال استفاده می‌کنند تا پیام‌ها را به مغز برسانند.

شبکیه چشم نورآبی را جذب می‌کند و سبب ایجاد واکنشی می‌شود که بر اثر آن مواد شیمیایی سمی در سلول‌های فوتورسپتور ایجاد می‌شود و آن‌ها را نابود می‌کند.


زمانی که سلول‌های شبکیه چشم انسان آسیب ببیند و این سلول‌های ارزشمند از بین بروند به تدریج زمینه ابتلا به بیماری دژنراسیون ماکولا ایجاد می‌شود. این بیماری عامل اصلی نابینایی درجهان و یا ایجاد مناطق کور درزمان نگاه کردن به اشیا و منظره‌های مختلف است.

کارشناسان به ویژه هشدار می‌دهند افراد هرگز از تلفن همراه در مکان‌های فوق العاده تاریک استفاده نکنند، زیرا این سبب جذب بیشتر نورآبی به وسیله چشم‌ها و در نتیجه آسیب شدید به آن‌ها می‌شود.


این یافته‌ها حاصل پژوهش دانشمندان دانشگاه تولیدو (Toledo) در کشور آمریکاست، مطالعه‌های دانشمندان نشان داده  نورآبی منتشرشده از گوشی تلفن همراه، تبلت و رایانه می‌تواند مولکول‌های حیاتی شبکیه چشم را ازبین ببرد و سبب کم بینایی و نابینایی در آینده‌ای نه چندان دور در افراد شود.

مبتلایان به بیماری دژنراسیون ماکولا مناطقی کور و سیاه را در زمان مشاهده اجسام می‌بینند که به تدریج بزرگ می‌شود، زیرا شبکیه چشم آن‌ها در حال نابود شدن است و در صورت تاخیر در درمان امکان نابینایی وجود دارد.


چشم مبتلایان برای جلوگیری از نابینایی شروع به ساختن رگ‌های خونی در شبکیه چشم می‌کند که این رگ‌ها به تدریج سبب خونریزی از چشم و بروز نابینایی می‌شوند. درمان این بیماری شامل استفاده از دارو برای جلوگیری از ایجاد رگ‌های خونی جدید در چشم و نیز لیزر درمانی برای تخریب این عروق خونی غیر طبیعی است.

چشم انسان توانایی خوبی در محافظت از خود در مقابل نور UV مانند امواج خورشید دارد و به میزان زیاد اجازه ورود پرتو‌های UV به درون چشم را نمی‌دهد، اما در مقابل نور آبی حساس است و این نور به خوبی وارد شبکیه چشم و در نتیجه باعث ابتلای افراد به بیماری‌های چشمی می‌شود.


کارشناسان در آزمایشگاه با تزریق سلول‌های سمی شده شبکیه چشم به سلول هایی، چون سلول‌های سرطانی و سلول‌های عضله قلب متوجه مرگ آن سلول‌ها نیز شدند.

کارشناسان برای کاهش آسیب دیدن شبکیه چشم بر اثر ورود نور آبی وسایل الکترونیکی توصیه می‌کنند افراد از عینک‌های محافظ با توان مسدود کردن پرتو UV و نور آبی استفاده کنند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند همزمان با افزایش سن بدن توانایی خود برای مقابله با اثر‌های منفی نورآبی بر سلامت چشم‌ها را از دست می‌دهد و به تدریج فرد مبتلا به بیماری دژنراسیون ماکولا می‌شود.


همچنین زمان استفاده از تلفن همراه و سایر وسایل دارای صفحه نمایش با نور آبی در شبانه روز را مدیریت و از استفاده بی رویه از این گونه وسایل خودداری کنند.

برروی نسل جدید گوشی‌های هوشمند قابلیت فیلتر نورآبی وجود دارد که با فعال کردن آن، رنگ صفحه نمایش تیره می‌شود و میزان انتشار نور آبی به چشم کاهش می‌یابد.

و  در نهایت  توصیه چشم پزشکان به افراد استفاده نکردن شب‌ها  در تاریکی از وسایل الکترونیکی است تا  به سلامت چشم‌های خود کمک کنند.

منبع:Dailymail

انتهای پیام/

آسیب جدی به شبکیه چشم نتیجه اعتیاد شدید به تلفن همراه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار