حکیم زاده مطرح کرد؛

تلاش برای ایجاد اساسنامه مدارس عشایری/ تخصیص سهمیه کنکور به داوطلبان عشایر پیگیری می‌شود

معاون آموزش ابتدایی از پیگیری برای تحقق اساسنامه مدارس عشایری و بهبود روند تحصیلی در این مناطق خبر داد.

تلاش برای ایجاد اساسنامه مدارس عشایری/ پیگیری برای تخصیص سهمیه کنکور به داوطلبان عشایربه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی در برنامه پرسشگر درباره چالش‌های آموزش عشایری کشور با اشاره به آمار دانش‌آموزان عشایری اظهار کرد: 187 هزار و 495 دانش‌آموز عشایری داریم که از این تعداد 88 هزار و 649 دانش‌آموز دختر و 98 هزار و 646 دانش‌آموز پسر هستند.

وی به تفکیک مقاطع تحصیلی دانش‌آموزان هم اشاره کرد و افزود: 139 هزار و 433 دانش‌آموزان در دوره ابتدایی، 34هزار و 913 دانش‌‌آموز در متوسطه اول و 13هزار و 149 دانش‌آموز در متوسطه دوم تحت پوشش آموزش‌ها قرار دارند.

 معاون آموزش ابتدایی درباره آمار نیروی انسانی مناطق عشایری گفت: 17 هزار و 381 نیرو در سمت‌های معلم کادر اداری و نیروی خدماتی در مناطق عشایری مشغول به فعالیت هستند و بخش عمده آنها در دوره ابتدایی فعالیت می‌کنند.

علل کاهش آمار دانش آموزان دوره متوسطه در مناطق عشایری

حکیم‌زاده درباره کاهش آمار دانش‌آموزان از دوره ابتدایی به دبیرستان بیان کرد: ماندگاری معلمان در مناطق عشایری یکی از دلایل مهم در پوشش تحصیلی این مناطق است به همین جهت در دوره ابتدایی امکان جذب معلم بیشتر، همچنین چند دانش‌آموز امکان تحصیل در کلاس‌های چند پایه را دارند اما این شرایط برای دوره متوسط وجود ندارد علاوه بر آن دانش‌آموزان در دوره نوجوانی برای تأمین معیشت خانواده وارد بازار کار می‌شوند و امکان ادامه تحصیل برای آنها کمتر وجود دارد.

معاون آموزش ابتدایی تصریح کرد: آداب و رسوم و مسائل فرهنگی هم در کاهش پوشش تحصیلی مناطق عشایری اثرگذار است، هرچند طی سال‌های اخیر سعی کردیم با راه‌اندازی آموزش و پرورش عشایر نگاه به پدیده تحصیل را تغییر دهیم و ایجاد اساسنامه مدارس عشایری به افزایش پوشش تحصیل کمک به سزایی می‌کند.

حکیم‌زاده تصریح کرد: اساسنامه مدارس عشایری علاوه بر اینکه به افزایش پوشش تحصیلی دانش‌آموزان در مناطق عشایری کمک می‌کنند می‌تواند فرصتی باشد تا این افراد را بعد از اتمام تحصیل به عنوان معلم در مناطق زندگیشان به کار بگیریم؛ همچنین در این مناطق به شغل‌های متفاوتی نیازمندیم که اگر از اهالی منطقه باشند نرخ ماندگاری آنها برای فعالیت بیشتر خواهد بود.

وی از پیگیری برای تعلق سختی کار به معلمان عشایری خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم تا این موضوع را برای معلمان عشایری ایجاد کنیم؛ همچنین پیگیر هستیم تا سهمیه‌ای به داوطلبان عشایر در کنکور سراسری تعلق بگیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار