کلینیک آنلاین؛

پاسخ سوالات خود در زمینه «بواسیر» را اینجا بخوانید/ بخش سوم

بخشی از سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران جوان در قسمت کلینیک آنلاین مطرح کرده‌اند، عضو انجمن متخصصان گوارش و کبد پاسخ داد.

پاسخ سوالات خود در زمینه «بواسیر» را اینجا بخوانید/ بخش سومبه گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ پاسخ سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت «کلینیک آنلاین» مطرح کرده بودند، منتشر شد.

شما هم می‌توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود، پاسخ را از پزشکان مربوطه دریافت کنید.

پاسخ  سوالات شما در زمینه «بواسیر» را سیدمحمد صادق غفوری عضو انجمن متخصصان گوارش و کبد ایران   پاسخ داده است.

سوال: حین دفع سوزش دارم، ولی زائده‌ای نیست فقط مانند خراش است و همیشه یبوست دارم، ولی از داخل مثل یک توده احساس می‌کنم که جلوی راه دفع را می‌گیرد، مشکل  چه چیزی است؟

جواب:  با توجه به شرح حال، احتمالا دچار شقاق شده اید و باید به پزشک مراجعه کرده و با توجه به معاینه و شرح حال، اقدامات لازم صورت پذیرد.

بهترین راه تسکین درد، استفاده از تشت آب گرم و مصرف مایعات جهت جلوگیری از یبوست است، همچنین از پماد‌های آنتی هموروئید هم  می‌توان استفاده کرد، در صورتی که دچار خونریزی و درد مداوم باشید، حتما باید پزشک معاینه کند.

سوال: همورئید دارم که موقع اجابت مزاج بیرون می‌زند و دردناک است و  مجدد به جای قبلی باز می‌گردد؛ 10 الی 20 دقیقه  بعد از اجابت مزاج  احساس می‌کنم که مجددا باید اجابت مزاج کنم که خیلی دردناک است و به سختی  تا دستشویی حرکت می‌کنم، در این مرحله اصولا  مدفوع آبکی و چسبناک است، آیا 2 مرحله‌ای شدن اجابت مزاج و این مشکل به همورئید مربوط است؟

جواب: بله، هموروئید درجه ۴ یا بیرون زده سبب تشدید یبوست و دفع نشدن کامل می‌شود.

بواسیر درمان قطعی دارد

سوال: آیا بواسیر درمان قطعی دارد؟، عواقب عمل جراحی آن چیست؟، فرق آن با بیرون زدگی راست روده چیست؟

جواب: بله بواسیر درمان قطعی دارد، ولی در صورت تداوم عوامل ایجاد کننده، احتمال عود وجود دارد و مانند هر عمل جراحی دیگر احتمال خونریزی و عود آن وجود دارد؛ بیرون زدگی قسمت انتهایی روده خود را بصورت تورم و بیرون زدگی دور تا دور مقعد  نشان می‌دهد، در صورتیکه بواسیر بصورت بیرون زدگی زائده‌ای از کنار مقعد است.

احتمال ابتلا به هموروئید بعد از زایمان

سوال: حدود 2 ماه است که زایمان کردم و بعد از آن شربت ملین استفاده کردم، اما بعد از اتمام شربت هنگام خروج مدفوع درد، سوزش زیاد و گاهی هم خارش  احساس می‌کنم، البته احساس درد  بخصوص موقع نشستن روی صندلی هم دارم، فکرمی‌کنم زایده‌ای هم کنار مقعدم است، علت چیست؟

جواب: یکی از مشکلات هنگام بارداری و بعد از زایمان بخصوص زایمان طبیعی، هموروئید یا بواسیر و نیز skin tag است که بصورت توده بیرون زده از مقعد خود را نشان می‌دهد.

بیمار باید مایعات و سبزیجات را به مقدار کافی مصرف کند، تا از یبوست و تشدید درد جلوگیری شود، همچنین در صورت درد، از پماد‌های مقعدی آنتی هموروئید جهت تسکین درد و خارش می‌توان استفاده کرد.

سوال: آیا بواسیر را با داروی گیاهی می‌توان درمان کرد؟ و اینکه برخی پزشکان سنتی خونریزی بواسیر را مفید می‌دانند نظر شما چیست؟

جواب: بله، بسیاری از پماد‌های مربوط به درمان بواسیر منشا گیاهی دارد بخصوص گیاه مورد؛ خونریزی موجب کاهش تورم بواسیر در مواردی شده، ولی این به معنای مقید بودن خونریزی از بواسیر نیست.

سوال: از سال ۹۰ تاکنون به علت یبوست شدید متاسفانه هر مرتبه که اقدام به اجابت مزاج می‌کنم، پوسته دور مقعد تا حدی بیرون می‌زند البته با پماد آنتی هموروئید دوباره به حالت طبیعی می‌شود، ضمن اینکه تا قبل استفاده از پماد سوزش در این ناحیه احساس می‌کنم و در مجموع این موضوع سبب وسواسی و حتی تاخیر از اجابت مزاج شده است، البته می‌دانم تا مشکل یبوست حل نشود درمان قطعی هم غیر ممکن است و از دارو‌های گیاهی مختلفی مانند سیلاکس، انجیر و اسفرزه جهت درمان یبوست استفاده کرده‌ام که نتیجه همیشگی و کاملاً موثر ندارند، بلکه تاحدی موثر هستند البته اگر از این دارو‌ها استفاده نکنم غالباً اجابت مزاج هم صورت نمی‌گیرد درمان آن چگونه است؟

جواب: با توجه به تداوم مشکل توصیه می‌شود توسط همکاران جراح کولورکتال ویزیت و معاینه شوید تا در صورت لزوم با انجام عمل جراحی درمان قطعی شما صورت پذیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار