رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی مطرح کرد؛

تخصیص ۳۰۸ میلیارد تومان برای ایجاد صندوق‌های خطر پذیر/ صندوق نوآوری و شکوفایی به سمت سرمایه‌گذاری پیش می‌رود

سلطانی گفت: برای کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان صندوق‌های خطر پذیر اعتباری ۳۰۸ میلیارد تومانی در نظر گرفته شده است.

تخصیص 308 میلیارد تومان برای ایجاد صندوق‌های خطر پذیر/ صندوق نوآوری و شکوفایی به سمت سرمایه‌گذاری پیش می‌رودبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  بهزاد سلطانی رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در نشست خبری این صندوق که صبح امروز برگزار شد، با اشاره به اهمیت فناوری‌های جدید گفت: مردم در آینده از خودروهای هوایی و انرژی‌های فسیلی استفاده خواهند کرد و برای آن که بتوانیم این فناوری‌ها را در کشور رونق دهیم یا باید آنها را از خارج وارد کنیم  یا باید به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان آن‌ها را در کشور اینجا کنیم.

وی با اشاره به فناوری‌ها و تجهیزاتی که در شرکت‌های دانش‌بنیان ساخته شده است، اظهار کرد: امروز در شرکت‌های دانش‌بنیان پهباد‌هایی با ساختار پیچیده ساخته شده‌اند و این شرکت‌ها توانایی دارند که تا 7 سال آینده بتوانند تاکسی‌های هوایی را هم به وجود آورند.

سلطانی درباره مشکلات اقتصادی که  کشور با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کند، گفت: باید مفسدان اقتصادی و رانت خواران سیاسی مجازات شوند اگر فردی که با رانت فضای اقتصاد را متشنج کرده است مجازات و مشخص شود اقتصاد دانش‌بنیان پویایی خود را پیدا خواهد کرد.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: همچنین ما مسئولان باید کاری کنیم تا فضای اقتصادی برای شرکت‌های دانش‌بنیان باز شود و آن‌ها بتوانند راحت ‌و آسان‌تر کار خود را پیش ببرند.

وی با بیان اینکه ما نباید اجازه دهیم تا محصولی به کشور وارد شود، اظهار کرد: اگر در گذشته محصولی از خارج از کشور به داخل وارد می‌شده باید امروز در شرکت‌ها دانش‌بنیان تولید شود و در این راستا فناوری بین‌الملل را باید ارتقا دهیم.

مشکلات ارزی شرکت‌های دانش‌بنیان برطرف می‌شود

سلطانی با بیان اینکه صندوق خود را موظف به ارائه کمک و تسهیلات می‌داند، اظهار کرد: در تحولات ارزی و حوادث غیر مترقبه مانند زلزله و همچنین تحریم‌های پیش رو باید وارد عمل شویم تا مشکلات برطرف شود در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان با نرخ ارز مشکل دارند و با ایجاد بسترهای مناسب که در هنگام عقد قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان انجام می‌شود به دنبال برطرف کردن این موضوع هستیم.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به فعالیت استارت‌آپ‌ها بیان کرد: موج موفق استارت‌اپ‌ها بوجود آمده است و آن‌ها با خلاقیت خود توانسته‌اند بازارها را فتح کنند.

وی ادامه داد: به دلیل آن که استارت‌آپ‌ها شرکت‌های دانش‌ بنیان نیستند در راه کمک به آن‌ها دچار مشکلاتی هستیم که با پیشنهادی که به معاونت علمی و فناوری داده‌ایم امیدوار هستیم استارت‌آپ‌ها هم در قالب شرکت شناخته شوند تا بتوانند از ما تسهیلاتی را دریافت کنند.

سلطانی درباره فضای حمایتی از شرکت‌های دانش بنیان گفت: به دنبال این هستیم تا از تسهیلات به سمت سرمایه گذاری و مشارکت برویم در سال 96، 62 درصد به شرکت‌ها تسهیلات ارائه شد و در مقابل سهم سرمایه‌گذاری 23 درصد بود که در سال 97 سهم تسهیلات به 49 درصد و سرمایه‌گذاری به 31 درصد افزایش پیدا کرده است.

صندوق‌های تخصصی برای بررسی طرح‌های دانش بنیان به وجود آمده‌اند

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی درباره برنامه‌های صندوق برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت اپ‌ها اظهار کرد: صندوق‌های تخصصی را تشکیل داده‌ایم تا به صورت مستقیم و غیر مستقیم به پژوهش و فناوری کمک می‌کنیم که این صندوق‌ها خود طرح‌های دانش‌بنیان  را بررسی می‌کنند و به آنان تسهیلات  می‌دهند.

وی ادامه داد: توسعه صندوق‌های کوچک به صورت آهسته و پیوسته صورت می‌گیرد زیرا کشور هنوز آمادگی لازم برای ایجاد صندوق های بین‌المللی را ندارد علاوه بر این در دوران تمرین صندوق‌های خطر پذیر باید فعالیت‌ کنند تا منجر به ایجاد صندوق‌های بزرگ‌تر شود.

فعالیت  صندوق‌های تخصصی با توجه به نرخ بودجه کشور

سلطانی با بیان اینکه برای توسعه صندوق‌های خطر پذیر 308 میلیارد تومان بودجه مصوب شده است، اظهار کرد: 6 صندوق برای کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان بوجود آمده‌اند که صندوق‌های استانی، صندوق‌های تخصصی، صندوق‌های CVC، صندوق تأمین اولیه سرمایه و صندوق سرمایه‌گذاری غیر خطر پذیررا شامل می شند  که این صندوق‌ها با توجه به بودجه مصوب دولت بوجود آمده‌اند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد:2 صندوق خطرپذیر در استان‌ها بوجود آمده است و پیش بینی می‌شود که تا پایان سال تعداد این صندوق‌ها به 8 برسد همچنین 10 صندوق تخصصی که مختص وزارتخانه‌ها هستند در این زمینه بوجود آمده‌اند.

وی درباره صندوق‌های CVC گفت: در این صندوق‌ها شرکت‌های بزرگ وارد عمل می‌شوند تا از  سرمایه‌ آن‌ها برای توسعه شرکت‌ها کوچک‌تر استفاده شود و در  حال حاضر تعداد این صندوق‌ها سه تاست همچنین صندوقی برای تأمین اولیه سرمایه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان بوجود آمده‌اند.

ایجاد  صندوق‌های حمایتی برای کمک به دانشجویان

سلطانی درباره صندوق‌هایی که در دانشگاه‌ها به وجود آمده‌اند، اظهار کرد: 50 میلیارد تومان برای دانشگاه‌ها تخصیص داده شده است که البته این بودجه در قالب مشارکت و سرمایه‌گذاری است.

سلطانی درباره یارانه‌هایی که به شرکت‌های دانش‌بنیان تعلق می‌گیرد، بیان کرد: برای آن که شرکت‌ها دانش بنیان بتوانند عملکرد خوبی را از خود نشان بدهند به آن ها یارانه‌هایی برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی، سفرهای اتاق بازرگانی و سفرهای دولت قرار داده شده است، در حال حاضر 20 میلیارد تومان برای شرکت‌ها هزینه شده است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه تا به امروز 20 رویداد شتاب‌دهی برگزار شده است، گفت: برای شتاب‌دهنده‌ها 35 میلیارد تومان تسهیلات در نظر  گرفته شده است و شهرستان‌ها هم 4 رویداد شتابدهی را برگزار می‌کنند.

 تسهیلات 156 میلیاردی برای کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان

وی با بیان اینکه فعالیت‌هایی برای توانمندسازی شرکت‌های دانش بنیان انجام گرفته است، گفت: تا به امروز 156 میلیارد تومان تسهیلات برای توانمندسازی شرکت‌ها دانش بنیان در نظر گرفته شده است البته این پول بلاعوض تنها در زمانی به شرکت‌ها تعلق می‌گیرد که آن‌ها کاری را انجام داده باشند و فناوری را به پیش برده باشند.

سلطانی با بیان اینکه خدمت عارضه‌یابی برای شرکت ‌های دانش‌بنیان بوجود آمده است، گفت: برخی از شرکت‌ها از روند انجام فعالیت‌ها خبر ندارد و به همین دلیل در تسهیلات خود و انجام فعالیت‌های مالی به مشکل برمی‌خورد که برای رفع این موضوع خدمتی تحت عنوان عارضه ‌یابی برای شرکت‌های دانش‌بنیان  در نظر گرفته شده است که از این طریق مشاوران به کمک آن‌ها می‌آیند و مشکلات را بر طرف می‌سازند.

 ثبت 8 هزار درخواست و تسهیلات از سمت شرکت‌های دانش‌بنیان

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی درباره برنامه‌های عملیاتی صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار کرد: تا به امروز 8 هزار درخواست از سمت شرکت‌های دانش‌بنیان به صندوق آمده است و به این  معنی است که هر یک از شرکت‌ها حداقل دو درخواست را از صندوق داشته‌اند و اکثر شرکت‌ها صندوق را به عنوان تکیه‌گاه مالی خود می‌بینند.

وی درباره تسهیلاتی که صندوق به شرکت‌های دانش‌بنیان داده است، اظهار کرد: به طور کل صندوق 2 هزار و 600 میلیارد تومان بودجه دریافت کرده است که 2 هزار میلیارد آن استفاده شده است و بیشترین سهم را در این میان شرکت‌های حوزه زیست فناوری داشته‌اند.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار