برای مقابله با حس رهاشدگی چه کنیم؟

مشاور خانواده معتقد است برای مقابله با رهاشدگی باید در مرحله اول خودتان را بشناسید و با آن ترس روبه رو شوید.

برای مقابله با حس رهاشدگی چه کار کنیم؟سارا گلستانی مشاور خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ درباره راه‌های مقابله با ترس از رها شدگی،‌ گفت: همه ما برای بقای خود نیازمند دل بستن به فردی هستیم، فردی که با پا گذاشتن به دنیا، دلبسته او شده و با اتکا به وی زندگی را ادامه می‌دهیم و او کسی نیست جز مادر.

این مشاور خانواده بیان کرد: زمانی که در شکم مادرمان هستیم اتفاقات زمان بارداری روی چگونگی حال و احوال شما در زندگی مؤثر است، اما این به آن معنا نیست که اتفاقات رقم زننده همه چیز خواهد بود، این اتفاقات می‌تواند تا 6 سالگی رخ دهد و در این بین اولین اتفاقی که در زندگی هر فردی رخ می‌دهد، طرح واره او را شکل می دهد.


بیشتر بخوانید: چگونه ترس پرواز با هواپیما را از بین ببریم؟


گلستانی ادامه داد: بر اساس رفتارهایی که دیگران با ما دارند، برخی باورها در وجودمان شکل می‌گیرد و منجر به گرفتن تصمیماتی در زندگی ما می شود؛ فرض کنید نوزاد هستیم و برای رفع نیازهای اولیه یک شب بیداری داریم، اگر این شب بیداری باعث خستگی پدر و مادر از این وضعیت و بروز علائم خستگی در چهره آن ها شود؛ در نهایت حضور من باعث آزار مادرم شده است.

برای مقابله با حس رهاشدگی چه کار کنیم؟

وی افزود: اگر مادر بلافاصله پاسخگو نیازهایمان باشد، نتیجه می‌گیریم که فردی دوست داشتنی هستیم، چرا که من را ترک نمی‌کنند و به همین سادگی ترسی از رها شدگی در وجودم به وجود می‌آید.

اگر در دوران سنی زیر 2 سال به هر دلیل، زمان‌هایی را از وجود مادرمان بی بهره بوده ایم، این به معنای آن است که ما رها شدگی را احساس کردیم، حضور ما برای مادر مهم نیست پس رهایمان می‌کند و می‌رود.

عدم حضور در رابطه عاطفی چه تأثیری دارد؟

این روانشناس بالینی تشریح کرد: اگر ترس از این داریم که کسی ما را ترک کند دچار طرح واره رها شدگی هستیم، اما باید بدانیم دقیقا از کجا آسیب می‌بینیم، اگر بتوانیم صورت مسئله را متوجه شویم خیلی راحت‌تر می‌توانیم خودمان را درمان کنیم.

گلستانی ادامه داد: برای راهکار مقابله با رهاشدگی، بعد از اینکه صورت مسئله را کامل متوجه شدیم خیلی راحت‌تر می‌توانیم به حل مسئله دسترسی پیدا کنیم، باید بتوانیم مثال‌های آن را در زندگی پیدا و فهرستی از اتفاقات را بنویسیم و یکی یکی آنها را رفع کنیم. اگر از رهاشدگی دچار اضطراب و ترس می‌شویم، باید راجع به آن اضطراب گفتگو کنیم و با این تمرین می‌توانیم خود را درمان کنیم.


بیشتر بخوانید: چگونه ترس از تاریکی را در خود درمان کنیم؟


برای مقابله با حس رهاشدگی چه کار کنیم؟

وی افزود: اگر با فردی قرار ملاقات دارید و زمان دیدارتان نزدیک است و دچار اضطراب می‌شوید، یا حتی از شدت این اضطراب بدن درد می‌گیرید، نشانه‌ای از رها شدگی دارید. برای مقابله با این ترس تنها راهکار، نترسیدن است و حتی زمان‌هایی که هیجان منفی دارید، دست به  اقدام بزنید و با آن ترس رو به رو شوید.

گلستانی در پایان یادآوری کرد: اگر ترس از دیده شدن دارید، باید با این ترس رو به رو شوید اگر این کار را انجام ندهید وضعیتتان خراب‌تر می‌شود؛ یکی دیگر از دلایل رها شدگی این است، بدون آنکه اتفاقی بیفتد و تنها شوید خودتان به دلیل ترسی که دارید آن رابطه را تمام می‌کنید، خودتان را بپذیرید و بدانید هر شخصی باید خود واقعی‌تان را دوست داشته باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار علمی ، ازدواج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.