معاون وزیر راه در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان‌؛

قرارداد هواپیماهای بوئینگ و ایرباس کنسل نشده است/ خودروسازان در ایران لابی‌های قوی دارند

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی از مسکوت ماندن قراردادهای بوئینگ و ایرباس خبر داد و گفت: برخی از شرکت‌های هواپیمایی به علت مشکلات نرخ ارز در آستانه تعطیلی هستند.

قرارداد هواپیماهای بوئینگ و ایرباس کنسل نشده است/ خودروسازان در ایران لابی‌های قوی دارندبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مهرداد تقی‌زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی امروز در نشست خبری خود در صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران استادیوی رادیو گفت‌وگو در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درباره بازگشت قیمت بلیت هواپیماها به قبل، با بیان اینکه عدم تخصیص ارز دولتی ( 4 هزار و 200 تومان ) به شرکت‌های هواپیمایی زمینه ساز مشکلات بسیاری برای پرواز هواپیماهای این شرکت‌ها شده است، گفت:‌ بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی نمی‌توانند امورات خود را بگذرانند و اغلب آنها در آستانه تعطیلی هستند و از سوی دیگر عدم تخصیص ارز به این شرکت‌ها مشکلات آنها را دو برابر کرده است.

وی ادامه داد: برخی از این شرکت‌ها در صورت واگذاری ارز دولتی نیز همچنان با مشکل مواجه هستند.

شرکت‌های هواپیمایی در آستانه تعطیلی هستند/ قراردادهای خرید هواپیما کنسل نشده است

تقی‌زاده اظهار کرد: بانک مرکزی قول داده ارز دولتی به این شرکت‌ها تخصیص دهد و همین موضوع باعث بازگشت قیمت بلیت هواپیماها به قبل می‌شود.

معاون هواپیمایی وزیر راه و شهرسازی همچنین در پاسخ به سوال دیگر باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر آخرین وضعیت قرارداد هواپیماهای بوئینگ و ایرباس، گفت:‌ قراداد هواپیماها با این دو شرکت هنوز کنسل نشده ولی به علت تحریم‌ها مسکوت مانده است.

وی تأکید کرد: قراداد این هواپیماها با شرکت‌های بوئینگ و ایرباس کاملا محکم است و این شرکت‌ها نمی‌توانند به راحتی قرارداد را کنسل کنند و در صورت عدم تحویل این هواپیماها باید غرامت پرداخت کنند.

تقی زاده با بیان اینکه برخی از کامیون‌های بین‌المللی ترانزیت و کشتیرانی‌ها در دوره بسته بودن صرافی‌ها و عدم تحویل ارز، با مشکلات بسیاری رو به رو شده بودند، افزود: خوشبختانه با باز شدن صرافی‌ها و معامله ارز در این بخش، بخشی از مشکلات کامیون‌های ترانزیت برطرف شده اما تحریم‌ها برای شرکت‌ کشتیرانی مشکل ساز شده و وزارت راه و شهرسازی در حال پیگیری و برطرف شدن مشکل آنها است.

مهارت خلبان ATR تهران - یاسوج عامل بروز سانحه

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی درباره علت سانحه هواپیمای تهران، یاسوج، گفت: سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان مرجع نظردهی درباره علت سوانح اعلام کرده است که مقصر اصلی سانحه خلبان بوده است، البته خلبان مهارت داشته است، اما عنوان شد که همین مهارتش موجب بروز سانحه شده است.

وی تصریح کرد: کمک خلبان در هنگام پرواز به خلبان اعلام کرد که وضعیت هوا در این منطقه بسیار بد است و ما باید در فرودگاه اصفهان یا تهران فرود بیاییم اما خلبان اعلام کرد که من می‌توانم هواپیما را کنترل کنم.

تقی زاده در ادامه به حداکثر سرعت در آزادراه‌ها اشاره کرد و افزود: هیچ تقاضایی برای کاهش حداکثر سرعت‌ها نداریم و میزان سرعت در آزادراه‌ها 120، 110 و 100 کیلومتر است.

معاون هواپیمایی وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: طی مطالعات آماری که انجام دادیم، وقوع تصادفات با کاهش 10 یا 20 کیلومتر کمتر نمی‌شود بنابراین لزومی ندارد که سرعت حرکت خودروها در آزادراه‌ها کاهش یابد.

وی در ادامه اظهار کرد: هم اکنون قیمت خودروها به ویژه ناوگان سنگین فوق‌العاده گران است و همین موضوع باعث زیان دهی بسیاری از راننده‌ها و همچنین افزایش قیمت تمام شده جابجایی کالاها می‌شود.

تقی زاده با اشاره به اینکه در اکثر کشورهای اروپایی خودرو ارزان به متقاضی ارائه می‌شود ولی قیمت سوخت و عوارض بسیار بالا است،‌ گفت: مردمان کشورهای اروپایی هیچ مشکلی با افزایش قیمت سوخت ندارند زیرا که خرید خودرو با قیمت پایین برای آنها بسیار با صرفه‌تر است.

معاون هواپیمایی وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: وزارت راه و شهرسازی در سال‌های اخیر قصد دارد استراتژی حمل و نقل خود را تغییر دهد و با افزایش قیمت سوخت و کاهش قیمت خودرو استراتژی جدیدی را در بخش حمل و نقل کشور ایجاد کند.

وی افزود: طی مذاکرات و جلساتی که با وزات صمت برگزار کرده‌ایم، به زودی با کاهش قیمت خودرو سعی خواهیم کرد استراتژی جدیدی را برای این بخش مهیا کنیم.

تقی زاده در ادامه بخ آخرین وضعیت قطار سریع‌السیر تهران، قم و اصفهان اشاره کرد و گفت: قرارداد این پروژه منعقد شده و هم اکنون از سمت تهران و اصفهان این پروژه  در حال ساخت است.

مقامات مسئول شهر قم مخالف ساخت قطار سریع‌السیر تهران، قم و اصفهان در داخل شهر هستند

معاون هواپیمایی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه متأسفانه در شهر قم یک اتفاق عجیب در این پروژه رخ داده است، گفت:‌ استاندار و مقامات محلی در این استان با ورود قطار سریع‌السیر به داخل شهر قم مخالفت کرده و اجازه ساخت را در داخل این شهر نمی‌دهد و همین موضوع باعث شده که ساخت این پروژه چندین سال به تعویق بیفتد.

وی توضیح داد: در اغلب کشورهای دنیا بسیاری از مقامات با انجام لابی سعی می‌کنند پروژه‌های عمرانی را به داخل شهر خود بکشانند اما متأسفانه در شهر قم کاملا خلاف این موضوع را شاهد هستیم.

تقی زاده ادامه داد: ساخت پروژه در داخل شهرها بسیار گران‌تر از ساخت آن در خارج از شهر تمام می‌شود اما وزیر راه و شهرسازی به دلیل استراتژی خاص خود تمایل داشت این پروژه در داخل شهر ساخته شود اما بعد از مخالفت‌های مقامات قم ساخت این پروژه به خارج از شهر و در محدوده جمکران انتقال یافت.

معاون هواپیمایی وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: متأسفانه هم اکنون مقامات مسئول با ساخت این پروژه در خارج از شهر نیز مخالف هستند و ما همچنان پیگیر اجرای آن هستیم.

وی با بیان اینکه بعید است که وضعیت خودرو محوری در کشور ایران تغییر کند، گفت: پیش بینی می‌شود با توجه به افزایش قیمت ناوگان حمل و نقل این وضعیت همچنان ادامه یابد که متأسفانه برای کلان شهرها به ویژه شهر تهران بسیار بد و فاجعه آمیز است.

تقی زاده توضیح داد: هم اکنون هزینه یک خانواده 4 نفره برای مسافرت از تهران به مشهد در بخش هوایی 2 میلیون و 500 هزار تومان، در بخش ریلی حدود 400 هزار تومان و در بخش اتوبوس رانی حدود 300 هزار تومان تمام می‌شود اما این مسافرت با استفاده از خودروی شخصی تنها 200 هزار تومان تمام می‌شود در نتیجه هیچ فردی تمایل ندارد که هزینه‌های اضافی‌تری برای مسافرت خود انجام دهد.

معاون هواپیمایی وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: افزایش قیمت سوخت می‌تواند به کاهش استفاده از خودروهای شخصی کمک کند که ما متأسفانه در این زمینه کاملا بر خلاف مسیر دنیا حرکت می‌کنیم.

خودروسازان در ایران لابی‌های قوی دارند

وی با بیان اینکه متأسفانه خودروسازان در ایران لابی‌های بسیار قوی دارند، افزود: ‌بسیاری از آنها طی مذاکرات و صحبت‌هایی که می‌کنند، شرایط را به نفع خود ثابت نگه می‌دارند و اجازه تغییر قیمت را نمی‌دهند و حتی در شرایطی قوانین را به نفع خود تصویب می‌کنند.

تقی زاده توضیح داد:‌ ما باید سعی کنیم در کشور این شرایط را تغییر دهیم و خوشبختانه مقامات عاقلی در کشور وجود دارند که این شرایط را بتوانند تغییر دهند.

معاون هواپیمایی وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: باید سعی کنیم نگرش و رفتارها را در این بخش تغییر دهیم زیرا که عدم اجرای آنها آثار منفی را بر جای خواهد گذاشت.

وی اظهار کرد: آمار تصادفات هم اکنون به صورت آنلاین وارد سامانه می‌شود و پلیس راهور می‌تواند آمار دقیقی از میزان تصادفات ارائه کند.

تقی زاده با اشاره به اینکه باید نگرش را در ایران به سمت مدرن شدن، تغییر کند، گفت: متأسفانه خدمات خوبی در ناوگان حمل و نقل عمومی ارائه نمی‌شود همین موضوع باعث شده که مردم تمایل کمتری به استفاده از این ناوگان‌ها تمایل داشته باشند.

معاون هواپیمایی وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: مدیران کشور اگر قصد دارند از حمل و نقل عمومی بازدید کنند، به صورت مدیری بازدید نکنند بلکه سعی کنند همانند یک مسافر در این بخش حاضر شوند.

وی با اشاره به اینکه شرکت راه آهن در 26 سال گذشته پروژه‌های ساخت ریل را بر عهده داشت، گفت:‌ در چند سال اخیر ساخت پروژه‌های ریلی به شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل واگذار شده است که خوشبختانه در یکی دو ماه اخیر ساخت این پروژه‌ها به راه آهن بازگشته است.

تقی زاده ادامه داد: سعی داریم روژه‌هایی را به شرکت ساخت واگذار کنیم که سریع‌تر انجام می‌شود و از طرفی وظیفه داریم ساخت آزادراه‌ها را در این شرکت پررنگ‌تر کنیم.

معاون هواپیمایی وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: وزارت راه و شهرسازی در برنامه جدید خود سعی دارد ایستگاه‌های ریلی و راه آهنی را در داخل شهر نیز وارد کند.

وی با اشاره به اینکه در کل کشورهای دنیا حمل بار از طریق راه آهن در مسیرهای طولانی انجام می‌شود و در مسیرهای کوتاه حمل بار به کامیون‌ها واگذار می‌شود اما در ایران این موضوع نیز برعکس است و بخش عمده‌ای از حمل بار از طریق کامیون‌ها انجام می‌شود.

تقی زاده افزود:‌ متأسفانه ظرفیت بزرگی از راه آهن در این بخش خالی است و ما همچنان در بخش خودرو محوری تأکید داریم.

معاون هواپیمایی وزیر راه و شهرسازی به سیستم حمل و نقل ترکیبی اشاره کرد و گفت: سعی داریم با اجرای این سیستم بخش ریلی خود را فعال کنیم به طوری که بخش عمده‌ای از حمل بار را به راه آهن واگذار کنیم و در مسیرهای کوتاه از کامیون‌ها استفاده کنیم.

وی توضیح داد: میزان جا به جایی مسافر در بخش جاده در سال 88، 267 میلیون نفر بوده این در حالی است که در سال 96 به 155 میلیون نفر ( در مجموع 110 میلیون نفر ) کاهش یافته همچنین در بخش ریلی نیز در سال 89 میزان جابجایی مسافران 28 میلیون نفر بوده که در سال 96 به 24 میلیون نفر ( 4 میلیون نفر در مجموع ) کاهش یافته است.

تقی زاده عامل انسانی را اصلی‌ترین دلیل تصادفات جاده‌ای دانست و گفت:‌ طی بررسی‌هایی که انجام دادیم اصلی‌ترین عامل خطای انسانی بوده البته موضوع نگه‌داری جاده‌ها در این بخش نیز قابل توجه است زیرا که 20 درصد از بودجه به نگهداری راه‌ها تخصیص می‌یابد.

معاون هواپیمایی وزیر راه و شهرسازی افزود: وضعیت جاده‌ها در کشور ایران کاملا برابر با استانداردهای جهانی است و ما مشکلی در این بخش نداریم اما وضعیت نگهداری راه‌ها در این بخش قابل تأمل است.

وی با بیان اینکه بسیاری از مسئولان اعلام می‌کنند که خودروی پراید ارابه مرگ است اما در مطالعاتی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که این خودرو باید در دسته خودروهای شهری قرار گیرد تا این اصطلاح به آن تعلق نگیرد.

تقی زاده از تهیه نقشه ایمنی راه‌های کشور در یک افق 10 ساله خبر داد و گفت: سعی داریم با اجرای  نقشه ایمنی راه‌ها تعداد کشته‌های رانندگی را از 16 هزار نفر به 9 هزار نفر کاهش دهیم.

معاون هواپیمایی وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: صنعت و معدن در ایران در حال گسترش است به طوری که میزان حمل بار در چند سال آینده به 240 میلیون تن می‌رسد.

وی ادامه داد: همزمان با آن خودرو محوری در ایران افزایش یافته و تعداد خودرو و موتور سیکلت به 30 میلیون دستگاه رسیده که این تعداد در 10 سال آینده به 50 میلیون افزایش می‌یابد.

وی از تصویب نقشه ایمنی راه‌های کشور در چند هفته آینده خبر داد و گفت: این نقشه در کمیسیون زیربنایی دولت مطرح و سپس در دولت و مجلس به تصویب می‌رسد.

تقی‌زاده بودجه موردنیاز برای نقشه ایمنی راه‌ها را 280 هزار میلیارد توامان بر‌آورد کرد و افزود: البته این بودجه با تورم سالیانه کشور پرداخت می‌شود.

سیر صعودی تلفات جاده‌ای از سال جاری

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در کارگروهی در حوزه معاونت حمل و نقل پیش‌بینی کردیم که از سال 96 آمار کشته‌های جاده‌ها نسبت به امروز روند نزولی داشته اما از سال 97 سیر صعودی خواهد داشت.

وی در پایان گفت: از سال 96 شاهد افزایش 1.5 درصدی سوانح رانندگی بودیم به طوری که امسال تا به امروز میزان تصادفات 5 درصد افزایش یافته است.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار اقتصادی ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۱۰:۴۱ ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
شرکتهای خودرو سازی زمینه ای برای ظلم و حق کشی این مردم.

چرا کسی جلوی این دو شرکت خودرو سازی هستند نمی گیرد.؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۶ ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
صبر داشته باش
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۷:۳۷ ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
اینکه نرخ بلیط هواپیما گران شده که باید متعادل شود ولی هرکس خواست راحت تر سفرکند باید هزینه بیشتری بپردازد گرانی در سبد فقرا بیداد میکند شما دست گذاشتید روی بلیط هواپیما که از ما بهتران استفاده میکنند!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۴ ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
جلوی اینکارارو بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۱:۳۳ ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
الان دقیقا پراید چنده ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۰ ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
خودرو سازها که دیگه امری عادی هست این وسط کمر مردم زیر بار گرانی داره خورد میشه وهيچ کس هم حتی سرسوزنی توفکر مردم نیست
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۰:۱۹ ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
خودرو سازها که دیگه امری عادی هست این وسط کمر مردم زیر بار گرانی داره خورد میشه وهيچ کس هم حتی سرسوزنی توفکر مردم نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۸ ۲۱ مرداد ۱۳۹۷
خوب حالا با خودروسازان کاری ندارید که بله ؟
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۳:۳۷ ۲۱ مرداد ۱۳۹۷
ای داد وبیداد
Iran (Islamic Republic of)
من
۲۳:۱۹ ۲۱ مرداد ۱۳۹۷
راحت میریم دانشگاه سخت فارغ تحصیل میشیم ماشین بسیار گرون میفروسیم بنزین ارزونه ولاغیر......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۴ ۲۱ مرداد ۱۳۹۷
۵سال گذشت هنوز چشم به راهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۵ ۲۱ مرداد ۱۳۹۷
مگر به این سادگی ها است تحریم چند ساله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۲ ۲۱ مرداد ۱۳۹۷
همه فقط كارمند هستند و حقوق بگير نه راهكار نه تلاش ،،،،
Iran (Islamic Republic of)
سیامک
۲۰:۵۷ ۲۱ مرداد ۱۳۹۷
خودروسازان در ایران؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۴ ۲۱ مرداد ۱۳۹۷
خب وقتي قيمت قطار يك پنجم هواپيماس خب همه جا رو راه آهن بكشيد كه بصرفه تره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۹ ۲۱ مرداد ۱۳۹۷
علی برکت الله...
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۲۰:۳۳ ۲۱ مرداد ۱۳۹۷
این 20 میلیارد دلار به شرکت بوئینگ پرداخت شده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۸ ۲۱ مرداد ۱۳۹۷
مگه قرار نبود از محل 160 میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران در خارج خریداری شوند
آخرین اخبار