امضاء تفاهم نامه همکاری بین محیط زیست و جهاد دانشگاهی استان یزد

محیط زیست استان یزد و سازمان جهاد دانشگاهی به منظور توسعه همکاری و بهره گیری از توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها در کاهش آلایندگی‌های محیط زیست تفاهم نامه همکاری امضاء کردند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ محیط زیست استان یزد و سازمان جهاد دانشگاهی به منظور توسعه همکاری و بهره گیری از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود در راستای اجرای اقدامات موثر در کاهش آلایندگی‌های محیط زیست شامل آب، خاک و هوا تفاهم نامه همکاری امضاء کردند.

انجام طرح‌های مطالعاتی و تحقیقاتی، برگزاری همایش‌ها و نشست‌های پژوهشی در سطوح مختلف، طراحی و برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی در زمینه موضوع تفاهم نامه، همکاری در ارائه خدمات آزمایشگاهی، نظارت بر طرح‌های ارزیابی محیط زیستی و راه اندازی کارگروه‌های علمی مشترک به منظور استفاده از نظرات کارشناسان و خبرنگاران در اجرای طرح‌ها از سوی طرفین دنبال می‌شود.

این تفاهم نامه در ۷ ماده و دو نسخه برای اجرا به مدت سه سال به امضای سید حسین سادات موسوی مدیرکل حفاظت محیط زیست یزد و مهدی باصولی رئیس سازمان جهاد دانشگاهی استان رسید.

سید حسین سادات موسوی در جریان امضای این تفاهم نامه که در ستاد مرکزی جهاد دانشگاهی یزد انجام شد گفت: محیط زیست در حوزه تنوع زیستی، کاهش آلاینده ها، آموزش، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی با مشارکت مردم فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه سلامتی و بهداشت در حوزه محیط زیست حق مردم و خواسته آنان است گفت: در طی چند سال گذشته تلاش محیط زیست، برون رفت از مشکلات موجود و ترسیم نقش پررنگ تری در توسعه خطوط آتی فعالیت‌های این حوزه با مشارکت مردم و هم افزایی سایر ارگان‌های ذیربط بوده است.

مدیرکل محیط زیست استان با اشاره به تعامل خوب مسئولان برای رفع و کاهش مشکلات زیست محیطی، تصریح کرد: موضوع آمایش آب محور در راستای تنش‌ها و تهدید‌های آبی استان مطرح شده چرا که معتقدیم که وقتی آب محور توسعه قرار گیرد، به مرتفع نمودن مشکلات کمک می‌کند.

وی با بیان این که صنایع کاشی که از گذشته بیشترین سهم را در تولید و اشتغال استان به خود اختصاص داده است گفت: باید صنایع پرآبخواه و آلاینده بخصوص در دشت یزد-اردکان محدود و سایر صنایع کم آبخواه نظیر صنایع‌های تک و پاک و جاذبه‌های دیگر نظیر خدمات گردشگری، بازرگانی، حمل و نقل، توسعه و گسترش یابد.

این مسئول با بیان اینکه در حوزه طبیعی با اجرای طرح قرق و برون سپاری وظایف و مدیریت به بخش خصوصی علاوه بر حفاظت از این محدوده ها، درآمدزایی نیز انجام شده است، اظهار کرد: سه قرق از مجموع قرق‌های کشور در استان یزد قرار دارد و ۷ قرق دیگر نیز در اولویت قرار دارد.

سادات موسوی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که سازمان محیط زیست استان دو طرح جامع کاهش آلودگی هوا و طرح کاهش گرد و غبار‌ها را انجام داده است، اظهار کرد: طرح جامع آلودگی هوا چند سال پیش بر اساس الگوی کلان شهر‌ها اجرا شد.

مهدی باصولی رئیس سازمان جهاد دانشگاهی استان نیز با اشاره به فعالیت مرکز تولید کالای فرهنگی در این سازمان، اظهار کرد: یکی از وظایف این مرکز تولید محتوا و کمک به فرهنگ سازی در حیطه‌های مختلف است.

وی با اشاره به این که طرح داناب یکی از فعالیت‌های مهم این مرکز در سال جاری بوده است، گفت: طرح دانش نجات آب موسوم به داناب با همکاری شرکت آب منطقه‌ای یزد اجرایی و حدود ۵۰ هزار دانش آموز در این حوزه آموزش داده شدند.

رئیس جهاد دانشگاهی استان ادامه داد: در این طرح علاوه بر تولید محتوا‌های مختلف آموزشی، جنب و جوشی در رابطه با موضوع آب بوجود آمد و سطح آگاهی دانش آموزان در این زمینه افزایش یافت.

وی با بیان این که طرح تفکیک زباله از مبدا یکی دیگر از اقدامات انجام شده در این مرکز بوده است، خاطر نشان کرد: گزارشی که از پیمانکار پسماند دریافت کردیم، نشان دهنده رشد ۲۵ درصدی تفکیک در مناطق اجرای این طرح بود.

انتهای پیام/ی

همکاری محیط زیست و جهاد دانشگاهی استان یزد توسعه می‌یابد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار