شالیکاران در شوک ممنوعیت واردات برنج تا پایان شهریور ماه / کاهش قیمت برنج شمال با ورود نا به هنگام برنج وارداتی

دبیر انجمن برنج کشور گفت: اعلام زمان آزاد شدن واردات برنج تا ۳۱ شهریور ماه امسال سبب شد تا شالیکاران در شوک قرار گیرند و قیمت برنج شمال کاهش یابد.

علیزاده شایق دبیر انجمن برنج کشور در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، به ممنوعیت واردات برنج تا پایان شهریور ماه اشاره کرد و گفت: واردات برنج تا ۳۱ شهریور ماه امسال ممنوع شد، این ممنوعیت در طول دوره برداشت محصول داخلی و برای حمایت از کشاورزان اعمال می‌شود.

وی با انتقاد از تغییر زمان ورود برنج‌های وارداتی از آبان به شهریورماه، افزود: واردات و تنظیم بازار برنج از زمانی که قانون مصوب مجلس شورای اسلامی  درست اجرا نشد، دچار بی نظمی شده است.

علیزاده شایق گفت: براساس قانون مصوبه مجلس شورای اسلامی که به تایید شورای نگهبان هم رسیده است مسئول ستاد تنظیم بازار محصولات کشاورزی وزارت جهاد است.

دبیر انجمن برنج کشور افزود: قانون وزارت جهاد کشاورزی را منصوب کرده است به نظر می‌رسد هم اکنون در بعضی مسولان علاقه بیشتری به واردات به خصوص واردات برنج دیده می‌شود به همین خاطر این بی نظمی بوجود آمده است.

وی گفت: پارسال با اعلام ممنوعیت واردات برنج به کشور از اول مرداد تا اول آبان که هنگام برداشت برنج است سبب شد تا شالیکاران از لحاظ روانی آرامش پیدا کنند.

وی افزود:ورود برنج‌های وارداتی در زمان برداشت برنج سبب شد تا شالیکاران در شوک قرار گیرند و قیمت برنج در مقایسه بامدت مشابه پارسال افت پیدا کندو ارزانتر در بازار مصرف خرید و فروش شود.

علیزاده شایق از وزیر جهاد کشاورزی خواست به تنظیم بازار محصولات کشاورزی بخصوص برنج نظم ببخشد و حمایت بی دلیل از واردات بی رویه و بدون نیاز انجام نشود.

دبیر انجمن برنج کشور با بیان اینکه تحریم‌ها و افزایش دلار ربطی به موضوع واردات نا به هنگام برنج در کشور ندارد، افزود: ما باید دوباره همان مسیر قبلی در دوره اول تحریم‌ها داشتیم طی کنیم و این موضوع اصلا ربطی به اینکه برنج را اضافه و بی موقع وارد کنیم ندارد.

وی با بیان اینکه حدود ۸۰۰ تن برنج در سال کسری برنج داریم و برای تامین نیاز ما به واردات داریم، گفت: دولت می‌تواند در همه ماه‌های سال این میزان برنج مورد نیاز را واردات کند و اگر بیش از نیاز کشور وارد نکنند مشکلی نخواهیم داشت.

علیزاده افزود: واردات نا به هنگام برنج در فصل برداشت در استان‌های شمالی بحث روانی در پی دارد و باعث دل نگرانی کشاورز می‌شود.

وی گفت: امیدواریم پشت پرده هدف حمایت از وارد کننده نباشد.

انتهای پیام/آ


شالیکاران شمالی در شوک واردات برنج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار