طرح شناسایی آسیب‌ های اجتماعی حوزه زنان در بیرجند اجرا شد

طرح «شناسایی آسیب‌ها و نابهنجاری‌های اجتماعی حوزه زنان» به تفکیک محلات شهری و وضعیت اشتغال در بیرجند اجرا شد.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛تیموری مدیر پروژه شناسایی آسیب‌ ها و نابهنجاری‌های اجتماعی خراسان جنوبی در دیدار مدیرکل جهاد دانشگاهی استان با مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری خراسان جنوبی گفت:طرح «شناسایی آسیب‌ ها و نابهنجاری‌های اجتماعی حوزه زنان» به تفکیک محلات شهری و وضعیت اشتغال در بیرجند اجرا شد.

وی افزود:به همت دبیرخانه علمی آسیب های اجتماعی طرحی با عنوان شناسایی آسیب ها و نابهنجاری‌های اجتماعی حوزه زنان به تفکیک محلات شهری و وضعیت اشتغال در بیرجند به انجام رسیده است.

تیموری با بیان اینکه در این طرح به دنبال وضعیت اشتغال زنان و تفاوت اساسی در حوزه اشتغال زنان هستیم،گفت:تنوع نابهنجاریها در بیرجند به واسطه شرایط خاصی چون گسترش حاشیه نشینی و افزایش جمعیت است.

مدیر پروژه شناسایی آسیب ها و نابهنجاری‌های اجتماعی خراسان جنوبی با بیان اینکه آسیب پذیری زنان به دلیل مشکلات اجتماعی و اقتصادی هشداردهنده است،افزود:نرخ توزیع آسیب‌های شهری در یک شهر ممکن است از لحاظ مکانی با هم تفاوت داشته باشد.

وی تصریح کرد:یک سال گذشته مشابه این طرح با همکاری شهرداری در شهر مشهد انجام و به لحاظ کاربردی فضای تمام آسیب‌های اجتماعی حوزه زنان شناسایی شد.

تیموری با بیان اینکه نوع اشتغال زنان تأثیر بسزایی در میزان آسیب پذیری دارد،ادامه داد:آسیب های اجتماعی بیشتر مواقع به محله خاصی تعلق ندارد و نرخ بروز آسیب های اجتماعی در محلات متفاوت است.

وی گفت:شناسایی میزان و وقوع انواع نابهنجاری‌ها، شناسایی الگوی کلان، شناسایی تفاوت الگوهای وقوع نا بهنجاری‌ها در سطح محلات بیرجند از دیدگاه زنان از جمله اهداف این طرح بوده است.

تیموری افزود:امروزه تحقیقات در علوم اجتماعی بر حل مسائل اجتماعی با رویکرد بر ساخت گرایی است و این یکی از رویکردهای اساسی مطالعات اجتماعی است.

وی با بیان اینکه با استفاده از تکنیک پرسشنامه داده‌های مورد نظر گردآوری شده است،افزود:جامعه آماری تحقیق در این طرح شامل تمام زنان بالای ۱۵ سال بوده و بیشتر آن‌ها نیز ساکن بیرجند هستند.

عضو دبیرخانه علمی آسیب‌های اجتماعی بیان کرد:سؤالات این پرسشنامه‌ها شامل آسیب‌های اعتیاد در موادمخدر، آسیب‌های پوشش زنان، آسیب‌های روابط همسایگی، آسیب‌های سرقت، آسیب‌های مصرف روان گردان‌ها و آسیب‌های اجتماعی خانوادگی، آسیب احساس تعلق به محله  و آسیب‌های روانی و عدم رضایت از زندگی بوده است.

تیموری گفت:بیشتر پاسخگویان به این پرسشنامه‌ها در سنین ۲۰ تا ۳۰ سال بوده و ۵۰ درصد از این افراد نیز زنان خانه دار بودند.

وی با بیان اینکه زنان خانه‌دار در معرض کمترین آسیب‌های اجتماعی هستند،عنوان کرد:سایرین ۲.۵۹ درصد، بیکار ۲.۵۹ درصد، دانشجو ۲.۲۳ درصد، بازنشسته و کارافتاده ۲.۱۸ درصد، محصل ۲.۱۴ درصد، شاغل ۱.۹۷ درصد و خانه دار ۱.۸۳ درصد شاخص کل نابهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی زنان شهر بر حسب وضعیت اشتغال بوده است.

در پایان نیز گزارش کاملی از طرح شناسایی آسیب ها و نا بهنجاری‌های اجتماعی حوزه زنان به تفکیک محلات شهری بیرجند توسط جهاد دانشگاهی استان ارائه شد.

انتهای پیام/غ

اجرای طرح شناسایی آسیب‌ های اجتماعی حوزه زنان در بیرجند 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.