در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

علت گرایش برخی جوانان به اعتیاد چیست؟

یک جامعه شناس گفت: اعتیاد تنها مختص به جوانان نیست، همه افراد ممکن است دچار بیماری اعتیاد و مصرف مواد مخدر شوند.

چرا بعضی از جوانان به اعتیاد روی می آورند؟محمد روزبهانی جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص اعتیاد جوانان اظهار کرد: جوانی دوره مهم و اثر گذاری در زندگی است. اگر فردی در این دوره به مواد مخدر اعتیاد پیدا کند، در زندگی پیش رو دچار مشکلات و چالش های بیشتری نسبت به یک فرد میانسالی معتاد خواهد شد. همچنین دوره های نوجوانی و جوانی به دلیل شرایط روحی، روانی و جسمانی دوره پر خطری در گرایش به اعتیاد هستند.

این جامعه شناس با اشاره به دلایل جوانان برای روی آوردن اعتیاد بیان کرد: دلایل متعددی وجود دارد که باعث روی آوردن جوانان به اعتیاد می شود؛ دلایل فردی که  به تفاوتهای شخصی افراد اشاره دارد. روانشناسان بیشترین دلیل اعتیاد را رشد روانی فرد می دانند؛ وقتی فرد از نظر ابعاد شخصیتی رشد متوازن نداشته باشد، بیشتر در معرض خطر و اعتیاد به مواد مخدر قرار می گیرد و برای رهایی از تنشهای حاصل از عدم تعادل  به مواد مخدر روی می آورد.

روزبهانی عنوان کرد: جامعه شناسان بیشتر بر تاثیرات موضوعات اجتماعی بر گسترش اعتیاد در بین جوانان تاکید دارند. رشد جمعیت، شهرنشینی، بیکاری، و این نوع مشکلات و معضلات اجتماعی مشابه نیز گاهی اوقات از جمله ریشه های اعتیاد هستند.

وی تصریح کرد: علاوه بر عوامل فردی که تاثیر گذار هستند، عوامل دیگری از جمله  عوامل خانوادگی و عوامل اجتماعی مثل محبت زیاد به فرزند، اعتیاد یکی از اعضای خانواده، تبعیض بین فرزندان، درگیری بین والدین، بی اطلاعی خانواده از دوستان فرزندان و سایر موارد مشابه نیز بر پدیده اعتیاد تاثیر گذار هستند.

روزبهانی با اشاره عوامل اجتماعی موثر در گرایش جوانان به اعتیاد افزود: از جمله عوامل اجتماعی موثر بر افزایش میزان اعتیاد در بین جوانان می توان به: دسترسی آسان به مواد مخدر، نابرابری های اقتصادی و اجتماعی، محل سكونت، گروه دوستان، مهاجرت و حاشيه نشينی اشاره کرد. بنابراین به طور قطع نمی توان عوامل فردی یا خانوادگی و اجتماعی را عامل اعتیاد جوانان دانست.

چرا کنار گذاشتن مواد مخدر برای افراد معتاد سخت است؟

 این جامعه شناس مطرح کرد: اعتیاد  یک بیماری جسمی ، فکری، روانی ، عاطفی و اجتماعی است. وقتی که فرد شروع به مصرف مواد مخدر می کند به مرور هم از نظر جسمی هم فکری و روحی دچار وابستگی می شود. این وابستگی به مرور عمیق تر می شود، به طوری که اگر فرد برای مدت چند ماه به صورت روزانه و  مکرر مواد مصرف کند  نمی تواند آن را ترک کند یا برای قطع مصرف دچار عوارض جسمی و یا روحی روانی می شود و می توان گفت  فرد معتاد شده است.

 روزبهانی تصریح کرد: اصولا مواد اعتیاد آور از هر نوعی اینگونه است که در ابتدای مصرف فرد را دچار سرخوشی می کند و فرد احساس خوبی به زندگی دارد. اما پس از مصرف متوالی و وابستگی دیگر فرد برای سرخوشی و احساس خوب داشتن مصرف نمی کند، بلکه برای جلوگیری از تنش های دیر مصرف کردن و رسیدن به یک تعادل معمولی جسمی و روانی اقدام به مصرف می نماید.

انتهای پیام/

برچسب ها: اعتیاد ، جوانان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فرزند ایران
۲۳:۲۲ ۲۷ اسفند ۱۳۹۸
طلاق، فقر، بیکاری. خیلی ساده بود نه ؟
Iran (Islamic Republic of)
یک ماده سوختنی جوان
۱۷:۱۶ ۱۸ مرداد ۱۳۹۸
کی میفهمه? کی باور میکنه? اونم توی فرهنگ ما که با چشم بسته میگن هیچ پدرو و مادری بد فرزندش و نمیخواد.
دوستانی که مثل من هستن و از مادر ( یا پدر یا جفتش) شانس نیاوردن بهتون بگم. اگه منتظرشون بمونی که درست بشن مثل من در عرض شیش ماه از سیگار اولترا لایت با ادامس و عطر و مسواک میرسی به شیشه و هرویین و ماهی یه بار به زوور اصلاح و دوش. رکورد دار پیشرفت توی اعتیادم.
Iran (Islamic Republic of)
فرزند
۱۸:۴۶ ۱۵ تير ۱۳۹۸
هیچکس دردفرزندرا نمیفهمه امان ازپدرومادرخودخواه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۵ ۲۷ مرداد ۱۳۹۷
حالا که علتش کشف شده ان شاءالله دیگه همه چیز تمومه
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۳:۲۴ ۲۷ مرداد ۱۳۹۷
یک جوان چند سال کار میکند تا با پس اندازش خانواده تشکیل دهد مسئولان با بی برنامگی کاری میکنند که زحمت یک عمر یک شبه دو برابر ارزشش را از دست بدهد و یا اینکه جوانی باز به دلیل اقتصادی متارکه کرده و هر ماه 3 سکه بهار آزادی باید مهریه بدهد که یک شبه سکه 1میلیون چهارصدی میشود چهار میلیون چهارصد خب معلوم هست که جوانان معتاد میشوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۵ ۲۷ مرداد ۱۳۹۷
80 درصد اعتیاد مربوط به بداخلاقی خانواده ها و زیاده خداهی خانمها و بی احترامی به همسر و عدم قبول خانم خانه که خانواده یک رییس مورد احترام میخاد اونهم پدری است که عادل است نه
آخرین اخبار