آغاز فصل سوم کاوش محوطه باستانی استرک و جوشقان از ابتدای شهریور امسال

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان از آغاز فصل سوم کاوش محوطه باستانی استرک و جوشقان از ابتدای شهریور امسال خبرداد.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،محسن جاوری در آیین رونمایی یافته های فصل دوم کاوش محوطه باستانی جوشقان و استرک در موزه ملی مجموعه جهانی باغ تاریخی فین کاشان با بیان اینکه500 میلیون ریال برای انجام این کاوش اختصاص یافته است، اظهار کرد: منتظر دریافت مجوز برای کاوش در این محوطه باستانی از سوی پژوهشکده سازمان میراث فرهنگی هستیم.

وی اشیا به نمایش گذاشته شده از یافته های فصل دوم کاوش محوطه باستانی جوشقان و استرک را شامل 25 ظرف سفال از نوع ساده، خاکستری، نخودی رنگ، دسته دار، منقار دار و سرمه دان برشمرد و گفت: مهره هایی از جنس عقیق، سنگ و صدف و شیئی های فلزی، سنجاق های مفرغی و النگوهایی از جنس نقره از دیگر اشیای به نمایش گذاشته در این نمایشگاه است.

به گفته وی، گردبندهای استخوانی، تغار بزرگ و خمره های متوسط 1000 تا 1800 سال پیش از میلاد، کاسه های دسته افقی، دیگچه و درپوش و کاسه های ته دکمه ای 1000 تا 1600 سال پیش از میلاد نیز در این نمایشگاه در معرض دید عموم گذاشته شده است.

جاوری، یادآورشد: دست بند مفرغی، سرمه دان، فنجان لوله دار، بشقاب، شیئ تزئیینی مفرغی و سنجاقهای مفرغی 1000 تا 1200 سال پیش از میلاد از دیگر اشیای فصل دوم کاوش محوطه باستانی استرک و جوشقان در این نمایشگاه است.

وی تصریح کرد: داده های این محوطه باستانی حدود 3 تا 4 هزار سال به عنوان دوره تدفینی در دوره آهن مورد استفاده قرار می گرفته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان، با اشاره به اینکه فصل نخست کاوش محوطه باستانی استرک و جوشقان در سال 95 انجام شد گفت: این فصل کاوش داده های بسیار قابل توجهی را دراختیار باستانشنان گذاشته که مهمترین آن مربوط به رسم آتش سپاری یا مرده سوزی بود.

جاوری اظهارداشت: 17 تا 20 نمونه استخوان چند نفر مرد، زن و کودک در این کاوش بدست آمده که جسدشان پس از سوزاندن، بقایایشان به گور منتقل و هدیه هایی شامل سفال، مهره فلری نیز کنار آنها تدفین شده بود.

وی برگزاری مدرسه تابستانه در فصل دوم کاوش در محوطه باستانی استرک جوشقان را یادآور شد و تصریح کرد: 21 نفر در این مدرسه حضور داشتند.

به گفته وی، نحوه ثبت و ضبط داده ها و بقایای انسانی، جانوری و گیاهی در کارگروه باستانشناسی چالشی بزرگ است.

جاوری در پایان گفت: برگزاری این مدرسه تابستانه که به آموزش و یادگیری دانشجویان توسط دو تن از استادان دانشگاه ورشو انجامید، هم اکنون این مشکل نیز برطرف شد و دانشجویان در محوطه های باستانی کشور مشغول کاوش و پژوهش در زمینه نحوه ثبت و ضبط داده ها و بقایای انسانی، جانوری و گیاهی هستند.

 

انتهای پیام/م

مراسم آیین رونمایی یافته های فصل دوم کاوش محوطه باستانی جوشقان و استرک در کاشان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.