در نشست بازخوانی‌کتاب «اردوگاه‌اطفال» عنوان شد؛

اوحدی: آزادگان بی‌نیاز از تجلیل‌اند/ یوسف زاده: «اردوگاه اطفال» ادامه «آن بیست و سه نفر» است

رییس سازمان فرهنگی هنری گفت: اسیران دفاع مقدس به تعبیر مقام معظم رهبری ذخایر و سرمایه‌های بزرگ انقلاب و الماس‌های درخشان و بی‌نیاز از تجلیل‌اند.

اوحدی: آزادگان بی‌نیاز از تجلیل‌اند/ یوسف زاده: «اردوگاه اطفال» ادامه «آن بیست و سه نفر» استبه گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ همزمان با سالروز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی، نشست معرفی و بازخوانی کتاب «اردوگاه اطفال» نوشته احمد یوسف زاده روز دوشنبه ۲۲ مرداد ماه با حضور نویسنده کتاب، سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، محمد حمزه زاده قائم‌مقام رییس و معاون سینمایی حوزه هنری، جمعی از آزادگان و چهره‌های فرهنگی و حامد عسکری شاعر شناخته‌شده به عنوان مجری نشست در فرهنگ‌سرای مهر برگزار شد.

سعید رنجبریان مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۹ و رییس فرهنگ‌سرای مهر نخستین سخنران نشست بود که با تبریک سالروز ازدواج امیرالمؤمنین (ع) و حضرت زهرا (س) و همچنین سالروز ورود آزادگان به ایران عنوان کرد: وقتی کارنامه هشت سال دفاع مقدس را نگاه می‌کنیم، لوح‌های زرینی در آن می‌بینیم. کسانی بودند که جانشان را دادند تا نهال انقلاب را آبیاری کنند. برخی هم بخشی از زندگی‌شان را با اسارت تقدیم انقلاب کردند، زمانی که می‌توانستند به بهترین شکل از جوانی‌شان استفاده کنند.

وی افزود: در بین آزادگان، نور «آن بیست و سه نفر» تلالو بیشتری دارد و این به خاطر انتخاب ارزشمند این عزیزان است. آقای یوسف زاده «اردوگاه اطفال» را در ادامه کتاب «آن بیست و سه نفر» نوشته‌اند. خاطرات زیادی در این کتاب هست که می‌تواند برای نسل جدید آیینه‌ای از عزتمندی باشد. از آقای یوسف‌زاده هم به خاطر سفرشان از کرمان به اینجا سپاسگزارم و هم به خاطر امانتداری‌ که در نگارش خاطرات اسارت داشتند.

مهدی طحانیان یکی از آزادگان حاضر در اردوگاه اطفال سخنران بعدی بود که بیان کرد: آقای یوسف‌زاده در حوزه ادبیات دفاع مقدس کار‌های شاخصی دارند و از خداوند توفیق ایشان را خواستارم. من در زمان اسارت ۱۳ ساله بودم و از اول تا آخر اسارت در همین اردوگاه‌های اطفال حضور داشتم. به خاطر سوءنیتی که دشمن داشت، فشار زیادی می‌آوردند که جو رسانه‌ای ایجاد کنند.

وی ادامه داد: آن ابتدا با رزمندگان مسن‌تر بودیم، ولی تلقی بعثی‌ها این بود که بزرگ‌تر‌ها حرف یاد این نوجوانان می‌دهند و به خبرنگاران حرف‌هایی می‌زنند که به نفع ما نیست. اردوگاه‌های اطفال را هم به این نیت راه انداختند و می‌خواستند در عرصه جهانی، افکار عمومی را به نفع خودشان تغییر دهند. ولی خوشبختانه نتوانستند و بچه‌های ما به خوبی ایستادگی می‌کردند. هر بار رفت و آمد خبرنگاران به اردوگاه، تبعات سختی برای ما داشت و هر بار اعتراض می‌کردیم، با واکنش خشونت‌آمیز مواجه می‌شدیم. ابتدایی‌ترین حقوقمان به عنوان زندانی رعایت نمی‌شد و صلیب سرخ هم پاسخ درستی به ما نمی‌داد.

طحانیان در پایان گفت: با وجود همه این سختی‌ها، رزمندگان مقاومت می‌کردند و امروز مدیون مقاومت آن‌ها در راه اسلام هستیم. امروز به اتحاد و همدلی نیاز داریم تا به یاری خدا کمر دشمنان را بشکنیم و نظام اسلامی و ولایی‌مان را حفظ کنیم.

رضا یوسفیان یکی دیگر از آزادگان اردوگاه اطفال در این نشست عنوان کرد: این روز‌ها همه دچار مشکلات اقتصادی و اجتماعی هستیم و روزمرگی زندگی مدام ما را به خود مشغول کرده و از خیلی چیز‌ها غافل هستیم. کتاب‌هایی مانند اردوگاه اطفال می‌تواند ما را به خودمان بیاورد و یادمان بیاید ارزش‌های کلان‌تری هم وجود دارد که باید به آن توجه کنیم.

وی با بیان اینکه باید در کنار مواجهه با مشکلات روزمره، نیم‌نگاهی هم به گذشته و آینده داشته باشیم، گفت: این کار از این جهت اهمیت دارد که یادمان بیاید برای حفظ موجودی به نام ایران چه تلاش‌هایی شده است. یقین دارم اگر این هویت و کشور ما روزی در معرض تهدید قرار گیرد، جوان‌هایی که مشغول زندگی روزمره‌شان هستند، در دفاع از کشور متحد می‌شوند و باوجود همه کاستی‌ها، گله‌ها و نابرابری‌ها، این کشور به یاری خدا همیشه حفظ خواهد شد.

یوسف زاده: «اردوگاه اطفال» ادامه «آن بیست و سه نفر» است

احمد یوسف زاده آزاده دفاع مقدس و مؤلف کتاب اردوگاه اطفال سخنران بعدی بود که بیان کرد: یکی از خوشبختی‌های من این است که هر جا درباره کتاب‌هایم صحبت می‌کنم، قهرمان‌های کتابم هم در کنارم هستند و اینجا هم خیلی از آزادگان را می‌بینم. کتاب اردوگاه اطفال به این مسئله می‌پردازد که عراقی‌ها می‌خواستند با حربه کودکان جنگ علیه کشور ما تبلیغ کنند. این کتاب در ادامه آن بیست و سه نفر است، در دیداری که برای آن بیست و سه نفر با مقام معظم رهبری داشتم، ایشان گفتند ادامه‌اش را نمی‌خواهی بنویسی؟ من گفتم حتماً می‌نویسم و حالا کتاب اردوگاه اطفال در بازار کتاب است.

وی افزود: این کتاب ماجرای ۳۰۰-۴۰۰ اسیری است که در اردوگاه اطفال حضور داشتند و علاوه بر دشمنان عراقی، متاسفانه با یک جاسوس ایرانی هم درگیر بودند. در نهایت از رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و رییس فرهنگ‌سرای مهر برای برپایی این مراسم سپاسگزارم و امیدوارم در فعالیت‌های فرهنگی‌شان موفق باشند.

اوحدی: آزادگان بی‌نیاز از تجلیل‌اند

سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز با ابراز خرسندی از ملاقات با آزادگان دفاع مقدس گفت: وقتی این عزیزان در اردوگاه اطفال بودند، ما هم در اردوگاه مجاورشان حضور داشتیم و با دیدن کتاب، خاطراتمان زنده شد. یک نگاه ظاهری به اسارت وجود دارد که شکنجه، زندان، اعتصاب غذای خشک و... را می‌بیند، یک نگاه باطنی هم هست که به جواب یک نوجوان ۱۳ ساله به خبرنگار هندی بی‌حجاب توجه دارد. آیا کسی به ایشان آموزش داده بود که به حجاب خبرنگار زن اعتراض کند؟ چه اتفاقی افتاده که این به ذهنشان رسیده است؟

وی ادامه داد: آزادگان بی‌نیاز از تجلیل‌اند و با خدا معامله کرده‌اند و در این نشست‌ها باید به سر درونی دفاع مقدس پی ببریم. اسرا در همه جنگ‌ها قابل ترحم و دلسوزی هستند، ولی اسیران دفاع مقدس به تعبیر مقام معظم رهبری ذخایر و سرمایه‌های بزرگ انقلاب و الماس‌های درخشان هستند.

وی اضافه کرد: اسرای ما در همه سنین بودند و از نوجوان ۱۳ ساله داشتیم تا پیرمرد ۸۲ ساله‌ای به نام حاج حبیب که نماز شب می‌خواند و عراقی‌ها نمی‌توانستند آن را تحمل کنند و سخت‌ترین شکنجه‌ها به ایشان تحمیل می‌کردند. روزی که می‌خواستند حاج‌آقا ابوترابی را از اردوگاه ببرند، ایشان برای اینکه اختلافات آینده را خنثی کنند قرآن را بلند کردند و گفتند اگر جرئت کردید پا روی این قرآن بگذارید، ولی پا روی حرمت انسان نگذارید. خدا قرآن را نازل کرد که انسان را از فرش به عرش برساند. اگر از اسارت می‌گوییم، دنبال این نوع نگاه هستیم.

تجلیل از احمد یوسف زاده مؤلف کتاب اردوگاه اطفال بخش پایانی این نشست بود. شعرخوانی حسن اسحاقی شاعر آیینی و اجرای سرود توسط گروه سرود دانش‌آموزی وصال یار از بخش‌های دیگر نشست بود.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: کتاب ، دفاع مقدس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار