هشدار؛ اگر دیابت دارید بیشتر هوای این عضو حیاتی بدنتان را داشته باشید!

اگر یک بیمار مبتلا به دیابت هستید، در کنار اینکه باید حواس‌تان به کنترل قند خون و بیماری‌تان باشد، باید هوای یک عضو حیاتی را هم داشته باشید.

هشدار؛ اگر دیابت دارید بیشتر هوای این عضو حیاتی بدنتان را داشته باشید! به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیماری‌های قلبی از اصلی‌ترین خطراتی هستند که بیماران دیابتی را تهدید می‌کنند. دیابت نه‌تنها در ایران، بلکه در بسیاری از کشورهای دنیا در حال پیشرفت است و با گسترش این بیماری، تعداد مبتلایانی که دچار بیماری‌های قلبی می‌شوند هم بالا می‌رود.

دیابت از دو طریق باعث بروز بیماری قلبی می‌شود؛ یکی از راه تنگی عروق کرونر و دیگری از راه ایجاد ضعف در ماهیچه قلب که باعث نارسایی قلبی می‌شود. علاوه‌بر این، عروق اندام‌های تحتانی را نیز دچار تنگی و گرفتگی می‌کند و به همین دلیل است که بیماران دیابتی موقع راه رفتن دچار درد عضلات پا و زخم پا می‌شوند که به دلیل تنگی عروق پاست.

در این سال‌ها پزشکان قند خون بیماران را مرتب تحت کنترل داشته‌اند و دیگر اقدامات لازم را هم برای مبتلایان به دیابت انجام داده‌اند تا درصد تنگی عروق کرونر کم‌ شود، اما این کارها فقط مقدار نارسایی قلبی را کاهش داده و در کم کردن درصد تنگی عروق کرونر در دیابتی‌ها بی‌فایده بوده است.


بیشتر بخوانید: دیابتی ها دور این غذاها را خط بکشند


اما خبر خوشی برای مبتلایان به دیابت داریم که خطر بروز بیماری‌های قلبی را در آنها کم می‌کند و تقریبا از یک سال آینده وارد بازار می‌شود و می‌توانند از آن استفاده کنند. یک داروی خوراکی ضددیابت جدید معرفی شده است که نقش محافظت‌کننده در برابر بیماری‌های قلبی را هم دارند و حتی می‌توانند شیوع تنگی عروق کرونر را هم کاهش دهند.

رژیم‌غذایی در بیماران مبتلا به دیابت علاوه‌بر اینکه به کنترل دیابت کمک می‌کند، تا حد زیادی می‌تواند احتمال بروز بیماری‌های قلبی را هم کاهش دهد. اگر مبتلا به دیابت هستید، برای اینکه کمتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی قرار گیرید، کنترل کلسترول را خیلی جدی بگیرید و از خوردن غذاهایی که چربی خون را بالا می‌برند، جدا پرهیز کنید.

اگر به برگه‌های آزمایش خونی که در منازل خودتان دارید نگاهی بیندازید، مقدار طبیعی چربی بد (LDL) حدود 100 تا 130 میلی‌گرم در دسی‌لیتر مشخص شده است. اما بیماران دیابتی باید خیلی بیشتر مراقب مقدار چربی خون خود باشند. ما توصیه می‌کنیم یک فرد مبتلا به دیابت مقدار کلسترول بد یا همان LDL را زیر 70 میلی‌گرم نگه دارد.

رعایت رژیم غذایی و استفاده از برخی داروهای کاهنده چربی خون می‌تواند به این افراد در پایین نگه داشتن چربی خون کمک کند. کنترل کلسترول به این شکل تا حد زیادی از بروز تنگی عروق کرونر جلوگیری می‌کند، بنابراین دیابتی‌ها خیلی مراقب باشند. خیلی از مبتلایان به دیابت تصور می‌کنند اگر مقدار LDL خون‌شان 100 باشد، خیلی خوب و طبیعی است. این عدد برای یک فرد معمولی طبیعی است، اما برای یک بیمار دیابتی اصلا خوب نیست و مشکلات زیادی برایش ایجاد می‌کند. شیوع دیابت در ایران حدودا 10 درصد است که بسته به منطقه جغرافیایی، ممکن است تا 20 درصد هم برسد.

باید توجه داشته باشید که دیابت فقط یکی از عوامل خطرساز بیماری‌های قلبی است و اگر یک فرد دیابتی را در نظر بگیرید که در کنار دیابت، مبتلا به چاقی و اضافه‌وزن هم بوده و بی‌تحرک باشد و اهل کشیدن سیگار هم باشد، خطر ابتلا به بیماری قلبی تا حد بسیار زیادی تصاعدی و به توان دو یا سه احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی در آنها افزایش می‌یابد. به‌عنوان مثال، یک بیمار دیابتی که چربی خون بالا دارد، جمع این دو عامل خطرساز برای بیماری قلبی به توان دو یا سه می‌تواند ریسک بیماری‌های قلبی را افزایش دهد. بنابراین اگر مبتلا به دیابت هستید، به‌طور جدی میزان چربی خون خود را کنترل و سیگار را ترک کنید، چون تقریبا نوعی خودکشی محسوب می‌شود.

منبع: فرهیختگان

انتهای پیام/

دیابتی‌ها مراقب قلب‌تان باشید!

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.