آلبوم «ایران من» رونمایی شد/ اظهارات شجریان درباره تعطیلی تئاتر «سی»

آلبوم «ایران من» با اجرای زنده همایون شجریان و با حضور جمعی از هنرمندان و اهالی رسانه در تالار وحدت رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم رونمایی از آلبوم «ایران من» با صدای همایون شجریان و آهنگسازی سهراب پورناظری شامگاه چهارشنبه ۲۴ مرداد در تالار وحدت برگزار شد که در ساعت برگزاری مراسم ترافیک سنگینی در اطراف تالار وحدت وجود داشت. صدای تمرین نوازندگان و خواننده آلبوم در مجاور سالن شنیده می‌شد؛ آلبومی که از اشعار شاعرانی، چون فردوسی، سعدی شیرازی، خواجه شمس الدین محمد، اسحاق انور، پوریا سوری و اهورا ایمان بهره گرفته بود.

آلبوم «ایران من» رونمایی شد

این اثر شامل قطعاتی چون «ایران من»، «راه بى پایان»، «خوب شد»، «قلاب»، «مرگ اسفندیار»، «ابر بهار» و «اسفند، نوروزخوانی و نوروز» است.

در این اثر «دل‌نیا آرام» خواننده‌ سوپرانو بود و نوازندگانی، چون «تهمورس پورناظری» تار، «آزاد میرزاپور» عود، «حسین رضایی نیا» دف، «مهیار طریحی» سنتور و بم‌سنتور، «آیین مشکاتیان» تنبک، کوزه، کاخن و ضرب زورخانه، «آرشاک ساهاکیان» دودوک و کلارینت، «آتنا اشتیاقی» ویولون‌سل، «پیام جوانی» بم‌تار و «سهراب پورناظری» کمانچه، سه‌تار و دیوان نواخته‌اند.

آلبوم «ایران من» رونمایی شد

نوازندگان ساز‌های غربی نیز در این اثر حضور داشتند که از جمله‌ آنان می‌توان به استفانی بیبو، سارا چازین، تینگ نینگ هو (ویولون اول) فیلیپ برزینا، کیتلین مک شری، کشی الیوت (ویولون دو)، سمسون ون لون، جیمز جافه، گابریل بیستلین (ویولون سل)، رابرت مک کارتی (کنترباس) و کاتلین اسمیت- فرانکلین (فرنچ‌هورن) اشاره کرد. اشکان کمانگری، مهرداد ناصحی، آیین مشکاتیان نیز هم آوایان این اثر بوده‌اند.

بعد از ۳۰ دقیقه تاخیر در‌های سالن باز شد و با ورود همایون شجریان همه حضار ایستاده این هنرمند را تشویق کردند. ابتدا کلیپی از صحبت هنرمندان در خصوص آخرین اجرای کنسرت همایون شجریان پخش شد.

آلبوم «ایران من» رونمایی شد

مهدی پاکدل بازیگر سینما و تلویزیون اجرای مراسم رونمایی از آلبوم را برعهده داشت.

امیرحسین ماحوزی، دکترای زبان و ادبیات پارسی دانشگاه تهران که در این آلبوم با شجریان مشارکت داشت، توضیحاتی را در خصوص این آلبوم و انتخاب اشعاری از کتاب شاعران قدیمی گفت: ما متوجه اهمیت شاهنامه بودیم و به سراغ احساسی‌ترین داستان این کتاب رفتیم. داستانی که در آن عشق به وطن در مقابل عشق میان دو شخص قرار می‌گیرد. او در ادامه توضیحاتی در خصوص جزئیات این داستان داد و بخش‌های از شاهنامه را خواند.

در ادامه سهراب پور ناظری روی استیج آمد و گفت: عذرخواهی می‌کنم که آنقدر دیر آلبوم منتشر شد. در ۲۰ سال فعالیتم چنین پروزه سنگینی نداشتم چراکه این آلبوم در چند کشور ساخته شده و قطعات بسیار خاطره انگیزی دارد. سعی کردم آنچه در توانم است را در ساخت این آلبوم صرف کنم و فکر کنم نتیجه قابل قبولی از زحماتمان را بگیرم. ما اثر «نه فرشته ام، نه شیطان» با قالبی نوین و مردم پسند در اوایل دهه نود ساختیم.

وی افزود: وقتی قطعه «آرایش غلیظ» را ساختیم منتظر انتقادات بودیم، اما می‌خواستیم کار و راه جدیدی را باز کنیم تا دقایق آخر خیلی‌ها می‌گفتند که این آلبوم خطرناک است و امکان دارد جواب ندهد. خدا را شکر که الان اتفاق خوبی افتاد.

آلبوم «ایران من» رونمایی شد

 پورناظری در خصوص تئاتر «سی» اظهار کرد: وقتی پروژه تئاتر موسیقی«سی» را آغاز کردیم، تلاش زیادی کردیم که راهی جدید را در موسیقی باز کنیم که خوشبختانه این اتفاق افتاد. از همایون تشکر می‌کنم که من را همیشه همراهی کرده است.

سپس پاکدل در خصوص انتشار آلبوم اظهار کرد: پیش فروش آلبوم از امشب  انجام می‌شود و ۱۲ شهریور ماه تحویل داده می شود.

در این بخش همایون شجریان در میان تشویق هواداران روی صحنه آمد و گفت: چند روز قبل که آلبوم آماده شد سهراب به من زنگ زد و گفت یک بخش از آلبوم را تغییر دهیم که من گفتم به هیچ وجه اگر حرفش را گوش می‌کردم تا شش ماه دیگر آلبوم منتشر نمی‌شد.

وی افزود: در این آلبوم از نوازندگان ترک و ارمنی استفاده شد چراکه ما ریشه موسیقیایی مشترک داریم.

شجریان در ادامه بیان کرد: در کنسرت «سی» قطعه «من کجا باران کجا» را اجرا کردیم که بازخوانی صدای استاد کریم خوانی بود.

آلبوم «ایران من» رونمایی شد

سپس شجریان خاطره‌ای از کریم خوانی و پدرش گفت و توضیحاتی در خصوص آلبوم و سبک آوازی آن داد.

وی در خصوص اجرای کنسرت خیابانی گفت: تمام مراحل اجرای کنسرت خیابانی طی شده و با همکاری شهرداری تهران و دفتر موسیقی وزارت ارشاد امیدواریم تور کنسرت‌ها را از تهران آغاز کنیم.

در این مراسم از تمبری رونمایی شد که قرار است با ارسال پستی، مخاطبان از نسخه اصلی آن اطمینان پیدا کنند؛ تمبری که با انتشار آلبوم باطل می‌شود.

در این بخش همایون شجریان و گروهش قطعه «ایران من» را خواندند که قطعه محبوب میان دوستداران موسیقی است.

آلبوم «ایران من» رونمایی شد

همایون شجریان: وضعیت پدرم مثل سابق است

 پس از رونمایی از آلبوم «ایران من»، نشست خبری این آلبوم با حضور همایون شجریان و سهراب پورناظری برگزار شد و همایون شجریان ابتدا در خصوص آخرین وضعیت محمدرضا شجریان گفت: شایعاتی در خصوص وضعیت ایشان همیشه وجود دارد اما سعی کردم در اینستاگرام اطلاع رسانی کنم. وضعیت ایشان مثل سابق است اما امیدواریم خطر کاملا رفع شود.

وی در خصوص تئاتر «سی» بیان کرد: من در اینستاگرام گفتم که ما در پروژه تئاتر «سی» علاوه بر مشکل معیشتی، مشکل خستگی و بی‌حوصلگی داشتیم. ما می خواستیم این کنسرت نمایش را با تعداد تماشاگر بیشتر از اجرای کاخ سعد آباد در هتل اسپیناس اجرا کنیم.

آلبوم «ایران من» رونمایی شد

شجریان در ادامه گفت: ما مشکل مالی یا اسپانسر نداشتیم. اسپانسر یک فرصت است و بدون آن هم می شود کار کرد و دستمزد اهمیتی برایمان ندارد. البته اگر باشد که چه بهتر ما در شرایطی قرار گرفتیم که مردم احوالات خوبی نداشتند و این تعطیلی تئاتر «سی» هم پیامی بود که موضعی برای اعتراض داشته باشیم. این البته به معنای این نیست که کنسرت برگزار نشود. باید مانند دیگر کارها کنسرت هم اجرا  شود ما ترس از کمبود مخاطب هم نداشتیم و مشکل معیشتی باعث نمی شود که دیگر هیچکس کنسرت نرود.

پورناظری در خصوص تئاتر «سی» گفت: من هم به این نمایش علاقه داشتم اما حالمان برای کار خوب نبود. اگر در همین شرایط اقتصادی، اجرا برگزار می شد، خیلی ها سوال می کردند که چرا با این شرایط چنین پروژه پرهزینه ای را برگزار کرده اید، سعی کنیم در این شرایط بیشتر کنار هم باشیم.

آلبوم «ایران من» رونمایی شد

این خواننده سنتی در خصوص ارسال آلبوم از طریق اداره پست و طرح باطل کردن تمبر بیان کرد: این کار پیشنهاد خود اداره پست بود. قیمت آلبوم هم 12 هزار تومان و پایین تر از قیمت آلبوم های موجود در بازار است. چند شرکت مایل به خریداری آلبوم برای انتشار در بازار پس از پیش فروش هستند.ما می خواهیم با ارسال از طریق پست از میزان فروش مطلع شویم و مخاطبان هم خیالشان از این بابت که نسخه اصلی را دریافت می کنند، راحت باشد.

خواننده آلبوم «رگ خواب» در خصوص کاهش هزینه بلیت کنسرتش اظهار کرد: ما طرح بلیت ارزان کنسرت ها را در ذهنمان داریم اما در حال حاضر می خواهیم کاری کنیم که در شرایط بحرانی این روزهای کشورمان کمکی به روحیه مردم بکنیم.

 

انتهای پیام/

 

برچسب ها: کنسرت ، موسیقی سنتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۴ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
این آقایون و خانم ها هیچ کمکی به هیچ کس نمی تونن بکنن. فقط میخوان که ثروت و شهرتشون بیشتر بشه. وگرنه شما آواز نخونی و ساز نزنی، هیچ کس از افسردگی نمیمیره و فقط از خوشگذرونی یک عده کمتر میشه. البته موسیقی این روزهای کشور تقریبا همون موسیقی تفریحی هست که برای هنرمندها هم نون و آب میاره. خدا روزی هر کسی رو میرسونه.به هیچ کس ظلم نمیشه. اوضاع کشور رو نه شما و نه هیچ کس دیگه ای نمیتونید تغییر بدید. قدرت مخصوص خداست.