دلیل عدم استقبال خانواده ها از برخی مدارس دولتی چیست؟

این روزها که فرصت ثبت نام دانش آموزان در مدارس رو به پایان است، خانواده ها رغبتی برای ثبت نام فرزندان خود در برخی مدارس دولتی ندارند.

دلیل عدم استقبال خانواده ها از برخی مدارس دولتی چیست؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فرصت ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس رو به پایان است اما هنوز هم برخی خانواده‌ها همچنان درگیر بوده و موفق به ثبت‌نام نشده‌اند علت اصلی هم محدوه‌بندی‌های اعلام شده از سوی آموزش‌وپرورش است یعنی خانواده‌ها تمایل به ثبت‌نام فرزندشان در مدرسه‌ای در همان منطقه محل زندگی خود دارند اما آموزش‌وپرورش در دسته‌بندی‌ها و محدوده‌بندی‌های خود اعلام می‌کند که این مدرسه از نظر ما در محدوده شما تعریف نشده است بنابراین حق ثبت‌نام ندارید.

خانواده‌ها معتقدند، آموزش‌وپرورش در بحث محدوده‌بندی ثبت‌نام بیش از حد حساسیت نشان داده و به اصطلاح "مته به خشاش می‌گذارد" و در شرایطی که مدرسه ظرفیت دارد و جزو مدارس برتر منطقه هم نیست از ثبت‌نام ممانعت می‌کنند و می‌گویند خارج از محدوده ما هستید."جا نداریم" هم اصطلاح رایج بین مدیران مدارس است تا خانواده‌ها را از اصرار در ثبت‌نام منصرف کنند، ستادهای ثبت‌نام نیز مشکلات را حل نمی‌کنند و خانواده‌ها پس از چندین بار رفت‌وآمد به مدرسه و ستاد ثبت‌نام سرانجام خسته شده و به مدرسه‌ای که برای آنها تکلیف شده است، راضی می‌شوند.

در این رابطه به چند نکته باید توجه داشت. نخست، چرا باید این حد از تنوع در کیفیت مدارس وجود داشته باشد که خانواده‌ها برای ثبت‌نام دچار سرگردانی شوند؟ چرا مدارس دولتی آنقدر به لحاظ سطح کیفیت آموزشی و تربیتی افت کرده‌اند که خانواده‌ها باید متقاضی اندک مدارس دولتی خاص منطقه باشند که اتفاقا به لحاظ تربیتی و آموزشی کیفیت بسیار بهتری را نسبت به سایر مدارس دولتی منطقه دارند؟

دوم، چرا در ستادهای ثبت‌نام از تکریم ارباب رجوع که در دستورالعمل‌های ابلاغی برآن تاکید می‌شود،‌خبری نیست. اگر قرار است به خانواده‌ها تکلیف کنیم که کدام مدرسه را باید انتخاب کنند حداقل برای همراهی آنها اندک تلاشی از سوی مسئولان ستادهای ثبت‌نام انجام شود تا خانواده‌ها بپذیرد که به چه دلایلی امکان ندارد در مدرسه‌ای که متقاضی آن هستند ثبت‌نام کنند و با این ادبیات که "مشکل خودتان است" به آنها پاسخ داده نشود.

* بیشترین مشکلات مردم در فصل ثبت‌نام مدارس

علیرضا کمره‌ای مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش‌وپرورش معتقد است در بحث مشکلات خانواده‌ها در فصل ثبت‌نام دریافت شهریه های غیر متعارف، محدود جغرافیایی  ثبت نام، هزینه سرویس، مداخله مدارس در زمینه  لباس دانش‌آموزان از بیشترین موارد شکایت خانواده‌ها است؛ البته به نظر می‌رسد برای کاستن از مشکلات خانواده‌ها در فصل ثبت‌نام نیاز است تا نظارت‌های میدانی بازرسان از ستادهای ثبت‌نام بیشتر شود تا شکایات خانواده‌ها از مشکلات و دردسرهای فصل ثبت‌نام به طور ملموس‌تری برای مسئولان قابل احساس باشد.

در همین رابطه قدرت الله گراوند رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات و دبیر ستاد ثبت نام آموزش و پرورش تهران با اشاره به اینکه  اطلاعات حدود 900 هزار نفر از دانش‌آموزان ثبت‌نام شده در مدارس تا 16 مرداد در سامانه سناد ثبت شده است، گفت: سال گذشته آمار ثبت‌نام دانش‌آموزان یک میلیون 865 هزار نفر بود که از این تعداد 884 هزار نفر در مدارس دولتی و 201 هزار نفر در مدارس غیردولتی ثبت‌نام کردند.

* کمبود مدرسه ما را مجبور به محدوده‌بندی کرد

وی افزود: امسال پیش‌بینی رشد 3.7 درصدی جمعیت دانش‌آموزی شهر تهران را داریم. دربحث محدوده‌بندی مدارس که به عنوان یک محدودیت مطرح است باید بگویم که با توجه به ماده 31 آئین‌نامه اجرایی مدارس باید چارچوبی برای ثبت‌نام در کلانشهر تهران داشته باشیم هر چند که نسبت به این مسئله رضایت نداریم اما محدودیت فضای آموزشی ما  را مجبور به محدوده‌بندی مدارس می‌کند.

رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات و دبیر ستاد ثبت نام آموزش و پرورش تهران بیان کرد: تهران در مقایسه با بسیاری از استان‌های محروم کشور به لحاظ فضای آموزشی محروم‌تر است و به این دلیل ناچار به محدوده‌بندی هستیم و برای احراز محل سکونت خانواده‌ها با مشکلاتی مواجه شدند اما ما بحث احراز محل سکونت را محدود به کدرهگیری نکردیم، رسانه‌ها به نقل از خانواده‌ها عنوان می‌کنند که مدارس از آنها خواسته‌اند حتما باید کدرهگیری ارائه بدهند و همین مسئله آنها را دچار مشکل کرده است، البته با این موضوع برخورد کردیم و به مناطق گفتیم احراز محل سکونت را محدود به کدرهگیری نکنند.

* برای ثبت‌نام نیازی به کدرهگیری نیست

گراوند تصریح کرد:‌برخی از اولیا برای ثبت‌نام در مدرسه دلخواه اقدام به گرفتن قولنامه صوری می‌کنند بنابراین مدیران مدارس مجبور می‌شوند که از آنها کدرهگیری بخواهند؛ به منظور حمایت از حقوق والدین و دانش‌آموزان اعلام کردیم که امسال در شهر تهران نیازی به ارائه کدرهگیری از سوی خانواده‌ها نیست اما باید توجه داشت در برخی مدارس که اقبال عمومی زیاد است، مدیر ناچار است اجاره نامه دارای کدرهگیری بخواهد.

وی بیان کرد: برای رعایت حقوق مردم به مناطق اعلام کردیم که نیازی به ارائه کدرهگیری از سوی خانواده‌ها نیست و از روش‌های دیگر از جمله تحقیق محلی استفاده کنند یعنی برای خانواده‌هایی که سند قابل قبولی ندارند و اجاره‌نامه آنها دستی است، از راه تحقیق صحت گفته‌هایشان را بررسی کنند.

* مهمترین مشکلات ثبت‌‌نام در مدارس تهران

رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات و دبیر ستاد ثبت نام آموزش و پرورش تهران درباره مشکلات خانواده‌‌ها برای ثبت‌نام عنوان کرد: امسال مدارس نمونه دولتی به هیئت امنایی تبدیل شدند و در گذشته پذیرش آنها با آزمون بود اما با توجه به هیئت امنایی شدن برای ثبت‌نام با مشکلاتی مواجه شدیم و در حال مدیریت هستیم تا این مدارس برای ثبت‌نام بحث محدوده‌بندی را رعایت کنند و پس از آن با توجه به فرم‌های امتیازبندی ثبت‌نام کنند.

* توانمندسازی معلمان مدارسی که کم‌اقبال‌تر هستند

گراوند درباره اختلاف زیاد میان مدارس به لحاظ کیفیت افزود: تنوع مدارس برای آموزش‌وپرورش یک معضل است و در حال کاستن از تنوع مدارس هستیم و مدارس نمونه دولتی به تدریج در دوره متوسطه اول حذف خواهند شد.در شهر تهران توانمندسازی معلمان را در مدارس کم اقبال‌تر مدنظر داریم البته ما طبقه‌بندی مدارس را انجام نمی‌‌دهیم اما اقبال و سلیقه مردم باعث شده است که برخی مدارس طرفدار بیشتری داشته باشند.

وی گفت: برای ساخت بزرگراه نواب فقط 9 مدرسه در منطقه 11 تخریب شد که جایگزین نشدند، و به شورای شهر تهران نامه زده‌ایم تا مدارسی که در این طرح تخریب شده‌اند را جایگزین کنند.

رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات و دبیر ستاد ثبت نام آموزش و پرورش تهران بیان کرد: در برخی مدارس تخلفاتی انجام می‌شود و با بخشنامه اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش وپرورش 11 تیم بازرسی در سطح تهران و 30 تیم بازرسی در مدارس غیردولتی که مسائلشان حادتر است تشکیل دادیم، در بازرسی‌ها شاهد تخلفاتی بودیم و مدیران متخلف را که تعدادشان اندک است به هیئت تخلفات اداری معرفی کردیم.

گراوند تاکید کرد: دریافت وجه نقد در مدارس دولتی هنگام ثبت‌نام ممنوع است جز پول کتاب و بیمه.حساب مدارس را رصد می‌کنیم و مدارسی که دریافت پول دارند با آنها برخورد می‌شود و مردم شکایات خود را به سامانه شکایات آموزش‌وپرورش به آدرس http://shekayat.medu.ir/ یا شماره 88954506 و 88964006 اداره پاسخگویی به شکایات شهر تهران اعلام کنند

همچنین جعفر ظفرآسوده، کارشناس مسئول ارزیابی، عملکرد و پاسخگویی به شکایات و دبیر ستاد ثبت نام منطقه پنج آموزش و پرورش تهران در این رابطه گفت: یک مدرسه 240 ظرفیت پایه هفتم دارد و با تمام  تلاش مدرسه و سخت‌گیری‌ها 298 پرونده دریافت کرده یعنی 58 پرونده مازاد بر ظرفیت و 30 نفر از زمانی که ثبت نام را متوقف کردیم سند آورده‌اند که در محدده هستند همچنین 300 نفر هم درخواست ثبت‌نام خارج از محدوده دارند.

وی افزود: برخی مدارس در محدوده بزرگی از اطراف آنها مدرسه دیگری وجود ندارد و مردم چاره‌ای ندارند جزاینکه به آنجا هجوم بیاورند و برآورد جمعیت از قبل انجام نشده است که  مشخص شود خانواده‌هایی که در ساختمان‌های جدید ساکن می‌شوند فرزند دانش‌آموز دارند یا خیر.

کارشناس مسئول ارزیابی، عملکرد و پاسخگویی به شکایات و دبیر ستاد ثبت نام منطقه پنج آموزش و پرورش تهران با اشاره به مثالی دیگر گفت:‌ مدرسه‌ای 120 نفر ثبت‌نامی دارد در کلاسی که 36 نفر در آن جا نمی‌شود همچنین 80 دانش آموز ساکن محدوده را در رزرو کلاس اول دارد پس چگونه می‌توانیم درها را باز بگذاریم که خانواده‌‌ها بدون قولنامه و کدرهگیری ثبت نام کنند البته ما هم آرزو داریم افراد آسان و با خیال راحت ثبت‌نام کنند. متاسفانه ساخت مدرسه در دستور کارها  نیست و برآورد استانداری تهران این است که در منطقه 5 حدود 70 تا 80 مدرسه کم داریم.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

برچسب ها: وبگردی ، مدارس دولتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بی نام ونشان
۱۵:۱۳ ۲۵ مرداد ۱۳۹۷
سلام ،زمانی که برای سهام عدالت فرهنگیان ثبت نام میشد من تازه ازدواج کرده بودم وفرزندی نداشتم اما اکنون دارای دو فرزند هستم سوال من این است که گناه فرزندان امثال بنده چیست که برای سهام عدالت ثبت نام نمی شوند ونباید سهام عدالت داشته باشند وهربار که مراجعه کرده ام برای ثبت نام سهام عدالت برای آنها ،می گویند هنوز بخشنامه ای برای آنها نیامده است لطفا پیگیری کنید تا حق کسی ضایع نشود .باتشکر از پیگیریتان