معاونت علمی در هفته‌ای که گذشت؛

از رتبه دوم ایران در حوزه ساخت ماهواره تا تسهیلات جدید برای شرکت‌های دانش‌بنیان

معاونت علمی ریاست جمهوری هفته گذشته خبر‌های متعددی را پشت سر گذاشت که در این بسته خبری به برخی از این اخبار اشاره می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری‌های نوین گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ هفته گذشته معاونت علمی و فناوری ریاست جمعوری اخبار متعددی داشت که در این بسته خبری آنها‌ را بازگو ‌می‌کنیم.

شرکت‌های فعال حوزه فناوری فضایی به بانک اطلاعاتی مجهز می‌شوند

مرکز ملی فضایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ایجاد بانک اطلاعاتی برای نگهداری، طبقه بندی و به روز رسانی اطلاعات فضایی، گسترش بازار‌های داخلی و خارجی از طریق ایجاد و تحریک بازار را در دستور کار خود قرار داده است و با هدف حمایت از شرکت‌های فعال در زمینه‌های مرتبط با فناوری فضایی، تجاری سازی دستاورد‌ها و توسعه فناوری و کاربرد این حوزه در کشور، اقدام به جمع آوری اطلاعات شرکت‌های مرتبط با این حوزه کرده است.

توسعه زیست‌فناوری در راستای سیاست ملی كوچک سازی بدنه دولت است

ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی به دنبال ترویج عمومی و فرهنگ‌‌سازی الگوهای نوین در زیست‌فناوری است و برای رسیدن به این هدف برنامه های مختلفی را ارائه کرده است و دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه ستاد توسعه زیست‌فناوری در راستای سیاست ملی كوچک سازی بدنه دولت حرکت می‌کند گفت: با پرهیز از گسترش سازمان اداری تلاش داریم تا وظایف و ماموریت‌های خود را بر اساس بهره‌گیری از سرمایه ‌انسانی و امكانات موجود در نهادهای ذیربط انجام دهیم.

رتبه دوم ایران در حوزه پرتاب و ساخت ماهواره

رئیس مرکز ملی فضایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره رتبه ایران در حوزه فناوری‌های فضایی در منطقه، بیان کرد: به منظور درک بهتر از وضعیت ایران در میان کشور‌های منطقه اقدام به ترازیابی در بخش‌های مختلف کردیم و  بر این اساس ایران در زمینه پرتاب و زیر ساخت‌ها رتبه دوم، در علوم اکتشافات رتبه دوم، در بخش سنجش از راه دور پنجم، در حوزه مخابرات رتبه هفتم، در بخش فناوری‌های ماهواره رتبه پنجم و در بخش ناوبری رتبه دوم در منطقه را از آن خود کرده است.

چشم‌انداز ۲۰ میلیون دلاری صادرات نانو

دبیر ستاد فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه در حوزه نانو فناوری اولویت ما ورود به بازارهای جهانی است، گفت: اکنون پیش بینی می کنیم  20 میلیون دلار محصول نانویی به کشورهای مختلف صادر کنیم و اگر حمایت‌ها از این حوزه افزایش یابد می‌توانیم تا افق 1404 صادرات نانو را به یک میلیارد دلار برسانیم و بیش از 282 شرکت محصولات خود را ارائه می‌دهند و 45 محصول نانو فناوری توانسته‌اند مجوزهای لازم را اخذ کنند.

همکاری ۵ هزار سرباز معلم و سازندگی با نیرو‌های مسلح

رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به اینکه نظام وظیفه ایران بر مبنای تأمین منابع انسانی است، گفت: نیروهای مسلح باید از بین مردم نیروی انسانی مورد نیاز خود را تأمین کنند و سالیانه 5 هزار سرباز معلم و سرباز سازندگی به کمک سازمان‌های مختلف و ستاد کل نیروهای مسلح کار می‌کنند.

جوانان نخبه خارج از کشور از طرح سربازی جایگزین بهره‌مند می‌شوند

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور  درباره  تسهیلات سربازی برای کارکنان شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: تایید مقام معظم رهبری فعالیت‌های جدیدی وارد حوزه سربازی شد و آیین نامه هایی در جهت استفاده بهینه از نیروی انسانی تدوین شد و این طرح برای کمک به جوانان  نخبه دانشگاهی بوده و البته موضوع مهم این است که جوانانی که می‌خواهند از این طرح استفاده کنند باید حتما در داخل کشور حضور داشته باشند.

تخصیص ۳۰۸ میلیارد تومان برای ایجاد صندوق‌های خطر پذیر

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی درباره برنامه‌های صندوق برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت اپ‌ها اظهار کرد: صندوق‌های تخصصی را تشکیل داده‌ایم تا به صورت مستقیم و غیر مستقیم به پژوهش و فناوری کمک می‌کنیم که این صندوق‌ها خود طرح‌های دانش‌بنیان را بررسی می‌کنند و به آنان تسهیلات می‌دهند و برای توسعه صندوق‌های خطر پذیر 308 میلیارد تومان بودجه مصوب شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار