یک استاد دانشگاه:

نظام آموزشی ما سرتاپا تبعیض است/ معلمی، حرفه‌ای درجه دو در کشور محسوب می‌شود

جویباری با انتقاد از عدالت آموزشی در کشور گفت: نظام آموزشی ما سراسر تبعیض است و باید آموزشی فراگیر را در جامعه ایجاد کنیم.

نظام آموزشی ما سرتاپا تبعیض است/ شغل معلمی حرفه‌ای درجه دو در کشور محسوب می‌شودبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی اصغر جویباری، استاد دانشگاه در برنامه پرسشگر درباره توجه به عدالت آموزشی اظهار کرد: عدالت آموزشی در اسناد بالادستی هم مورد توجه قرار گرفته‌اند اما آموزش و پرورش فعلی از این جنبه شرایط نگران‌کننده‌ای دارد.

وی ادامه داد: شرایط به گونه‌ای است که هر جا خواستند مدارس سمپاد یا غیر دولتی گسترش یابد موضوع عدالت آموزشی مطرح شده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: آموزش و پرورش در کشور مسئله ملی نبوده و صرفا جایگاه سازمانی دارد در حالی که این نهاد باید دغدغه اصلی مردم و دولت باشد؛ آموزش و پرورش و شغل معلمی در شرایط فعلی، دستگاه و جایگاهی درجه دوم است در حالی که جایگاه معنوی معلمان بسیار بالا است.

جویباری اظهار کرد: بعد از تأکید امام خمینی (ره) برای راه‌اندازی مدارس شاهد جداسازی را مد نظر قرار دادیم در حالی که می‌د در مدارس عادی برای دانش‌آموزان شاهد حمایت‌هایی را مد نظر قرار دهیم همچنین شکل‌گیری مدارس استثنایی، سمپاد و هیأت امنایی نمونه‌ای دیگر از تصمیم جداسازی دانش‌آموزان از هم است و این در حالی است که وقتی دانش‌آموز تیز هوش از دانش‌آموز عادی جدا می‌شود به هر دو ظلم شده است.

مسئولان به کمپین مدرسه فرزندت کجاست بپیوندند

وی یکی از عوامل نارضایتی در جامعه را احساس تبعیض دانش‌آموزان در مدارس دانست و گفت: مسئولان همه دستگاه‌ها اعلام کنند فرزندان و نوه‌هایشان در کدام مدارس تحصیل می‌کنند که اگر آن‌ها در مدارس دولتی نبودند معلوم می‌شود که برای حل مشکلات این مدارس عزمی راسخ وجود نداشته است چرا که مسئولان مشکل را با تغییر مدرسه فرزندشان حل کرده‌اند.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: نظام آموزشی ما سرتاپا تبعیض است و تا سال 1400 هم اتفاقی برای ارتقای کیفیت آموزشی رخ نمی‌دهد وقتی صاحبان قدرت کیفیت بالاتر را برای خود می پسندند نباید انتظار تحقق عدالت داشته باشیم و اکنون مجلس می‌تواند رویکرد آموزش فراگیر را تصویب کند تا این جداسازی‌ها از بین رود.

مبنای شکل‌گیری مدارس متنوع در کشور چیست؟

در ادامه ایروان مسعودی اصل قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اینکه آموزش و پرورش حوزه گسترده‌ای در ارتباط با مردم و دولت است گفت: همه دولت‌ها موظف به تأمین عدالت  آموزشی هستند چرا که عقب ماندن از فرصت‌های آموزشی، فرصت‌های اجتماعی را هم دور می‌کند.

وی ادامه داد: عدالت آموزشی مصادیقی همچون تعداد روزهای حضور دانش‌آموزان در مدرسه، ساعات درسی، تجهیزات و امکانات آموزشی را شامل می‌شود و عدالت و برای برقراری عدالت باید تفاوت‌ها را شناخت و روی کمبودها سرمایه‌گذاری کرد.

قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اینکه برای برقراری عدالت باید کیفیت مدارس محروم را به سطح مدارس خوب رساند گفت: برای دستیابی به این مهم نباید کاهش کیفیت در مدارس خوب را شاهد باشیم همچنین توجه به کمیت، کیفیت، توزیع نابرابر بودجه، کم توجهی به شأن معلم و مواردی دیگر از این قبیل توجه جدی شود.

مسعودی اصل به تنوع مدارس در نظام آموزشی اشاره کرد و گفت: در شرایط فعلی 22 نوع مدرسه داریم که مبنای راه‌اندازی آن‌ها مجلس، شورای عالی اداری، شورای عالی فناوری، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی آموزش و پرورش، شخصیت حقوقی وزیر آموزش و پرورش و وزارتخانه و مجلس بوده است.

وی ادامه داد: مبنای شکل‌گیری مدارس غیر دولتی مبنای شکل‌گیری مدارس آموزش از راه دور و شاهد شورای انقلاب فرهنگی مبنای شکل گیری مدارس شبانه‌روزی، هیأت امنایی، عشایری، کاردانش، مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، مبنای مدارس هوشمند، مصوبه شورای عالی فناوری است.

قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: این تنوع و جداسازی‌ها باعث بی عدالتی و ایجاد فاصله طبقانی در نظام تعلیم و تربیت شده است.

مسعودی اصل تصریح کرد: بی توجهی به شأن معلم یکی از مهمترین مصادیق بی عدالتی در نظام آموزشی محسوب می‌شود چرا که کمرنگ بودن شأن معلم باعث می‌شود تا وی بخواهد شغل دومی داشته باشد بنابراین خستگی ناشی از کار زیاد کیفیت آموزشی را پایین می‌آورد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۷:۲۹ ۲۷ مرداد ۱۳۹۷
کنکور نباید حذف شود
آخرین اخبار