رحمانیان خبر داد

آگهی‌های خرید و فروش اجناس در سایت‌های دیوار و شیپور دامی برای کلاهبرداری

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس گفت: برخی آگهی‌ها در سایت‌های خرید و فروش اجناس، دامی برای کلاهبرداری است.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ احمد رحمانیان معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس با اشاره به شرایط خاص اقتصادی و افزایش نامتعارف قیمت کالا و اجناس هشدار داد: برخی از افراد سودجو و کلاهبردار در سایت‌ها و اپلیکیشن‌های خرید و فروش اجناس و کالا به دنبال فرصتی جهت تصاحب غیر قانونی و نا مشروع اموال مردم هستند.

وی یکی از زمینه‌ها و بستر‌های این اقدام را سایت و اپلیکیشن دیوار و شیپور خواند و گفت: برخی افراد سودجو از شرایط موجود در این سایت سوء استفاده کرده و با تبلیغات گمراه کننده کالا و یا جنسی را کمتر از قیمت روز آن با هدف ترغیب مشتری جهت خرید عرضه می‌کنند که پس از جذب افراد علاقمند به خرید، بطرق مختلف اموال وی را مورد دستبرد و سوء استفاده قرار می‌دهند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس با اشاره به موارد واقعی در این خصوص گفت: چندی قبل فردی با انتشار آگهی فروش یک دستگاه اتومبیل پراید که قیمت آن 5 میلیون تومان کمتر از نرخ بازار بوده است، اقدام به دریافت بیش از 40 میلیون تومان وجه غیر قانونی و نامشروع از افراد مختلف کرده بود.

وی شگرد این کلاهبردار در تصاحب اموال چنین تشریح کرد که مجرم به منظور ترغیب خریدار اقدام به تعیین قیمت اتومبیل پایین‌تر از قیمت بازار کرده بود و پس از هر تماس خریدار مبلغ ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزار تومان بعنوان بیعانه خرید دریافت می‌کرد، اما در عمل پس از دریافت این مبلغ از تعداد زیادی خریداران، اتومبیل را به هیچیک از آنان واگذار نمی‌کرد.

رحمانیان تصریح کرد: این افراد با اعلام آدرس و شماره تلفن جعلی ضمن فریب خریداران با دریافت مبالغ بسیار پایین از مالباختگان انگیزه و تمایل افراد به منظور پیگیری از طریق مراجع قضایی و انتظامی را کاهش می‌دانند.

وی ترفند دیگر این افراد را وعده فروش جنسی با قیمت ارزان و گذاشتن قرار ملاقات در ساعت و مکان خلوت و کم تردد خواند و گفت: این سارقان با این ترفند اموال موجود افراد را مورد نظر را در این مکان‌ها با زور و تهدید از وی اخاذی می‌کردند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس همچنین هدف دیگر این افراد را جستجو بین عرضه کنندگان اجناس و لوازم لوکس منزل اعلام کرد و افزود: سارقان پس از ورود به منزل و بررسی امنیت و شرایط منزل به طرق مختلف اقدام به سرقت می‌کنند.

قاضی رحمانیان ادامه داد: در برخی موارد نیز کلاهبرداران اجناس مسروقه خود را با همان شگرد ترغیب مشتری با قیمت پایین عرضه و در این موارد اعلام می‌کنند فاکتور و کارتن کالا مفقود یا دور انداخته شده است یا بهانه‌هایی از این قبیل و خریدار، چون کالا ارزان است آن را می‌خرد، اما پس تحقیقات مشخص می‌شود کالا مسروقه بوده است.

وی بیان کرد: همچنین متاسفانه در این سایت‌ها فروش تعداد زیادی اجناس قاچاق نیز دیده شده که علاوه بر نقض قانون و جرم بودن آن، هم ضربه به تولید محصولات داخلی است هم به دلیل مشخص نبودن اصالت آن امکان سو استفاده و کلاهبرداری خواهد بود.

دبیر شورای پیشگیری از وقوع جرم استان فارس تاکید کرد: مردم به آگهی‌های خرید و فروش درج شده در اینگونه سایت‌ها اعتماد کامل نداشته باشند و در صورت تمایل به انجام خرید و معامله به تمامی ضوابط قانونی از جمله مالکیت فروشنده دقت کنند و به صرف پایین بودن قیمت کالا‌ها فریب برخی از افراد سودجو و کلاهبردار را نخورند تا در آینده مالباخته نشوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار