حاتمی در برنامه نگاه یک مطرح کرد:

روز 31 مردادماه، روز رونمایی از یک جنگنده جدید خواهد بود/ تا پايان سال ٩٧ شصت پروژه را به پايان خواهيم رساند/ امروز بر روی قدرت موشکی تمرکز کردیم

نگاه یک

وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح شنبه ۲۷ مردادماه مهمان برنامه نگاه یک بود.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح امشب 27 مردادماه به مناسبت فرارسیدن 31 مردادماه سالروز صنعت دفاعی کشور در برنامه نگاه حضور یافت.

حاتمی در ابتدای برنامه اظهار کرد: یک سالی که گذشت سال پر تلاشی برای مجموعه دفاعی کشور بود؛ البته مجموعه دفاع همواره پرتلاش بوده و ما برنامه بسیار خوبی را تهیه و برای فرماندهی کل قوا و مجلس و رئیس جمهور ارائه کردیم.

وی افزود: در این برنامه تلاش ما بر اولویت های امروز بود؛ اولویت ما موضوع موشکی بود که قدرت بازدارندگی کشور است. تمرکز ما روی کیفیت و ارتقای توانمندی ها بود. با توجه به سرمایه گذاری های دشمن در توانمندی های ضد موشکی باید دقت موشک و قابلیت آن را بالا می بردیم که به تازگی یک نمونه از آن به نام فاتح مبین رونمایی شد.

حاتمی با اشاره به رونمایی اخیر از موشک فاتح مبین اظهار کرد: ما به لحاظ تنوع وضعیت خوبی داریم و بیشتر به سمت پارامترهای دیگر نظیر چابکی، رادار گریزی و دقت بالا تر و پایداری در مقابل شرایط محیطی مختلف رفتیم و سایر قابلیت های راهبردی رفتیم.

وی با بیان اینکه در مجموع در حوزه تسلیحات اتفاقات خوبی افتاده است، افزود: برای مثال، همکاران من در حوزه مقابله با موشک های بالستیک و کروز کارهای خوبی کردند و در حوزه زمینه نیز تانک کرار را داشتیم که امروز برای تست های نهایی در اختیار نیروهای مسلح است. بسیاری از کارهای ما بر مبنای طراحی های داخلی است. ما دارای یک صنعت به تمام معنا هستیم و از داشته‌های بانک فناوری خود استفاده کرده و  روی پلتفرم های مشخصی حرکت می کنیم.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در خصوص راهبرد و منطق دفاعی کشور گفت: ما یک نسل منحصر به فرد هستیم. بعد از انقلاب شاهد تلاش دشمن برای جنگ داخلی و جنگ مسلحانه منافقین بودیم؛ همزمان درگیر جنگ کلاسیک با عراق بودیم؛ بعد از آن شاهد حمله صدام به کویت و حمله آمریکا به افغانستان و عراق بودیم و بعد نیز جنگ با گروه های تروریستی را تجربه کردیم. این ها تجارب بسیاری به ما داد.

ایران هیچ گاه به هیچ کشوری تجاوز نکرده، اما اگر کسی بخواهد امنیت ما را تهدید کند پاسخ قاطعی دریافت می کند

حاتمی با تاکید بر اینکه ما فهمیدیم که جز خود به کسی نمی توانیم تکیه کنیم و هیچ کس به ما رحم نمی کند، افزود: این موجب ایجاد عزم برای تامین نیاز های دفاعی کشور شد؛ ما یک طراحی دفاعی بومی و مردمی بصیر و در صحنه داریم، پس باید با توجه به این موضوع، سلاحی برای دفاع از کشور تولید می کردیم.

وی با اشاره به هدف دشمن از تضعیف صنعت دفاعی کشور تصریح کرد: امروز با دشمنی روبرو هستیم که می گوید شما را از منابع خدادادی خودتان محروم می کنیم و به قراردادها و تعهدهای خود هم پایبند نیستند و تاریخ نشان داد که با لیبی چه کردند، در عین حال که لیبی همه چیز را تحویل داد، وضعیت امروز لیبی را مشاهده کنید و ببنید دارایی ها و ذخایر ارزی این کشور کجا رفته و کشورشان به چه وضعیتی دچار است.

وزیر دفاع با تاکید بر اهمیت صلح و پایبندی به آن گفت: ما هیچ گاه به دلیل حرمت های شرعی و به فرموده رهبر معظم انقلاب، سراغ تسلیحات کشتار جمعی و سلاح هسته ای نرفته و نمی رویم، ولی اجازه تعدی به منافع خود را نداده و به دنبال صلح هستیم.

وی تصریح کرد: ما در چهار چوب راهبرد ایران مبتنی بر بازدارندگی فعال عمل می کنیم. ایران هیچ گاه به هیچ کشوری تجاوز نکرده، اما اگر کسی بخواهد امنیت ما را تهدید کند پاسخ قاطعی دریافت می کند. ما امروز این توان را داریم که همه نیازهای خود را برطرف کنیم، البته این معنای استفاده نکردن از تجربیات و از بازارهای دیگر نیست.

تحریم برای ما واژه ای قدیمی است

حاتمی با اشاره به روز صنعت دفاعی گفت: در روز 31 مردادماه یک هواپیمایی ارائه خواهد شد که مراحل مختلف آزمایش را طی کرده و در این روز پرواز خواهد کرد و مردم شاهد پرواز این هواپیمای جنگنده و پشتیبانی خواهند بود و در کنار این پرواز اقلامی که برای ساخت آن استفاده شده را نیز مشاهده می‌کنند.

وی درخصوص سامانه موشکی پدافند هوایی «باور373» نیز گفت: این سامانه مراحل تست نهایی خود را پشت سر گذاشته و بزودی تحویل نیروهای مسلح می شود. ما دارای یک صنعتی بومی قابل قبول هستیم، ما می توانیم هر نیازی که فرماندهان ما در میدان عمل داشته باشند، با طراحی خود آن را به محصول تبدیل کنیم و در برنامه چهار ساله، دوره زمانی از ایده تا ساخت را به دو و نیم سال برسانیم.

حاتمی با بیان اینکه از فردای پیروزی انقلاب صنعت دفاعی کشور همواره تحریم بوده گفت: تحریم برای ما واژه ای قدیمی است، برخی تحریم ها زحماتی را ایجاد می کند و برخی دیگر هزینه. آن ها بخشی از هدفشان همین است، ولی ما راه مقابله را می دانیم همان طور که آن ها اعمال تحریم را هنر قلمداد می کنند، ما هم بی اثر کردن تحریم ها در بخشی دفاعی را هنر خود می دانیم و همواره تهدید تحریم را به فرصت تبدیل کرده ایم و اگر امروز در این جایگاه حضور داریم بخش زیادی از آن مدیون برکات همین نگاه است، همان طور که در جنگ آموختیم که روی پای خود بایستیم و حاصل این کار تعمیق خودکفایی و خوداتکایی و گامی بلند روبه جلو بود.

اقتصاد مقاومتی راهکاری راهبردی در برابر دشمن است

وزیر دفاع با اشاره به مسئولیت وزارت دفاع در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان زنجان افزود: جانشینی فرماندهی اقتصاد مقاومتی در استان زنجان بر عهده وزیر دفاع است و بنده در همین راستا سه سفر به این استان داشته ام و برنامه اقتصاد مقاومتی در استان را بررسی کردم و گزارشی را به ستاد اقتصاد مقاومتی خواهم داد. اقتصاد مقاومتی راهکار راهبردی در برابر دشمن است؛ دشمن فکر می‌کند ما در حوزه اقتصاد آسیب پذیر هستیم و فشار ها را از این ناحیه وارد می کنند، همچنانکه صدام هم همین تفکر را که ما از نظر اقتصادی و نظامی در موضع ضعف قرار داریم داشت. دشمن شاهد بود که با تحریم بنزین ظرف مدت کوتاهی به خودکفایی رسیدیم و از آن نقطه ضعفی که آن ها فکر می کردند خارج شدیم و مطمئن باشید با تلاش و همکاری همه، این مسائل را نیز حل خواهیم کرد.

حاتمی ادامه داد: ما سرمایه‌های بسیار زیاد و نیروی انسانی مطلوبی را داریم که می‌تواند به سمت تولید حرکت کند و در نتیجه اقتصاد کشور را مصون کند، اگر از منافع زودگذر و شخصی بگذریم، قطعا می‌توانیم از این مشکلات عبور کنیم. در این شرایط باید تهدید نقدینگی را به فرصت تبدیل کرده و به سمت تولید برویم، امیدوارم که با اتفاقات اخیر به خود بیاییم و تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم و به سرعت از این شرایط خارج شویم و مردم مسئولان هم با احساس اینکه دشمن در حال تیشه زدن به ریشه است احساس مسئولیت کرده و از منافع شخصی بگذرند تا در این میدان پیروز شویم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع ایران هراسی آمریکا به خصوص در حوزه موشکی و نیز همراهی اروپا با آمریکا و درخواست محدودیت در این حوزه اظهار کرد: امروز نیرو‌های مسلح فدایی منافع ملی هستند، جغرافیای ما می‌گوید شش هزار کیلومتر مرز خشکی داریم و دو هزار هفتصد کیلومتر مرز آبی، لذا از موقعیت ژئوپلتیکی برخوردار هستیم که همواره مورد طمع قرار گرفته است، نمونه آن را در جنگ‌های جهانی اول و دوم دیدیم. ما بار‌ها شاهد گزینه‌های روی میز و تهدید‌های رژیم صهیونیستی بوده ایم و یادمان نرفته که دزفول بمباران شد و به ما سیم خاردار ندادند، لذا هر ملتی در برابر چنین هجمه‌هایی، پاسخی دفاعی خواهد داد؛ ما امروز دشمنی را پیش رو داریم که عهد شکنی می‌کند، بنابراین در دفاع کوتاه نمی‌آییم و آن را ارتقا می‌دهیم، چراکه تاریخ و عقل این مسیر را حکم می‌کند، دشمن به دنبال خلع سلاح ماست.

هیچ جنگی رخ نمی‌دهد

حاتمی با اشاره به شرایط امروز کشور و منطقه تصریح کرد: نیرو‌های دفاعی به دنبال منافع حیاتی و امنیت هستند و در شرایط کنونی منافع حیاتی رفاه اقتصادی مردم است. با قوت پای این منافع خواهیم ایستاد و جانفشانی خواهیم کرد. امیدواریم دشمنان این موضوع را تجربه نکنند و منافع حیاتی ما را به خطر نیندازند.

وزیر دفاع با اشاره به موضوع بودجه در صنعت دفاعی کشور گفت: ما نیز مثل سایر کشورها با مشکل بودجه روبرو هستیم و بودجه همیشه محدود بوده و بودجه بندی برای این است که با پولی محدود بهترین نتیجه را کسب کنیم و دولت هم با محدودیت مواجه است، البته ما به عنوان نیروهای مسلح سعی داریم دفاع و تامین امنیت مردم را با حداقل قیمت تامین کنیم و این مهم ترین ماموریت اقتصاد مقاومتی ما و جهادی و انقلابی ترین کار ماست که بتوانیم حتی ریالی کم تر هزینه کنیم و هزینه های حال حاضر ما با هیچ کدام از کشورها قابل قیاس نبوده و همه به این موضوع واقف هستند؛ به طور مثال عربستان بالاترین رشد بودجه نظامی را داشته و سومین بودجه نظامی دنیا پس از آمریکا و چین و بالاتر از روسیه و اروپایی ها دارد، ولی بودجه ما عدد محدودی بوده و قابل مقایسه با این اعداد نیست.

وی با اشاره به تهدیدهای آمریکا مبنی بر قطع صادرات نفت ایران تاکید کرد: ما جنگ را تجربه کردیم و ثمره جانفشانی های جوانان کشور را به عنوان پیروزی در جنگ تحمیلی شاهد بودیم، مردان جنگ امروز در عرصه سیاسی و اقتصادی نیز با تمام قوا تلاش خواهند کرد و برنامه ریزی های خوبی هم صورت گرفته و نیروهای مسلح کشور به عنوان مسئول تامین امنیت کشور در هر شرایطی ایم امنیت را برقرار و از منافع حیاتی کشور دفاع می کنند، همچنان که یک روز منافع حیاتی حفظ مرزها و استقلال کشور است و روزی منفعت و رفاه است و با تمام قوا از حفظ منفعت و رفاه مردم دفاع کرده و حتما پای کار منافع حیاتی کشور با قدرت حضور داریم و امیدوارم دشمنان ما را در مورد دفاع از منافع حیاتی کشور مورد آزمون قرار ندهند تا ببینند چگونه در مقابل این آزمون عمل می کنیم.

یک سال اخیر یکی از فعال ترین مقاطع دیپلماسی دفاعی بود

حاتمی با اشاره به ارتباط ایران با کشورهای دوست و همسایه گفت: فکر می کنم یک سال اخیر یکی از فعال ترین مقاطع دیپلماسی دفاعی بود. ما میزبان مهمانانی بودیم و جاهایی هم خودمان سفر کردیم. اهدافمان را توضیح دادیم و وضعیت دفاعی و راهبردهای خود را تبیین کردیم، چراکه دشمن تلاش می کند به ایران هراسی دامن بزند تا هم شبح جنگ را روی منطقه نگه دارد و تجهیزات خود را بفروشد و هم رابطه کشورهای منطقه را اجازه ندهد که به سمت صمیمیت برود.

وی افزود: ما در مرادوات خود با همسایگان در گام اول این را توضیح می دهیم و وقتی این نکات را می‌گوییم خیلی از مسائلی که دشمن در آن جهت تلاش می کند را رفع می‌کنیم.  ما مراودات خوبی با همسایگان داریم و برداشت من این است که اتفاقات خوبی افتاده است.

حاتمی تصریح کرد: ما امروز با ترکیه، پاکستان، افغانستان، آذربایجان و دیگران وضعیت خوبی داریم و به درک خوبی از هم رسیده ایم. در سفر قزاقستان یکی از وزرای دفاع از دور با یک شوقی سمت من آمد که همراهان من تعجب کردند، در حالی که ما تنها یک دیدار با هم داشتیم.

جمهوری اسلامی دلسوز کشورهای منطقه است

وزیر دفاع گفت: جمهوری اسلامی دلسوز کشورهای منطقه است و ثبات و امنیت را یک موضوع پیوسته می داند و می گوید همه کشورها باید امینت داشته باشند. این را خالصانه گفتیم و این صمیمیت امروز وجود دارد.

وی درخصوص تلاش آمریکا در جهت ایجاد ناتوی عربی گفت: این موضع الان خیلی ارزش پرداختن ندارد. روشن است که این بخشی از همان راهبرد دشمن در جهت اختلاف افکنی و نگاه تجاری و بازاری است.

حاتمی ادامه داد: بعید است آمریکایی ها و خصوصا رژیم صهیونیستی جرات کنند اجازه دهند بین کشورهای مسلمان چنین تجمعی اتفاق بیفتد، چون می دانند در بین ملت های مسلمان هدف روشن است. آنها اسرائیل را دشمن واقعی منطقه می دانند و اگر این موضوع شکل بگیرد، آنها اعتمادی ندارند که این تمرکز بعدا در اختیار کسانی نیفتد که دغدغه اصلی شان فلسطین است، لذا این موضوع بیشتر در حد حرف می ماند.

وزیر دفاع با اشاره به پروژه ناامن سازی ایران توسط دشمنان اظهار کرد: تاریخ نشان می دهد دشمنان ما همواره ناامنی منطقه و ایران را دنبال می کنند و قطعا پروژه داعش آخرین آن ها نخواهد بود. اگر داعش موفق به تشکیل دولت در سرزمینی می شد، شرورترین و وحشی ترین افرادی که مدعی سرزمین های ایران، عراق و سوریه بودند تا کنار مرزهای ما مستقر می آمدند و اصلا قابل پیش بینی نبود ما و کشورهای منطقه باید چند سال هزینه می کردیم و تلفات می دادیم تا این مشکل حل شود و در این موضوع هزینه های ما نسبت به هزینه های طراحان این موضوع بسیار اندک بوده و قابل مقایسه نبود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کریم
۱۲:۰۱ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
تبریک
تعداد هر چه بیشتر بهتر
با نمایش هوایی جنگنده های خودی قلب ما را شاد فرمایید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۲ ۲۸ مرداد ۱۳۹۷
سلام درود صد بدرود برشما دلاورمردان بی ادعا
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۱:۱۴ ۲۸ مرداد ۱۳۹۷
جونمی جون،ای خدا، خدا کنه قاهر باشه،یعنی میشه روز ۳۱ مرداد شاهد پرواز قاهر باشیم تا این جیگرمون در برابر کسایی که گزافه گویی می‌کردند خنک بشه؟ باشگاه خبرنگاران،منتظر یک گزارش خوب،کامل و با تمام جزییات ازین جنگنده هستیم،نکنه فراموش کنید،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۲۸ مرداد ۱۳۹۷
اقای وزیر این قاهر رو کی میخوایید عملیاتی کنین. پیر شدیم دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۲۸ مرداد ۱۳۹۷
درود بر ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۲۸ مرداد ۱۳۹۷
زنده باد ایران

زنده باد سپاه

زنده باد نیروهای مسلح
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۲۸ مرداد ۱۳۹۷
دشمنان جرئت نزدیک شدن به ایران رو ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۲۸ مرداد ۱۳۹۷
انشالله نابودی دولت مردان امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۲۸ مرداد ۱۳۹۷
درود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۶ ۲۸ مرداد ۱۳۹۷
تشکرازتلاش سازنده شان درجهت اقتداروخودکفایی_هزاران درود وسلام خدا و امام زمان(ع /عج)ونایبش رهبر انقلاب وملت حاضردرصحنه وآگاه ایران اسلامی!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۹ ۲۸ مرداد ۱۳۹۷
درود بر نیروهای انقلابی و مخلص که هدفشون امنیت و راحتی ملت ایران هست و از هیچ کوششی دریغ نمیکنند و مرگ بر آمریکا
آخرین اخبار