در تیتر امشب مطرح شد؛

شرایط مناسبی در فضای کسب و کار نداریم/ضرورت تدوین استراتژی توسعه صنعتی

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت:ثبات در سیاست گذاری ها و تدوین استراتژی توسعه صنعتی لازمه بهبود فضای کسب وکار است.

شرایط مناسبی در فضای کسب و کار نداریم/ضرورت تدوین استراتژی توسعه صنعتیبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، قوامی نماینده مجلس شورای اسلامی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص موانع بهبود کسب و کار اظهار داشت :یکی از مشکلات تولید ثبت مالکیت است که طولانی شدن پاسخ های استعلامات یکی از موارد مشکل در این حوزه است.

وی  ادامه داد:طرح ها و لوایح جامعیت کامل را ندارد و باید قوانین با ثبات تری  را تصویب کنیم. باید با نخبگان و پژوهشگران ارتباط بیشتری داشته باشیم.

قوامی تاکید کرد: همچنین یکی از عوامل بهبود نیافتن  فضای کسب و کار ورود قاچاق و اقتصاد زیر زمینی است.

این نماینده مجلس گفت:یکی از مسائلی که در قانون فضای کسب و کار مطرح شد این بود که نظرات بخش خصوصی مثل اتاق بازرگانی گرفته شود ولی این کار انجام نشد؛همچنین ایجاد پنجره واحد برای کسب مجوزها هم عملی نشد در حالیکه کشوری مانند گرجستان که پیشرفته هم نیست این پنجره را ایجاد کرده اند.

وی تاکید کرد:آخرین پایش در بهار سال 97 نشان میدهد که شرایط مناسبی در فضای کسب و کار نداریم.

نایب رئیس کمیسیون حمایت از تولید گفت:دولت باید خط مشی مناسب با توجه به مطالعات آمایش صنعتی طراحی کند به طور مثال ایجاد واحدهای تولیدی فولاد در کنار مناطق کم آب، تصمیمی نادرست است.

وی ادامه داد:خطای تشخیص در سرمایه گذاری سبب ایجاد مشکلات در سوددهی شرکت های تولیدی شده است. ایجاد زیر ساخت ها پس از طراحی خط مشی از وظایف دولت است و وظیفه سوم ارائه تسهیلات و مشوق های مالیاتی است.

بر  اساس این گزارش شکوری رئیس کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی ایران در ادامه برنامه اظهار داشت :مواردی مثل ارزش افزوده بر فضای کسب و کار  تاثیر گذاشته و همه زنجیره تولید درگیر این هستند و  در واقع بی ثباتی در قوانین به فضای کسب و کار ضرر زده است .

وی افزود: همچنین مواردی چون مناطق آزاد و تعدد این مناطق بر فضای کسب و کار تاثیر گذاشته است متاسفانه  این مناطق ماهیت خود را از دست داده و فشار نمایندگان این مناطق را گسترش داده است.

شکوری با بیان اینکه طرح های نیمه تمام از جمله موانع کسب و کار به شمار می روند ،تصریح کرد: 400هزار میلیارد برای تکمیل این طرح ها  نیاز داریم و با بودجه 60 هزار میلیاردی سال 97 ، حدود 20 سال تکمیل انها طول می کشد.

وی تاکید کرد:بخش خصوص باید در این حوزه ورود پیدا کند و شاید از این طریق بخشی از سرمایه ها را به جای بازار های ارز و سکه به این بازارها انتقال دهیم. 

عضو اتاق بازرگانی اظهار داشت:یکی دیگر از مشکلات کسب و کار،  عدم رعایت خصوصی سازی واقعی و واگذاری اقتصاد به بخش خصوصی است ، همچنین بی ثباتی در سیاست گذاری ها ، تامین مالی و عدم تامین مناسب مواد اولیه تولید، فضای کسب وکار را با مشکل مواجه کرده است.

شکوری تصریح کرد:در کشور ما چون چشم انداز درست تعریف نشده هر کس راه خود را می رود ولی استراتژی توسعه صنعتی در کشور تدوین نشده  و شرایط فعلی، محصول نبود این استراتژی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۲۸ مرداد ۱۳۹۷
میلگروآهن فروان داشتیم وداریم واز0تا100تولیدخودمان از1600پریدبه 6000وتمام پروزه های عمرانی خوابید وتطیل.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۲۸ مرداد ۱۳۹۷
میلگروآهن فروان داشتیم وداریم واز0تا100تولیدخودمان از1600پریدبه 6000وتمام پروزه های عمرانی خوابید وتطیل.
آخرین اخبار