عرب مطرح كرد؛

سهم ۷۵ درصدی عوامل اجتماعی بر سلامت جامعه/ ۵۰۰ تخت توانبخشی در کشور لازم داریم

سهم ۷۵ درصدی عوامل اجتماعی بر سلامت جامعه/ ۵۰۰ تخت توانبخشی در کشور لازم داریمرئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: دانشگاه علوم بهزیستی تنها دانشگاهی است که در حوزه سلامت اجتماعى فعالیت می‌کند که باید سهم ۷۵ درصدی عوامل اجتماعی بر سلامت را جدی بگیریم.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امیرمسعود عرب رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در جمع خبرنگاران گفت: خبرنگاران حوزه سلامت با معرفی ساختارها و خدمات دانشگاهی و نقش آن در سلامت جامعه ثاثیری سازنده در ارتقای سلامت جسمی،‌ روانی و اجتماعی ایفا کنند.

وی در ادامه افزود: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با دارا بودن مراکز توانمند در حوزه آموزش توانبخشی، سلامت اجتماعی، سالمندی، حوادث و بلایا، رفاه اجتماعی، عوامل موثر بر سلامت اجتماعی، مرکز سوء مصرف مواد مخدر و... ساختار خاص و منحصر به فردی در بدنه وزارت بهداشت ایجاد می‌کند که از لحاظ نوع عملکرد با سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران متفاوت است.

عرب اظهار کرد: این دانشگاه تنها دانشگاهی است که در حوزه سلامت اجتماعی، توانبخشی و سلامت روان کار می‌کند ولی متأسفانه برای امور جامعه شناخته شده نیست.

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با معرفی الگوهای جدید حوزه سلامت اجتماعی به سیاست‌گذاران وزارت بهداشت به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های این دانشگاه، افزود: بیمارستان روان پزشکی رازی بزرگترین بیمارستان خاورمیانه با 1500 تخت بیمارستانی است که از بیمارستان‌های زیرمجموعه این بیمارستان است و بسیاری از بیماران روانی را تحت پوشش خود قرار داده است.

وی گفت: حوزه سلامت جسمانی نسبت به سلامت روانی و اجتماعی در جامعه ما شناخته‌شده تر است و با آگاهی از سهم 75 درصدی عوامل اجتماعی موثر بر سلامت باید در این عرصه فعالیت‌های جدیدی را آغاز کنیم.

عرب با اشاره به تأسیس معاونت اجتماعی در وزارت بهداشت و حضور مشاور امور توانبخشی وزیر بهداشت گفت: حضور این عناوین در وزارتخانه اهمیت اجتماعی شدن سلامت را بیان می‌کند و امیدواریم دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در راستای رسالت خود در این عرصه گام‌های موثری را بردارد.

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در ادامه گفت: خدمات توانبخشی یکی از اساسی‌ترین سطوح سلامت جامعه است، باید زیرساخت‌های آن مهیا باشد و در این عرصه دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی پیشنهاداتی را به وزارت بهداشت خواهد داشت. امیدواریم رسانه‌ها نیز دوشادوش این دانشگاه به تأکید نیاز جامعه به خدمات توانبخشی و پیگیری مطالبات جامعه توانخواه بپردازند.

وی تصریح کرد: در تهران طبق آمار جمعیتی حدود 500 تخت توانبخشی لازم داریم که در حال حاضر حدود 80 تخت در بیمارستان توانبخشی رفیده که تنها بیمارستان دانشگاهی توانبخشی است به کار گرفته شده و در صددیم با رایزنی‌های معاونین وزارتخانه در این عرصه نیز گام برداریم.

عرب همچنین ضریب اشغال تخت‌های توانبخشی از چهار سال گذشته را بیانگر نیاز جامعه به ارائه خدمات توانبخشی دانست و افزود: 120 هزار تخت درمانی در کشور داریم که نسبت به آمار سایر کشورها مطلوب است اما تعداد تخت‌های توانبخشی نسبت به تخت‌های درمانی عدد ناچیزی است که با استاندارد دنیا فاصله دارد.

عدم وجود نظام سیستماتیک ارجاعی در کشور

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در ادامه گفت: طبق تحقیقات کشوری در ساختار کشور فردی با ضایعه نخاعی با گذراندن درمان و ثابت شدن علائم ادامه درمان را پیگیری نمی‌کند یا فردی با تعویض مفصل پس از انجام جراحی رها می‌شود و بعد از مدتی اگر با کلینیک‌های سرپایی آشنایی داشته باشد پیگیر مطالبات توانبخشی خواهد شد و دیده می‌شود که کار توانبخشی متمرکز و پیگیری توانبخشی بعد از مراحل درمان محقق نمی‌‌شود و در این عرصه نظام سیستماتیک ارجاعی نداریم.

این موضوع در حالی است که افراد با ضایعات نخاعی نسبی و سایر افراد کم توان می‌توانند با بهره مندی از خدمات توانبخشی استقلال خود را پیدا کنند و در اجتماع حضور پیدا کنند که لازمه این حضور آگاهی جامعه از خدمات توانبخشی است.

عرب در ادامه اظهار کرد: یکی از توفیقات بهداشتی کشور شبکه بهداشت است که از نگاه سازمان بهداشت جهانی در این عرصه عملکرد خوبی داشته‌ایم و اگر بتوانیم بحث غربالگری نوزادان را وارد شبکه بهداشتی کنیم و نوزادان با فلج مغزی در شهرستان‌های اقصی نقاط کشور شناسایی شده و آمار این افراد مشخص شود، می‌توانیم برنامه‌هایی را برای این گروه‌ها داشته باشیم، در این عرصه نیز در صدد رایزنی با معاونت بهداشت وزارت بهداشت هستیم.

تعرفه‌های توانبخشی؛ معضل اصلی ارائه خدمات

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در ادامه افزود: پوشش بیمه‌ای توانبخشی و استمرار خدمات توانبخشی در بیماران ضایعه نخاعی، ضایعه مغزی، استوک، ام اس و از سوی دیگر سالمندی ایران طی 30 سال آینده و نیاز خدمات توانبخشی موضوعی است که باید بیمه گران، وزارات بهداشت و سازمان تأمین اجتماعی برای تعرفه‌های توانبخشی و ساختار بیمه‌ای تدابیری بیندیشند تا شاهد رفع مشکلات این گروه‌ها در بهره مندی از خدمات توانبخشی باشی، در این عرصه نیز دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی نیز تأکیداتی را نسبت به نیاز پوشش بیمه‌ای به سازمان‌های بیمه گر و متولیان داشته و خواهد داشت و رسانه‌ها با تکرار این ضرورت می‌توانند در تحقق پوشش بیمه ای خدمات توانبخشی نقش آفرینی کنند.

وی در ادامه با ضروری عنوان کردن ترجمان دانش در دانشگاه‌های کشور افزود: تحقیقات کاربردی جدا از تولید علم است و باید با جذب گرند و تعامل با ارگان‌های ملی و بین المللی که در عرصه سفارش انجام تحقیقات نقش آفرینی می‌کنند بتوانیم علوم توانبخشی را به صورت کاربردی به جامعه ارائه کنیم و با توجه به مشکلات کشورهای اطراف در حوزه توانبخشی در صدد تربیت نیرو و تفاهم نامه‌های علمی باشیم.

عرب در پایان با تأکید بر نقش دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در عرصه سلامت اجتماعی، سلامت روان و توانبخشی گفت: انعکاس ارائه خدمات مطلوب، معرفی و شناساندن توانمندی‌های دانشگاه در ارائه خدمات موضوعی است که امیدواریم با کمک رسانه‌ها شاهد ارتقای دانش جامعه نسبت به موضوعات توانبخشی باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار