رئیس انجمن حمل و نقل ریلی:

شرکت‌های حمل و نقل ریلی در شرایط ریاضتی فعالیت می‌کنند / استفاده از توان داخلی در بازسازی واگن‌ها

رجبی گفت: با توجه به نوسانات ارزی شرکتهای حمل و نقل ریلی در شرایط ریاضتی فعالیت می‌کنند.

شرکت‌های حمل و نقل ریلی در شرایط ریاضتی فعالیت می‌کنند / استفاده از توان داخلی در بازسازی واگن‌هابه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ،محمد رجبی رئیس انجمن حمل و نقل ریلی در مراسم آغاز به کار شرکت تعمیرات واگن قطارهای مسافری و باری با بیان اینکه در دوره تحریم‌ها قصد داریم از حداکثر توان داخلی و قطعه سازان ایرانی برای بازسازی واگن‌ها استفاده کنیم، گفت: قیمت مناسب و کیفیت بالا در تعمیر و بازسازی واگن‌ها از مهمترین اقدامات شرکت تعمیرات واگن به شمار می‌رود.

وی بیشترین وابستگی به کشورهای خارجی را در قسمت واگن‌های خود کشش (ترنست) دانست و افزود: با توجه به اینکه شرکت زیمنس به عنوان پشتیبان قطعات واگن‌های خود کشش تولید انحصاری این واگن‌ها و قطعات را در اختیار دارد در برخی از موارد مجبور به خرید قطعات واگن‌ها از این شرکت هستیم.

رجبی از افزایش میزان خودکفایی در تعمیر و بازسازی واگن‌های مسافری و باری رجا خبر داد و گفت: امیدواریم وابستگی ما در این بخش به کشورهای خارجی کم شود.

رئیس انجمن حمل و نقل ریلی اظهار کرد: در بخش سیستم ترمز واگن‌ها به عنوان حساس‌ترین بخش ایمنی قطارها وابستگی ما به کشورهای خارجی ، به طور کامل قطع شده و ما می‌توانیم این قطعات را تولید کنیم.

مدیرعامل رجا با بیان اینکه قطارهای حومه‌ای به دلیل تفاوت سطح قیمتی تعمیرات و هزینه نگهداری نسبت به هزینه بلیط تفاوت زیادی دارد افزود: این بخش نیازمند تخصیص یارانه از سوی دولت است که هم اکنون بخشی از هزینه‌ها را به صورت یارانه‌ای به شرکت رجا پرداخت می‌کند اما در این بخش نیازمند تخصیص یارانه بیشتری هستیم.

وی قیمت بلیط قطارهای حومه‌ای را بسیار پایین دانست و گفت: متاسفانه قیمت بلیط قطارهای حومه‌ای براساس قیمت‌های سال 94 محاسبه می‌شود این در حالی است هزینه عملیاتی کردن این قطارها در دو سال اخیر رشد 50 درصدی داشته است.

رجبی توضیح داد: هم اکنون برای هر صد کیلومتر تردد قطارهای حومه‌ای تنها 3 هزار توان دریافت می‌شد که این قیمت ها در برابر هزینه ها ناچیز است و قطارهای حومه‌ای عمدتا یک سر خالی تردد می‌کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار راه و شهرسازی مبتنی بر افزایش قیمت بلیط در آینده نزدیک گفت: هزینه های جانبی قطارها از سال 94 رشد 37 درصدی داشته به همین منظور شرکت‌های حمل و نقل ریلی درخواست افزایش قیمتی 20 تا 30 درصدی را داشتند اما متاسفانه شرکت راه‌آهن تنها با افزایش 10 درصدی قیمت موافقت کرد.

رئیس انجمن حمل و نقل ریلی ادامه داد: به دستور رئیس جمهور هیچ یک از شرکت‌های حمل و نقل ریلی اجازه ندارد بیش از 10 درصد قیمت بلیط را افزایش دهند به همین منظور شرکت‌های حمل و نقلی عقب نشینی کردند.

مدیرعامل رجا با تاکید بر اینکه شرکت‌های حمل و نقل ریلی با توجه به نوسانات قیمت ارز در شرایط ریاضتی فعالیت می‌کنند گفت: افزایش 10 درصدی قیمت‌ها تنها بخش کمی از هزینه‌های ما را پوشش می‌دهد و ما نمی دانیم با این شرایط موجود تا کی دوام بیاوریم.

رجبی تصریح کرد: برخی از شرکت‌های حمل و نقلی را توجیه کرده‌ایم که با کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در بخش سوخت بخشی از هزینه‌های خود را تامین کنند.

رئیس انجمن حمل و نقل ریلی از تعمیرات واگن و بازسازی 150 دستگاه در طول سال خبر داد و افزود: تعداد واگن‌های آماده سیر رجا معادل 80 درصد ناوگان ریلی کشور است و ما در نظر داریم تا پایان سال جاری 15 دستگاه واگن نو نیز به این بخش اضافه کنیم.

رجبی افزود: حدود 320 دستگاه واگن بالای 30 سال در این بخش وجود دارد که تا یک سال و نیم آینده تمامی آنها بازسازی می‌شود.

وی از کاهش دوره بازسازی واگن‌ها از 100 روز به 45 روز خبر داد و گفت: در گذشته تعمیرات اساسی واگن‌ها در طول 100 تا 120 روز انجام می‌شدا ما با افزایش بهره‌وری توانسته‌ایم مدت آن را به 45 روز کاهش دهیم.

رئیس انجمن حمل و نقل ریلی توضیح داد: شرکت حمل و نقل ریلی رجا تصمیم گرفته بخش تعمیرات و معاونت امور فنی خود را از بدنه این شرکت جدا و به صورت یک شرکت مستقل در خدمت تعمیر و بازسازی واگن‌های مسافری و باری قرار دهد.

مدیر عامل رجا اظهار کرد: با اجرای این فرآیند نرم افزار تدوین قیمت تمام شده تعمیرات و همچنین نرم افزار تعمیراتی هر واگن را با همکاری شرکت‌های دانش بنیان داخلی طراحی کند.

وی ادامه داد: استفاده از توان داخلی در تعمیرات و نگهداری واگن‌ها ضروری است.

رجبی از چابک سازی دستگاه‌ها و اجرای بروکراسی جدید در این بخش خبر داد و گفت: با چابک سازی شرکت سعی می‌کنیم از مکانیزمهای پیچیده در این بخش جلوگیری کنیم.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار