رئیس کار گروه لوازم مصرفی انجمن تجهیزات پزشکی مطرح کرد؛

توانایی تولید کنندگان داخلی در رفع نیاز ملزومات مصرفی کشور/ طرح تحول به تولید داخل بها نمی‌دهد

نوایی گفت: امکانات کشور توانایی تولید و رفع نیاز ملزومات مصرفی مراکز درمانی را دارد.

بها ندادن طرح تحول به تولید داخل/ توانایی تولید کنندگان داخلی برای رفع نیاز ملزومات مصرفی کشور

جواد نوایی رئیس کار گروه لوازم مصرفی انجمن تجهیزات پزشکی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: با توجه به شرایط فعلی کشور، تأمین وسایل مصرفی و تجهیزات پزشکی از بحث‌های جدی حوزه پزشکی محسوب شده و عمده مشکل فعلی این حوزه در خصوص لوازم مصرفی است.

وی ادامه داد: برخی از لوازم مصرفی این حوزه مانند نخ‌های بخیه و دستکش‌های جراحی جزء وسایل مصرفی پر کاربرد مراکز درمانی و بیمارستان‌ها هستند، از این رو معمولا سعی شده این وسایل، به مدت 3 الی 4 ماه در انبارهای مراکز درمانی ذخیره سازی شوند.

تامین تجهیزات پزشکی؛ اولویت اصلی حوزه پزشکی کشور

نوایی بیان کرد: در سال‌های گذشته به منظور تامین ملزومات مصرفی و تجهیزات پزشکی و عدم ایجاد مشکل در این زمینه، توسعه تولید داخل در زمینه وسایل و تجهیزات پزشکی از اولویت‌های مهم کشور به حساب آمده است. اما متاسفانه در حال حاضر نوسانات قیمت ارز تأثیری منفی بر شرکت‌های تولیدی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی گذاشته و باعث ایجاد تورم در تأمین مواد اولیه مورد نیاز کشور شده است.

رئیس کار گروه لوازم مصرفی انجمن تجهیزات پزشکی اظهار کرد: حمایت از تولید کننده داخلی در زمینه تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی به نوعی اجرای طرح اقتصاد مقاومتی است، اما گویا برخی از مسئولان با تولید داخل میانه خوبی ندارند.

نوایی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به امکانات کشور، می‌توان بسیاری از وسایل مصرفی و تجهیزات پزشکی مورد نیاز مراکز درمانی و بیمارستان‌ها را در داخل کشور تولید کرد اما متأسفانه بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت، به تولید کنندگان داخلی توجهی چندان نشده است.

وی گفت: نوسانات قیمت ارز، دریافت ارز دولتی را برای تولید کنندگان با مشکل رو به رو ساخته و امروزه قیمت گذاری لوازم مصرفی و تجهیزات پزشکی بر اساس میزان تورم نبوده و کار قیمت گذاری به طور عادلانه انجام نشده است.

رئیس کار گروه لوازم مصرفی انجمن تجهیزات پزشکی اظهار کرد: مطالبات تولید کنندگان داخلی تجهیزات پزشکی و ملزومات به صورت اوراق‌های دو ساله، آن هم با تأخیر پرداخت شده است، در واقع با هر بار استفاده از این اوراق، تولید کننده 20 درصد از اصل پولش را ضرر می‌کند.

پرداخت مطالبات تولید کننده داخلی بوسیله اوراق بهادار

وی با اشاره به اینکه پرداخت مطالبات شرکت‌های تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی به صورت اوراق بهادار،‌ حمایت از تولید نبوده بلکه راهکاری برای نابودی تولید داخل است، ادامه داد: تولید کننده یک شبه نمی‌تواند سرمایه در گردش خود را چند برابر کرده ولی با تمام وجود برای تأمین مواد اولیه ماوتفاوت ارز دولتی و آزاد به وسیله تولید کننده باید پرداخت شود.

نوایی یادآوری کرد: برخی از اقلام استراتژیک مانند ست‌های تزریق داخلی ارز دولتی برایش در نظر گرفته نشده ولی ملزومات مصرفی و تجهیزات پزشکی وارداتی در گروه 2 گذاشته شده و ارز رسمی برای آن اختصاص داده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار