آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: نشانه‌ای از توقف فعالیت هسته‌ای کره شمالی وجود ندارد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که ثابت کند روند خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی در حال انجام است.

­آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: نشانه‌ای درباره خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی وجود نداردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، آژانس بین المللی انرژی اتمی روز سه شنبه اعلام کرد هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که ثابت کند روند خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی در حال انجام است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی اعلام کرد: «ادامه و توسعه برنامه هسته‌ای کره شمالی و بیانیه‌های مربوطه از جانب این کشور، موجب نگرانی عمیق است.»

این گزارش که در ساعات پایانی روز دوشنبه از جانب یوکیا آمانو، دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، منتشر شد، قرار است در ماه سپتامبر در نشست اعضای این نهاد مورد بررسی قرار گیرد.

پیونگ یانگ در سال 2009، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از سایت هسته‌ای یونگ‌بیون اخراج کرد و تاکنون از ارائه مجوز برای انجام بازرسی‌ها خودداری کرده است.

با این حال، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نظارت‌های خود را از راه‌های دیگر، مانند تصاویر ماهواره‌ای، ادامه داده است.

در این گزارش آمده است: «از آنجا که آژانس قادر به انجام فعالیت‌ها در جهت راستی‌آزمایی در کره شمالی نیست، اطلاعات آن درباره برنامه اتمی کره شمالی محدود است و حال که فعالیت‌های هسته‌ای دیگری در این کشور در حال انجام است، اطلاعات کنونی نیز بسیار ناقص است.»

بر اساس این گزارش، در بازه زمانی بین اواخر ماه آوریل و اوایل ماه مه، شواهدی از به کارگیری یک نیروگاه بخار وجود داشته است که نقش آزمایشگاه رادیوشیمیایی تاسیسات یونگ بیون را ایفا می‌کند.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در ماه ژوئن در سنگاپور با یکدیگر دیدار کردند.

در این دیدار، توافق مبهمی درباره خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره به امضا رسید اما از آن هنگام تاکنون، گامی در این جهت برداشته نشده است.

پیش از این نشست، مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی، و کیم جونگ اون در ماه آوریل برای نخستین بار با یکدیگر دیدار کردند. آن‌ها در این نشست پذیرفتند برای اعلام بیانیه رسمی پایان جنگ دو کره در سال جاری میلادی تلاش کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار