تشدید بحران سیاسی در استرالیا با استعفای وزیران

دست‌کم ۱۰ وزیر استرالیایی استعفا کردند که این ناکامی دیگری برای مالکوم ترنبال، نخست‌وزیر این کشور محسوب می‌شود.

تشدید بحران سیاسی در استرالیا با استعفای وزیرانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، دست کم ۱۰ وزیر استرالیایی استعفا کردند؛ ناکامی دیگری برای مالکوم ترنبال، نخست وزیر این کشور که احتمالا باید با تلاش جدید برای «کودتا» درون حزبش مقابله کند.

نخست وزیر راست گرای میانه رو سه شنبه در رأی گیری داخلی در حزب لیبرال خود به زحمت موقعیت حزبی خود را نجات داد. در حالی که یک سال به انتخابات پارلمانی استرالیا باقی مانده است، حزب لیبرال در نظرسنجی‌ها فاصله زیادی با مخالفان دارد، اما موقعیتش شکننده است.

در رأی گیری برای تعیین رئیس حزب لیبرال، ترنبال ۴۸ رأی و پیتر دوتون، وزیر کشور ۳۵ رأی به دست آوردند. دوتون پس از رأی گیری بلافاصله استعفا کرد.

اختلافات روز دوشنبه بروز کرد؛ زمانی که نخست وزیر مجبور شد به علت حمایت نکردن حزبش از طرح وی برای قانونی کردن هدف استرالیا در زمینه کاهش گاز‌های گلخانه‌ای صرف نظر کند. بنا بر اعلام شبکه‌های‌ ای بی سی و اسکای نیوز، دست کم ۹ وزیر دیگر نیز استعفای خود را تقدیم کرده اند که نشانه دیگری از تضعیف موقعیت نخست وزیر است.

ترنبال در حال حاضر فقط استعفای دوتون و کنستا فیراوانتی-ولس،  وزیر توسعه بین الملل خود، را پذیرفته است.

دوتون که محافظه کارتر از ترنبال تلقی می‌شود، یک «اَبَر وزارتخانه» را که پلیس، مهاجرت و اطلاعات را در بر می‌گیرد، اداره می‌کرد. نام او به ویژه به سیاست فوق العاده سرسختانه استرالیا بر ضد مهاجران غیرقانونی که تلاش می‌کنند خود را به سواحل این کشور برسانند، گره خورده است.

این مهاجران در اردوگاه‌های فراسرزمینی استرالیا اسکان داده می‌شوند. اقدامی که سازمان‌های دفاع از حقوق بشر آن را محکوم می‌کنند. دوتون با وجود شکست روز سه شنبه تأکید کرد که او به تلاش خود برای رسیدن به ریاست حزب و در نتیجه سمت نخست وزیری برای در اختیار گرفتن اکثریت در نبرد انتخاباتی سال آینده با کارگران بیل شورتن ادامه خواهد داد.

برخی رسانه‌ها این موضوع را مطرح کردند که دوتون ممکن است همین هفته ترنبال را به چالش بکشد؛ اما هواداران دوتون می‌گویند احتمالش بیشتر است که او ماه آینده پس از آغاز جلسات پارلمان این کار را انجام دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار