۵ افسانه مدرن درباره سرطان/از تومور مغزی دایناسور‌ها تا بازی ساده‌ای که سرچشمه نگرانی‌ها شد!

حرف‌های زیادی در مورد سرطان گفته می‌شود؛ برخی از آنها افسانه‌اند و برخی حقیقت. دامنه سرطان نه تنها انسان که بسیاری از حیوانات را هم در برمی‌گیرد.

۵ افسانه مدرن درباره سرطان/از تومور مغزی دایناسور‌ها تا بازی ساده‌ای که سرچشمه نگرانی‌ها شد!به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛یکی از نظریه‌های انقراض دایناسورها این است که دست‌کم یکی از گونه‌های دایناسورها دچار سرطان خون بوده‌اند. این نظریه زمانی قوی‌تر شد که یک استخوان ١,٧ میلیون‌ساله در سال ٢٠١٦ در آفریقای جنوبی پیدا شد که شواهد حاکی از آن بود که آن دایناسور سرطان مغز استخوان داشته است.

البته ما چیز زیادی در مورد سرطان در گذشته دور نمی‌دانیم، چراکه بسیاری از شواهد این بیماری طی فسیل‌شدگی از میان رفته است. با این حال، برخی معتقدند که سرطان، بیماری ساخت دست بشر است و به بیان دیگر، این بیماری، یک بیماری مدرن است. همین موضوع باعث شده که بسیاری گمان کنند سرطان به دلیل تغییر سبک زندگی انسان‌ها به‌وجود آمده و این باور، ترس زیادی را در میان مردم ایجاد کرده است. در اینجا به برخی از افسانه‌های مدرن در مورد سرطان اشاره می‌کنیم.

گوشی‌های موبایل و وای‌فای

از زمانی که بازی اسنیک (مار یا کرم) در گوشی‌های نوکیا اوج گرفت، نگرانی‌هایی در مورد سرطانزا بودن گوشی‌های موبایل در میان مردم به وجود آمد. با در نظر گرفتن اینکه چگونه گوشی‌های موبایل طی چند دهه این‌گونه گسترده شد، شاید باور اینکه آنها برای سلامت انسان مضرند، غیر ممکن نباشد. در آمریکا در سال ١٩٩٢، به‌ندرت کسی موبایل داشت، اما در سال ٢٠٠٨ بسیاری از مردم گوشی تلفن همراه داشتند، اما تعداد کسانی که مشکل تومور مغزی پیدا کرده بودند، تغییر چندانی نکرده بود. سازمان جهانی بهداشت در مطالعه‌ای که روی هزاران نفر در ١٣ کشور در سال‌های ٢٠٠٠ تا ٢٠٠٦ انجام داد، به این نتیجه رسید که گوشی‌های موبایل باعث افزایش شانس تومور مغزی نشده‌ است.در حقیقت، سرطان زمانی به وجود می‌آید که دی.ان.ای ما آسیب ببیند.

تابش‌های یونیزه، مثل اشعه ایکس، دارای میزان زیادی از انرژی است، اما گوشی‌های موبایل حجم کمی از انرژی را داراست. شکستن پیوندهای دی.ان.ای یا آسیب وارد شدن به آن، نیازمند انرژی زیادی است که بسیار بیشتر از انرژی موبایل‌هاست. امواج وای‌فای حتی کمتر از موبایل انرژی دارد. البته باید توجه داشت که همه مطالعات علمی نتایج مشابهی ندارد، اما وقتی همه این تحقیقات انجام‌شده را در کنار هم می‌گذارید، به یک نتیجه یکسان می‌رسید: «به‌طور کلی، امواج تابشی تلفن‌های همراه، به‌قدری کم است که احتمال وقوع سرطان به واسطه آنها نزدیک به صفر است.»

آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان، با این‌حال گوشی‌های موبایل را جزو «عوامل محتمل سرطان» به شمار آورده، اما این بدان معنا نیست که توانسته‌اند رابطه‌ای بین موبایل و سرطان بیابند، بلکه به این معناست که ممکن است رابطه‌ای فرضی وجود داشته باشد که نمی‌توان آن را رد کرد.

غذاهای ارگانیک

بسیاری از مردم بر این باورند که غذاهای ارگانیک می‌تواند جلوی سرطان را بگیرد، اما «میشل مک‌کولی» رئیس سازمان تحقیقات سرطانی می‌گوید: «گرچه فواید غذاهای ارگانیک کاملا مشهود است، اما در حال حاضر هیچ دلیل محکمی برای حمایت از این ایده وجود ندارد که غذاهای ارگانیک نسبت به غذاهای معمولی، حفاظت بیشتری در مقابل سرطان از ما می‌کنند.»

آلودگی و مواد شیمیایی

قوانین آلایندگی می‌تواند ما را در مقابل مواد شیمیایی که به سلامت ما آسیب می‌زند، محافظت کند. گرچه تحقیقات نشان می‌دهد که آلودگی هوا و ذرات شیمیایی می‌تواند سلامت ما را به خطر بیندازد، در زمینه سرطان ریه خطر کمی را ایجاد می‌کند.

کتی ادموند از موسسه تحقیقات سرطان بریتانیا می‌گوید: «در زمانه‌ای که اطلاعات و اخبار زیادی بر سر مردم می‌ریزد، تفکیک حقایق از افسانه‌ها کار دشواری است. برخی از این افسانه‌های نادرست این است که استفاده از بطری‌های پلاستیکی یا دئودورانت‌ها باعث سرطان می‌شود. در صورتی که تحقیقات جدید ارتباطی بین سرطان و استفاده از بطری های پلاستیکی پیدا نکرده است.»

منبع:شهروند

انتهای پیام/

این سرطان زاها افسانه‌اند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار