ناتوانی پزشکان در مقابله با عوارض ماده مخدری وحشتناک/ «ادویه»‍ای که مصرف کنندگان را به نابودی می‌کشاند

ترکیب شیمیایی مواد مخدری که به تازگی دردنیا محبوب شده اند سبب ناتوانی پزشکان بخش اورژانس درشناسایی مواد شیمیایی و نجات بیماران شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ آمارها نشان می‌دهند دو سوم از افرادی که ماده مخدر K۲ (ادویه) را استفاده کرده‌اند؛ دچار بیش مصرفی و به مراکز درمانی منتقل شده‌اند و پزشکان را با چالش تشخیص مواد شیمیایی درون بدنشان مواجه کرده‌اند.

این ماده مخدر که به تازگی مصرف آن در کشور‌های غربی به شدت گسترش یافته است از مواد شیمیایی مختلفی تشکیل شده است و پزشکان و  مصرف کنندگان نمی‌توانند مواد تشکیل دهنده آن را شناسایی کنند.


آمار‌ها نشان می‌دهند در بازه زمانی ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ بیش مصرفی انواع مواد مخدرو دارو‌های مسکن، رشدی ۳۰ درصدی در کشور‌های غربی داشته است.
بیش مصرفی بیشتر بین افراد معتاد به دارو‌های مسکن، فنتانیل و کانابینوئید‌های مصنوعی مانند K۲ ایجاد می‌شود و سبب بستری شدن تعداد زیادی از آمریکایی‌ها در مراکز درمانی شده است.

در تحقیق انجام شده به وسیله پژوهشگران دانشگاه مریلند این نتیجه‌ها به دست آمده است که دو سوم از بیماران دچار بیش مصرفی دارای انواع مواد شیمیایی و دارو‌های مختلف در خون خود هستند که شناسایی کامل آن مشکل و فرآیند درمان را پیچیده کرده است.

آمار مرگ و میر در آمریکا در اثر مصرف مواد مخدر

تنها در سال ۲۰۱۷ حدود ۷۲ هزار نفر در کشور آمریکا به دلیل بیش مصرفی انواع مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند. بیشتر این افراد دارو‌های ترکیب فنتانیل یا دارو‌های مشابه مصرف کرده اند.

اکنون کانابینوئید‌های مصنوعی (synthetic cannabinoids) که خواص متفاوتی با شاهدانه دارند به سرعت میان افراد معتاد در دنیا فراگیر شده است که اثر آن‌ها بر بدن بسیار شدیدتر از شاهدانه است.


این ترکیب‌های فوق قوی سبب می‌شود پزشکان نتوانند اقدام‌های تشخیصی مناسب برای بیماران دچار بیش مصرفی که به اورژانس بیمارستان‌ها منتقل شده اند را انجام دهند.

عوارض مصرف مواد مخدر "ادویه"

ماده مخدر ادویه، بسیارقوی و خطرناک‌تر از گیاه ماری جوانای واقعی است و مصرف آن سبب رفتار‌های غیرعادی در افراد، استفراغ، تشنج، توهم، بالا رفتن ضربان قلب و افزایش استرس در افراد می‌شود.

پزشکان حتی مواردی از خونریزی از چشم را در مصرف کنندگان ماده مخدر ادویه شناسایی کرده‌اند.

کارشناسان برای بررسی اثر‌های متابولیکی مواد مخدر، به مطالعه برروی ۲۶ ماده کانابینوئید مصنوعی شناخته شده، ۵۹ داروی اعتیاد زا و ۸۴ داروی تجویزی از سوی پزشکان پرداخته اند.


کارشناسان دریافتند افرادی که از کانابینوئید‌های مصنوعی از جمله K۲ استفاده کرده‌اند با درصد بسیاربالایی دچار بیش مصرفی پس از یک سال شده و عارضه‌های جانبی بسیارشدید پیدا کرده‌اند.

کارشناسان اعتقاد دارند شیمیدان‌ها درکشور‌های مختلف تولیدکننده این ماده مخدر، دگرگونی‌هایی در ترکیب این مخدر‌ها ایجاد می‌کنند که تنها خود از آن باخبرند و به این ترتیب کارشناسایی ترکیب مواد شیمیایی به وسیله پزشکان برای نجات بیماران به شکست می‌انجامد.


کارشناسان هشدار می‌دهند مواد مخدر جدید دارای ترکیب‌هایی ناشناخته هستند که می‌توانند اثر‌هایی بسیارخطرناک بر زندگی و سلامت افراد بگذارند.

پزشکان بخش اورژانس اکنون مجبور به انجام سریع تست خون برای شناسایی نوع ماده مخدر و پرس و جو از اطرافیان فرد درباره نوع ماده مصرفی او هستند، زیرا در بیشتر مواقع فرد دچار ب‌ هوشی به دلیل عارضه‌های جانبی مواد مخدر است و قادربه پاسخگویی به سوال‌ها نیست.

پس از شناسایی ترکیب‌های شیمیایی ماده مخدر پزشکان باید دارو‌های لازم برای نجات بیمار و تثبت وضعیت او را تجویز کنند.


منبع:Dailymail
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.