کاشت دو رقم برنج مقاوم به شوری و خشکی تا دو سال آینده در مازندران

بمنظور افزایش تولید برنج در شالیزار‌های متحمل به تنش خشکی و شوری دو رقم برنج مقاوم به شالیکاران مازندرانی تا دو سال آینده معرفی می‌شود.

عرفانی معاون موسسه تحقیقات برنج کشور در مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، ، با بیان اینکه حدود ۳۵ هزار هکتار از زمین‌های شالیزاری مازندران متاثر از شوری است، گفت: محققان موسسه تحقیقات برنج مازندران و پژوهشکده کشاورزی هسته‌ای سازمان انرژی اتمی کرج اقدام به تولید ارقام برنج مقاوم به شوری کردند.

وی افزود: این رقم و رقم‌های دست معرفی می‌توانند تا حد زیادی بحث شوری زمین‌های مازندران و مناطق شمالی را پوشش می‌دهند و در شرایطی که امکان کشت با ارقام محلی بومی وجود نداشته باشد جایگزین مناسبی است.

عرفانی استفاده از ارقام برنج مقاوم به شوری را راهکار مناسب این امر بیان کرد و گفت: این ارقام زودرس و پاکوتاه بوده و توان پنجه زنی بیشتر و همچنین عملکردی حدود ۴ تن در شرایط شوری دارند.

وی افزود: محققان سازمان انرژی اتمی با همکاری موسسه تحقیقات برنج کشور که در رشت مستقر است از سال ۸۷ تحقیقات خود را بر روی دو رقم بومی برنج آغاز کردند که پس از سال‌ها تلاش به رقم جدیدی از برنج مقاوم به شوری و خشکی دست یافتند.

تیسا؛ بذر مقاوم به خشکی

معاون تحقیقات موسسه تحقیقات برنج کشور در مازندران نیز به رقم جدید برنج تیسا که مفاومت بالایی به تنش های کم آبی دارد خبر داد و  گفت: موسسه تحقیقات برنج کشور در سلسله اهداف خودش معرفی ارقام زود رس را در دستور کار خودش قرار داده است از جمله ارقام زودرسی که امسال قرار است رونمایی شود رقم تیسا است.

عرفانی افزود: برنج تیسا رقم جدیدی است که بطور آزمایشی در مزرعه این موسسه در مساحت هزار متر مربع کاشته است و تا کنون مقاومت بالایی در برابر کم آبی و خشکی نشان داده است.

وی گفت: بذر برنج تیسا در فصل زراعی سال آینده میان کشاورزان مازندرانی توزیع خواهد شد.

وی افزود: موسسه تحقیقات برنج کشور دو رقم برنج مقاوم به خشکی را در دست تحقیق و آزمایش دارد و قرار است تا دو سال آینده آن را معرفی کند.

۲۱۳ هزار و ۴۲۵ هکتار از شالیزار‌های استان امسال برنج کشت شد که ۵۰ هزار و ۵۶۰ هکتار به صورت مکانیزه و ۱۶۲ هزار و ۸۶۵ هکتار دیگر به صورت سنتی نشاکاری شد.

انتهای پیام/آ


معرفی ارقام‌های جدید برنج مقاوم به خشکی و شوری در مازندران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.