کیانپور در موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد:

آقای کرباسیان چرا می‌خواهید اقتصاد را ته دره بفرستید؟/آمار منتشره درباره تورم با واقعیت اقتصاد کشور مغایرت دارد

نماینده درود و ازنا گفت: آمار منتشره درباره تورم نه تنها درست نیست بلکه به صورت طنز‌گونه‌ای با واقعیت جاری جریان اقتصاد کشور مغایرت دارد.

آقای کرباسیان چرا میخواهید اقتصاد را ته دره بفرستید؟/آمار منتشره درباره تورم به صورت طنز‌گونه‌ای با واقعیت  اقتصاد کشور مغایرت دارد!به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مجید کیانپور نماینده درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی در صحن علنی امروز(یکشنبه 4 شهریور ماه) در موافقت با استیضاح کرباسیان وزیر اقتصاد و دارایی گفت: به نظر می‌رسد سیاست‌های متفاوت و لحظه‌ای در اقتصاد ایران سبب آشفتگی بازارشده به طوری که بخشنامه‌های متعدد بدون داشتن هدف مشخص موجب تزلزل و سردرگمی مردم شده است.

کیانپور در ادامه با بیان اینکه یک روز کالا با دلار 4200 تومانی عرضه می‌شود و روز دیگر با چنین دلاری توزیع نمی‌شود، گفت: یک روز صرافی‌ها مجاز به عرضه دلار هستند و روز دیگر فعالتیشان غیر قانونی می‌شود!  و ما به جای این که نظارت بر اصلاح رویه داشته باشیم با پاک کردن صورت مسئله به دنبال یکسان سازی قیمت دلار در بازار ثانویه و بازار غیر رسمی هستیم . اینها چه معنی می‌دهد، کاهش ارزش پول ملی و از دست رفتن دارایی مردم از ثمرات سیاست‌های غلط دولتمردان است.

وی با بیان اینکه حجم انبوه کالا در گمرک و کالاهایی که ترخیص نمی‌شود نشان‌دهنده ضعف وزارت اقتصاد بوده است گفت: آیا این اقدامات با هدف افزایش درآمد دولت نبوده است؟ هیچ اقدام مثبتی در جهت حفظ ارزش پول ملی دیده نمی‌شود  و روز به روز ارزش پول ملی کاهش می‌یابدوقتی به آقای وزیر  نیز می‌گوییم ایشان می‌گویند هیچ قدرتی در این زمینه ندارند. به بانک مرکز تذکر می‌دهیم آنها تنها به این جمله بسنده می‌کنند که عوامل بیرونی در قیمت دلار دخیل‌اند تمام سیاست‌های غلط بانک مرکزی در ظرف سه ماه گذشته ارزش پول کشور را به بیش از 1سوم کاهش داده است.

وی با طرح این سوال که برای افزایش نقدینگی افسار گسیخته چه کار کرده‌ایم، گفت: متاسفانه بانک‌ها خلق پول بدون پشتوانه را در دستور کار خود قرار داده اند . سودهای موهومی 23، 27 و 28 درصد می‌دهند. این سودها چه معنی می‌دهد؟60 میلیارد تومان سود حساب‌های بانکی است شما می‌فرمایید روی بانک مرکزی تسلط ندارید اما آیا رئیس بانک مرکزی با پیشنهاد شما منصوب نمی‌شود.

نماینده درود و ازنا با بیان اینکه وزیر اقتصاد معمار اقتصاد کشور است، گفت: چرا وزیر اقتصاد بی‌تفاوت بوده و برای حل این مشکلات پیگیری نمی‌کند؟ طرح جامع مالیاتی چرا به خوبی اجرا نمی‌شود؟ چرا تمام موانع موجود حل نمی‌شود؟ چرا بر گمرک نظارت نمی‌شود که قسمت زیادی از قاچاق کالا همچنان از طریق گمرک انجام می‌شود.

کیانپور با بیان اینکه اخلالگران نظام اقتصادی حاصل عملکرد مسئولین بی‌تدبیر است، گفت: مسئولینی که در قوه مجریه سبب ایجاد رانت برای کسانی شدند که شبانه به اطلاعات دسترسی داشته  و توانستند ثبت  سفارش انجام دهند تمام اینها در جهت کسب درآمد برای دولت است همین سیاست‌هاست که موجب شده است که فقرا فقیرتر و اغنیا غنی‌تر شوند چرا اقتصاد ایران را درنمی‌یابید و می‌خواهید آن ته دره بفرستید؟

وی با بیان اینکه دولت زمانی مدعی بود تورم را کنترل کرده است، گفت: دولت تا چند ماه پیش ادعا می‌کرد، تورم یک رقمی است  در حالی که امروز قیمت اجناسی مانند مواد غذایی را باید هر روز کنترل کنیم که چند درصد گران شده است، آیا تورم همین اعدادی است که شما می‌گویید؟ یا واقعیت چیز دیگری است؟ آیا مطمئن هستید تورم امسال باز هم تک رقمی است یا رقم 50 درصد را تجربه می‌کند؟

نماینده درود و ازنا خطاب به وزیر اقتصاد گفت: آقای کرباسیان! شما باید سری به بازار بزنید و ببینید آیا گزارشاتی که به شما می‌دهند با واقعیت یکی است، یا کالاهایی که به ارز بستگی دارد مستقیم تا 250 درصد و دیگر کالاهایی که تولید داخلی هستند تا 80 گران شده‌اند؟ چه توضیحی برای چنین گرانی برای مردم شریف ایران دارید؟

کیانپور خطاب به نمایندگان مجلس گفت: آیا شما می‌توانید با مردم صحبت کنید و بگویید همه‌چیز خوب است یا اینکه همه‌چیز را به گردن تحریم می‌اندازید؟ 30 میلیارد دلار خانگی، 12 میلیارد دلار کالای احتکار شده چه معنایی می‌دهد؟ آیا این موارد نشان‌دهنده اطمینان مردم به اقتصاد کشور است؟

وی با بیان اینکه هیچ اولویتی مهم‌تر از ترمیم احیای اعتماد مردم به اقتصاد کشور نیست، گفت: چرا ارز صادراتی پتروشیمی‌ها در بازار عرضه نمی‌شود؟ نیمی از ارز صادراتی پتروشیمی‌ها هنوز به بازار تزریق نشده است. آقای وزیر نتوانستند برای چالش‌های موجود پس از تحریم‌ها تدبیری بیاندیشند، آقای وزیر نتوانستند در چنین شرایطی امید بیافرینند ولی توانستند سکه یک میلیون تومانی را به 4 میلیون تومان برسانند، دلار 3800 تومانی را به 12 هزار تومان و قیمت خودروی داخلی را در بازار غیر رسمی به دو برابر برسانند.

نماینده درود و ازنا با بیان اینکه باید به آقای وزیر بابت این همه زحمات خدا قوت بگوییم  در پایان گفت: بزرگترین مشکلات دستگاه اقتصادی بی‌تفاوتی نسبت به بحران‌های موجود است، آمار منتشره درباره تورم نه تنها درست نیست بلکه به صورت طنز‌گونه‌ای با واقعیت جاری جریان اقتصاد کشور مغایرت دارد، تاکید بر مطلوب بودن وضع موجود در برهه کنونی نمک پاشیدن بر زخم مردم است  و مجموعه دستگاه اقتصادی  نیز هیچ تلاشی برای تسکین زخم‌های مردم در زمینه اقتصاد نمی‌کنندلذا باید بدانید  قدری همدردی و همراهی می‌تواند آرامش بخش باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار مجلس ، استیضاح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار