معاون آموزشی دانشگاه تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان پاسخ داد؛

آیا دریافت شهریه از دانشجویان برای دروس جبرانی قانونی است؟

حسینی گفت: اخذ شهریه بابت دروس جبرانی اقدامی خلاف قانون به شمار نمی‌رود و دانشجویان موظف به پرداخت شهریه هستند.

اخذ شهریه بابت دروس جبرانی اقدامی خلاف قانون به شمار نمی‌رودحسین حسینی معاون آموزشی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار   حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در خصوص دریافت شهریه برای دروس جبرانی گفت: براساس آیین‌نامه دانشجویان روزانه نباید شهریه‌ای را پرداخت کنند، ولی اگر در رشته‌ای پذیرش شوند که نیازمند دروس جبرانی باشد، براساس مقررات مصوب هیات امنای دانشگاه و تبصره ماده آیین‌نامه آموزشی دوره کارشناسی‌ارشد که عنوان می‌کند امکان ارائه 12 واحد درس جبرانی به این دانشجویان وجود دارد، هزینه این دروس طبق تعرفه مصوبه هیات امنای دانشگاه دریافت می‌شود.

وی ادامه داد: آیین‌نامه آموزشی کارشناسی‌ارشد، مصوب 1394 وزارت علوم و مصوبه هیات امنای دانشگاه نیز است. درست است که در طول برنامه تحصیلی یک دانشجوی کارشناسی‌ارشد روزانه پرداخت شهریه برای 32 واحد درسی که جزء درس برنامه‌اش است، لزومی ندارد؛ اما وقتی قرار است دانشجویی در رشته غیرمرتبط با رشته مقطع قبلی‌اش پذیرش شود، نیاز است برای تقویت دانشجو دروس جبرانی از سوی او گذرانده شود و از آنجایی که این کار هزینه جدیدی را به سیستم تحمیل می‌کند، بحث پرداخت شهریه برای آن متفاوت است.

معاون آموزشی دانشگاه تهران در ادامه درخصوص چگونگی محاسبه شهریه برای دروس جبرانی تصریح کرد: اگر نیاز باشد درسی از دوره کارشناسی به دانشجو در مقطع کارشناسی‌ارشد ارائه شود، شهریه آن نیز مطابق تعرفه کارشناسی برای دروس جبرانی ارائه‌شده در نظر گرفته می‌شود، در مقابل نیز اگر درسی که به دانشجو ارائه شده، مربوط به مقطع کارشناسی‌ارشد باشد، شهریه‌اش براساس تعرفه این مقطع گرفته می‌شود.

حسینی افزود: به عبارت دیگر شهریه‌ای که برای دروس جبرانی دانشجویان مقطع کارشناسی‌ارشد لحاظ می‌شود، براساس درس ارائه‌ شده به دانشجو است.

وی با بیان اینکه امروزه دانشجویان در انتخاب رشته‌شان در مقطع کارشناسی‌ارشد آزاد هستند، در حالی که در گذشته محدودیت‌هایی در این زمینه وجود داشته است، بیان کرد: در حقیقت قبلا هر دانشجو صرفا می‌توانست در حوزه تحصیلی خود در مقطع کارشناسی‌ارشد انتخاب رشته کند، ولی دیگر چنین نیست، با این حال تصمیم برای اخذ شهریه برای دروس جبرانی نیز تصمیم جدیدی نیست و مصوبه هیات امنا در این‌باره مربوط به سال 88 بوده و آیین‌نامه آموزشی وزارت علوم برای کارشناسی‌ارشد نیز در سال 94 مصوب شده است.

معاون آموزشی دانشگاه تهران گفت: اخذ شهریه بابت دروس جبرانی اقدامی خلاف قانون به شمار نمی‌رود و دانشجویان موظف به پرداخت شهریه هستند. به عبارت دیگر، براساس ماده 9 این آیین‌نامه تعداد واحد‌های دروس جبرانی به تشخیص گروه آموزشی حداکثر 12 واحد است.

حسینی یادآور شد: در حال حاضر این ماده خود تبصره‌ای نیز دارد که در آن به مساله پرداخت هزینه اشاره شده است در این تبصره کسب نمره قبولی 12 در دروس جبرانی الزامی است، ولی نمره مذکور در میانگین نیمسال و کل دانشجو محاسبه نمی‌شود و هزینه این دورس طبق تعرفه مصوب هیات امنای موسسه از دانشجویان دریافت می‌شود.

انتهای پیام/

اخذ شهریه بابت دروس جبرانی در دانشگاه ها

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار