وقتی دیگر فلفل هم جواب نمی‌دهد!/ برخورد مناسب هنگام شنیدن کلمات رکیک از کودکان چیست؟

یک مشاور خانواده در خصوص نحوه صحیح تربیت کودکان و علت ناسزا گفتن آن ها توضیحاتی داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کودکان از 12 ماهگی شروع به یادگیری زبان می کنند اما پیش از یادگیری هر واژه‌ای، آن را چند بار تکرار می‌کنند. اگر با وجود مراقبت‌های شما، باز هم فرزندتان حرف بدی را به زبان آورد، لطفا به ناگاه شوکه نشده و کنترل خود را از دست ندهید.

در این مواقع بهترین رفتار بی‌اعتنایی کردن به حرف بدی است که شنیده‌اید، اگر کودک باز همان حرف بد را تکرار کرد، خیلی جدی به فرزندتان بگویید که «دیگر دوست ندارم چنین کلمه ای را به کار ببری و آن را نمی پسندم».

دقت داشته باشید که در سنین پایین وقتی بچه ها حرف بدی می زنند، چون کلمات را خیلی بامزه بیان می کنند ممکن است خنده تان بگیرد اما قدری خودتان را کنترل کنید،  چرا که این رفتار باعث می شود فرزندتان به خاطر خنداندن شما هم که شده، حرف بدش را تکرار کند.

شکوفه اویار حسینی مشاور خانواده معتقد است فرزند شما همینطور که بزرگتر می‌شود، باید برخوردهای متفاوتی با او داشته باشید، درست است که نادیده گرفتن ناسزاگویی در سنین 2 تا 3 سالگی، راه حل مناسبی است اما این روش از سنین 4 تا 6 سالگی به بعد دیگر کمک کننده نیست و شما باید نارضایتی خود را مستقیما اعلام کنید.

برخورد مناسب با حرف رکیک زدن کودکان وقتی دیگر فلفل هم جواب نمی‌دهد!

 اویار حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: بیان ناسزا یا فحش توسط کودکان اتفاقی خوب نیست و اغلب والدین به خاطر پیامدهای منفی اجتماعی آن، نسبت به تغییر دادن اینگونه رفتارها در فرزندشان حساس هستند. البته بعید به نظر می رسد پدر و مادری باشند که تا به حال حرف ناشایست یا ناسزایی از فرزند خود نشنیده باشند، پس اگر نمی‌خواهید دیگر واژه ای رکیک از زبان فرزندتان بشنوید، بهتر است با روش برخورد مناسب آشنا شوید.

علت ناسزا گفتن فرزندتان را پیدا کنید

این مشاور خانواده بیان کرد: توجه داشته باشید برای یافتن برخورد مناسب با یک رفتار، قبل از هر چیز باید دلایل بروز آن رفتار را شناسایی کنید؛ پس از خود و فرزندتان بپرسید که چرا این حرف را زده است؟ ممکن است فرزندتان به دلایل مختلفی ناسزا گفته باشد که هر کدام برخوردهایی متفاوت را می‌طلبد.

برخورد مناسب با حرف رکیک زدن کودکان وقتی دیگر فلفل هم جواب نمی‌دهد!


بیشتر بخوانید: ترفند‌هایی برای تربیت صحیح کودکان


 سنجش پیامد ناسزا گفتن

اویار حسینی ادامه داد: اغلب بچه‌ها هر چیزی جدید که یاد می‌گیرند، برایشان جذاب و جالب است؛ ممکن است فرزند شما هم به تازگی حرفی بد را یاد گرفته و فقط به این دلیل آن را تکرار می‌کند که واکنش شما یا پیامدهای رفتارش را بسنجد.

تخلیه روانی

وی افزود: ممکن است فرزندتان دچار عصبانیت، تنش و فشار روانی شده و با پرخاشگری و ناسزاگویی به دنبال راهی برای آرام شدن و تخلیه خودش باشد یا ممکن است فرزندتان به این دلیل که از توجه کافی شما برخوردار نبوده است، با برخی رفتارهای منفی، به دنبال جلب توجه‌ شما باشد یا به شما شوک وارد کند.

البته برای کودکان سنین بالاتر، گاه ناسزا گفتن‌ها با هدف اثبات بزرگتر شدن، نشان دادن ورود به دنیای بزرگسالان و یادآوری استقلال انجام می‌شود، به خصوص اگر فرزندتان از رفتار شما آموخته باشد که کاربرد فحش یکی از ویژگی‌های دنیای بزرگسالان به حساب می آید.

برخورد مناسب با حرف رکیک زدن کودکان وقتی دیگر فلفل هم جواب نمی‌دهد!

 تاثیرپذیری از محیط

این مشاور خانواده گفت: اگر فرزندتان در محیطی زندگی می‌کند که اطرافیانش به این شکل صحبت می‌کنند، پس جای تعجب نیست که از آنها تاثیر بپذیرد و او هم ناسزا بگوید؛ او ممکن است این حرف‌ها را از خود شما یا از مهد کودک، مدرسه، بچه‌های فامیل و حتی برنامه‌های تلویزیونی یاد گرفته باشد.

 لجبازی

اویار حسینی تشریح کرد: ممکن است ناسزا گفتن فرزند شما به مشکلات رفتاری مثل لجبازی برگردد؛ بچه‌های لجباز می‌دانند که ناسزا گفتن کای بد است و اطرافیان را ناراحت می‌کند، آنها دقیقا به همین دلیل شروع به ناسزاگویی می‌کنند تا والدین و محیط اطرافشان را طبق نظر خودشان کنترل کنند.


بیشتر بخوانید: زمان طلایی تربیت کودک


 بیماری‌های جسمی

وی ادامه داد: بعضی بیماری‌های جسمانی هم می‌تواند سبب ایجاد اضطراب در کودکان شده و باعث پرخاشگری و ناسزاگویی شود؛ به عنوان مثال بیماری پرکاری تیرویید باعث می‌شود کودک زمینه بیمار گونه‌ای از اختلالات اضطرابی و افسردگی پیدا کند که  خود این عامل، زمینه‌ای برای فحاشی کودکان است.

این مشاور خانواده افزود: اگر تا اینجا توانسته‌اید علت ناسزاگویی فرزندتان را شناسایی کنید، نصف راه را آمده‌اید؛ حال سعی کنید به طور جدی به حذف عواملی که سبب حرف بد زدن فرزندتان شده است بپردازید. مثلا با توجه بیشتر به او، زمینه لجبازی و ایجاد تنش را در او کم کنید؛ یا با کنترل معاشرت‌ها و برنامه‌های تلویزیونی، محیطی آرام و عاری از حرف‌های ناپسند برای او تدارک ببینید یا اگر دچار بیماری خاصی است، به دنبال درمان هر چه سریع تر آن باشید.

برخورد مناسب با حرف رکیک زدن کودکان وقتی دیگر فلفل هم جواب نمی‌دهد!

 وقتی می خواهید اصلا حرف بدی یاد نگیرد

اویار حسینی تصریح کرد: بهترین راه برای این که کودک شما از سنین پایین، ناسزا نگوید این است که در قدم اول از ناسزا گفتن خود جلوگیری کنید، اما اگر شما به صورت تصادفی در مقابل کودک ناسزا گفتید، به دنبال آن، خیلی سریع کلمه‌ای بر همان وزن چه با معنی و چه بی‌معنی جایگزین کنید.


بیشتر بخوانید: با این نکات طلایی بچه حرف گوش کن تربیت کنید


وی افزود: توجه داشته باشید که حتی اگر شما بتوانید فرزندتان را در منزل کنترل کنید، باز ممکن است در مهد کودک یا مدرسه یا از طریق رسانه‌های مختلف، کارتون‌ها و سریال‌هایی که می‌بیند، حرف‌هایی نامناسب بیاموزد،  نکته مهم این است که به فرزندتان بفهمانید که آنها را به کار نبرده و روی خودش کنترل داشته باشد. حال ببینیم در موقعیت ها و سنین مختلف، چطور می توانید این کار را انجام دهید.

این مشاور خانواده یادآوری کرد: اگر فرزندتان بعد از ناسزا گفتن بلافاصله عذرخواهی کرد، عذرخواهی او را همان بار اول بپذیرید؛ ولی توجه داشته باشید که عذرخواهی او مانع تنبیه نمی شود، به او بگویید: «تو را می بخشم ولی به خاطر حرفی که زدی، باید 5 دقیقه در اتاقت تنها بمانی!»، اگر این محرومیت‌ها جواب ندهد به سراغ محرومیت از چیزهای مورد علاقه اش بروید به عنوان مثال او را از تماشای برنامه تلویزیونی مورد علاقه اش محروم کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۱۴ مهر ۱۳۹۷
یکی از فامیلامون دقیقا همین کار رو میکرد. تا فرزندش از کلمات نا مناسب استفاده میکرد از یک کلمه هم وزن اون کلمه زشت پیدا میکرد بچه نیز دیگه تکرار نرکد و مشکل رفع شد
آخرین اخبار