استاندار سیستان و بلوچستان گفت:باید تاثیرات خشکسالی که موجب آتش‌سوزی در بستر خشکیده تالاب هامون می‌شود،به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

هشدار استاندار سیستان و بلوچستان نسبت به احتمال تخلیه جمعیت مناطق درگیر خشکسالیبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛دانیال محبی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: مهم‌ترین آثار خشکسالی در حوزه آب روستایی است. مدفون شدن روستا‌ها و اماکن مسکونی در زیر توده‌های ماسه بادی و احتمال تخلیه جمعیت و آتش‌سوزی در بستر خشکیده تالاب هامون از تاثیرات خشکسالی است و باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد:پنج هزار و ۵۴۹ روستا در استان است که از این تعداد دو هزار و ۵۷۰ روستا دارای شبکه آبرسانی است. هزار و ۲۵۷ روستا به صورت سقایی آبرسانی می‌شود که به دلیل خشک شدن ۳۴۳ منبع آبی روستایی و غیر فعال شدن ۲۴۸ سامانه آبرسانی، احتمال افزایش روستا‌های متقاضی آبرسانی سیار محتمل است.

محبی افزود: نداشتن کشت در چند هزار هکتار از اراضی زراعی استان به دلیل فقدان منابع آب کافی، سبب شد خسارات مختلفی به فعالیت اقتصادی و کسب و کار وارد شود.

استاندار سیستان و بلوچستان در ادامه گفت: کاهش ۲۹ هزار و ۵۰۰ راس دام سنگین و پنج هزار و ۸۳۰ تن در تولید شیر خام و هزار و ۶۲۲ تن گوشت قرمز از جمله این خسارت هاست، اما کاهش بیش از ۷۴ هزار هکتار در سطح زیر کشت و ۱.۵ میلیون تن در تولیدات زراعی استان و کاهش ۱۰۰ هزار تنی در تولیدات باغی مانند انگور، پسته، مرکبات، میوه‌های گرمسیری و کاهش تولید علوفه استان به میزان ۱.۱ میلیون تن از جمله آثار خشکسالی در استان است.

وی تبدیل بستر تالاب هامون به بیابان و کانون ریزگرد‌ها و استفاده بیش از حد از ظرفیت آب چاه نیمه ها، رشد جلبک‌ها در چاه نیمه‌ها و ایجاد بوی نامطبوع در آب شرب مصرفی شهری و روستایی، پرشدن کانال‌های آبرسانی با ماسه بادی، کاهش حجم مخازن سد‌ها و افت آب‌های زیر زمینی را تاثیر‌های خشکسالی در حوزه آب منطقه‌ای استان اعلام کرد.

به گفته وی، از بین رفتن فرصت‌های شغلی و افزایش فقر و مهاجرت اهالی به دیگر مناطق کشور، مدفون شدن روستا‌ها و اماکن مسکونی در زیر توده‌های ماسه بادی و احتمال تخلیه جمعیت، بروز مشکلات فراوان در معیشت و زندگی روزمره مردم، ناتوانی در بازپرداخت تسهیلات دریافتی از بانک‌ها و موسسات به دلیل فقدان درآمد و از بین رفتن سرمایه وآتش سوزی در بستر خشکیده تالاب هامون از جمله تاثیر‌های خشکسالی در حوزه اقتصادی و اجتماعی است که بایستی به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به تصویب ۱۰۱ مصوبه اخیر سفر وزیر کشور به سیستان برای کاهش قسمتی از محرومیت‌های موجود و تسکین آلام ساکنان منطقه تصریح کرد: این مصوبات به دستگاه‌های اجرایی استان ابلاغ شد تا از طریق مراجع ذیربط و وزارتخانه‌ها برای تامین اعتبار پیگیری کنند.

استاندار گفت: برای بهبود شرایط و آماده کردن محیط برای زندگی با بحران بی آبی باید کارگروه ملی احیای هامون و مقابله با خشکسالی تشکیل شود.

وی اضافه کرد: در ایجاد خشکسالی منطقه و خشک شدن هامون عوامل مختلفی وجود دارد که برخی در داخل سرزمین و برخی نیز خارج از مرز‌های ایران است.

محبی گفت: خشکسالی در این منطقه می‌تواند به تهدید امنیت ملی تبدیل شود، برای رفع این معضل علاوه بر این که باید انسجام و اراده ملی ایجاد شود باید از ظرفیت سازمان‌های بین المللی و تجربه دیگر کشور‌ها استفاده کرد.

انتهای پیام/پ

 

خشکسالی در منطقه سیستان و بلوچستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۹ ۰۶ شهريور ۱۳۹۷
خدا خودش رحم کنه
آخرین اخبار