اقلیتی که در معرض بیشترین ظلم‌های انسانی در جهان قرار دارد

دلیل این همه تبعیض علیه مسلمانان روهینگیا چیست؟

الجزیره انگلیسی در گزارشی به بررسی تبعیض‌های اعمال شده علیه جامعه مسلمانان روهینگیا در میانمار و آواره شدن آنان پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی، جامعه مسلمانان روهینگیا در میانمار از سازمان ملل متحد و جامعه جهانی به علت دعوت نکردن از آن‎ها برای شرکت در گفتگوها در ارتباط با مشکلات‎ این قوم آواره، انتقاد کرد.

اتهامات سازمان ملل علیه مقامات و ارتش میانمار روز دوشنبه مطرح شد و شامل کشتار جمعی و تجاوز علیه مسلمانان روهینگیا بود. مأموران تحقیق اعلام کردند طی سرکوب های ارتش میانمار که اوت گذشته آغاز شد، دست کم ده هزار تن کشته شدند.

دلیل این همه تبعیض علیه مسلمانان روهینگیا چیست؟

خبرنگار الجزیره انگلیسی گزارش داد: این نشست قبل از انتشار گزارش سازمان ملل متحد برنامه‌ریزی شده بود. در این گزارش به صورتی خاص آمده است که سران نظامی میانمار مسئول خشونت و قساوت در استان راخین هستند که با قصد نسل کشی انجام شده است. دبیرکل سازمان ملل متحد دستورالعمل خاصی را به شورای امنیت ارائه نکرد که در ارتباط با چگونگی پیگیری این موضوع باشد، اما او گفت: این موضوع مستلزم بررسی های جدی است.

آنتونیو گوترش در سخنانی گفت: "بر این باورم که یافته ها و توصیه های موجود در این گزارش شایسته بررسی های جدی از سوی همه نهادهای مربوطه سازمان ملل متحد است. همکاری های موثر بین المللی در این زمینه امری حیاتی برای اطمینان یافتن از این موضوع است که ساز و کارها در این زمینه معتبر، شفاف، بی طرفانه، مستقل و همچنین بر اساس تعهدات میانمار به قوانین بین‌المللی باشد."

در همین حال، سفیر انگلیس در سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد هیچ گونه اقدام قریب الوقوعی انجام نمی‎شود. او گفت این گزارش نخست باید در شورای حقوق بشر -که خواهان تهیه این گزارش شده بود- به بحث و بررسی رسمی گذاشته شود قبل از آن که شورای امنیت در این زمینه تصمیم گیری کند.

دلیل این همه تبعیض علیه مسلمانان روهینگیا چیست؟

کارن پیرس، سفیر انگلیس در سازمان ملل گفت: "این گزارشی است که کمیته حقیقت یاب آن را تهیه کرده است. این گزارش در ماه سپتامبر در نشست شورای حقوق بشر به طور رسمی به بحث گذاشته خواهد شد و سپس ما امیدواریم بتوانیم درباره این موضوع صحبت کنیم یا این که راهی مناسب برای آن در شورای امنیت پیدا کنیم." اما شمار زیادی از اعضای شورای امنیت تأکید می کنند قبل از آن که دیر شود باید اقداماتی در این زمینه انجام شود.

مجری برنامه سپس با محمد جمجوم خبرنگار این شبکه در بازار کاکس در جنوب بنگلادش گفتگو کرد و پرسید واکنش آوارگان روهینگیا به این اقدامات چه بوده است؟

جمجوم پاسخ داد: "همه فعالان روهینگیا که من با آنها در ارتباط با این موضوع مصاحبه کردم، ابراز ناامیدی کردند. آنها احساس می کنند به شدت به حاشیه رانده شده اند. آنها در واقع به حاشیه رانده شده اند. آنها اقلیتی در جهان محسوب می شوند که بیش از همه تحت اذیت و آزار قرار گرفته اند. اما در حال حاضر آنها همچنان شاهدند که شورای امنیت در ارتباط با مشکلات آنها با دیگر طرف ها وارد تعامل شده است . آنها می بینند که دولت بنگلادش با دولت میانمار وارد تعامل شده و در حال گفتگو در ارتباط با این موضوع است. اما آنها احساس نمی کنند این موضوع جدی گرفته می‎شود. به یک نمونه در این باره اشاره می کنم که شامل یک یادداشت تفاهم بین سازمان ملل متحد و دولت میانمار می‎شود. این اتفاق یک و نیم ماه پیش حاصل شد. این یادداشت تفاهم نخستین گام به سوی تلاش برای ایجاد یک ساز و کار امن با هدف بازگرداندن روهینگیایی‌ها محسوب می شود. این روند اکنون با مشکلاتی همراه شده است. اما روهینگیایی‌ها می گویند چگونه می توانید در ارتباط با بازگرداندن ما گفتگو کنید در حالی که از ما دعوت نمی کنید تا بخشی از این گفتگوها باشیم. این چیزی است که ما بیش از همه در اینجا می شنویم. این ها جامعه ای هستند که از جامعه جهانی و سازمان ملل متحد انتقاد می‎کنند زیرا روهینگیایی‌ها بخشی از گفتگوهایی نیستند که به شدت روی آینده بزرگترین گروه از افراد بی وطن در جهان تأثیرگذار خواهد بود."

دلیل این همه تبعیض علیه مسلمانان روهینگیا چیست؟

آزار و اذیت مسلمانان در میانمار، اشاره به درگیری گسترده و قتل‌عام مسلمانان توسط بوداییان در کشور میانمار دارد. سازمان ملل متحد مسلمانان میانمار را که از طرف دولت این کشور از حقوق شهروندی محروم شده‌اند را به عنوان «اقلیت دینی که در معرض بیشترین ظلم‌های انسانی در جهان قرار دارند» معرفی کرده‌است. در حال حاضر دولت این کشور تابعیت مسلمانان را انکار می‌کند و آن‌ها را مهاجران غیرقانونی از بنگلادش می‌خواند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
خدا نجاتشون بده
Iran (Islamic Republic of)
عبید
۱۲:۴۴ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
نظامیان میانمار در شورای امنیت محکوم شدند .
Iran (Islamic Republic of)
جیر جیر
۱۲:۲۵ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
این کار هاشون نشون میده که چقدر از مسلمان ها کینه به دل دارن و قطعا پای صهیونیست ها در میان هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
چرا جمهوری اسلامی به اینها کمک نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
دلیلش فقط نداشتن پوله !
اگر مانند صهیونیستها و آل سعود پولداربودن الان وضعشون این نبود
United States of America
ناشناس
۱۰:۲۴ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
توی کشور خودمون، مردم های سیستان و لرستان و شهرهای غیر صنعتی، وض خیلی بدی دارن
Iran (Islamic Republic of)
جیر جیر
۱۲:۲۲ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
بله شما درست میگی دوست عزیز ، ولی این هیچ ربطی به موضوع خبر نداره موضوع در مورد کشتار و نسل کشی یک اقلیت مذهبی یک کشور که مسلمان هستند من نمیدونم چرا دوست دارید همچی رو به هم ربط بدید و همش دنبال فرافکنی و تنش هستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
حالا به امثال مثل تو بگی هزار تومن کمک کن به مردم سیستان و... نمیدید
آخرین اخبار