معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد؛

خداحافظی دانش آموزان ابتدایی با مشق شب/ ۱۴۷ کلاس درس ابتدایی تراکم بیش از ۴۶ نفر دارند

حکیم زاده از تغییر مشق شب برای دانش آموزان اول تا سوم ابتدایی برای مدارسی که امکان اجرای این طرح را داشته باشند، خبر داد.

خداحافظی دانش آموزان ابتدایی با مشق شببه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در حاشیه نمایشگاه دستاوردها و عملکرد یکساله این وزارتخانه اظهار کرد: تا به امروز یک میلیون و ۲۹۶ هزار و ۹۲۶ کلاس اولی و حدود هفت میلیون و ۸۲۹ هزار و ۳۶۷ دانش آموز را در دوره ابتدایی ثبت نام کرده ایم.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود افزایش ۵۰ هزار نفری دانش آموزان را در اول ابتدایی داشته باشیم و امیدواریم همه دانش آموزان واجب التعلیم ثبت نام کنند. همچنین در نظر داریم تا روال ثبت نام اتباع همچنان به قوت خود باقی بماند.

وی درباره موضوع پیش دبستانی گفت: ابلاغ دستورالعمل ثبت نام و اجرای دوره پیش دبستانی که از سال ۹۲ در ابهام قرار داشت به شفافیت رسید و رسمی بودن مراکز پیش دبستانی و اداره به دو طریق دولتی و غیر دولتی مسجل شد.

معاون آموزش ابتدایی ادامه داد: شاهد افزایش حمایت دولت از مناطق دو زبانه و حاشیه در خصوص دوره پیش دبستانی بوده ایم،  به علاوه اینکه نرخ پیش دبستانی از ۳۸ به ۷۱ درصد افزایش پیدا کرده است.

حکیم زاده از تغییر مشق شب برای دانش آموزان اول تا سوم ابتدایی خبر داد و اظهار کرد: در مدارسی که امکان پذیر باشد دانش آموزان به جای مشق شب، مشق مهارت محور خواهند داشت، همچنین برای دانش آموزان پایه چهارم به بعد برنامه ویژه ای طی دو ساعت آموزشی در نظر گرفته شده است.

بیشترین نرخ تکرار پایه در میان دانش آموزان ابتدایی

معاون آموزش ابتدایی درباره آمار تکرار پایه در دانش آموزان ابتدایی گفت: دانش آموزان اکنون در حال امتحانات هستند و آمار دقیقی در این زمینه در شرایط فعلی وجود ندارد، اما بیشترین تکرار پایه مربوط به اول ابتدایی است که در حال بررسی علل آن و کاهش نرخ تکرار پایه هستیم.

وی تصریح کرد: البته تأکید داریم که دانش آموزان حداقل مهارت‌های لازم را یاد بگیرند و اگر جایی نیاز به توقف پایه است این امر محقق شود تا بچه ها در زمینه یادگیری مهارت‌ها، توفیق لازم را کسب کنند. برنامه‌های جبرانی را نیز برای دانش آموزان دیرآموز در نظر گرفته ایم تا با تعاملاتمان با سازمان آموزش و پرورش استثنایی،  غربالگری کودکان با دقت بیشتری انجام شود، همچنین برنامه مشترکی با نمایندگان استان‌ها داریم تا اجرای طرح تلفیقی برای دانش‌آموزان میسر شود.

حکیم زاده با اشاره به اجرای طرح شهاب گفت: این طرح برنامه مهمی محسوب می‌شود که مبنای علمی آن امروز مورد توافق صاحبنظران قرار گرفته است و براساس آن تمامی هوش‌ها به رسمیت شناخته می‌شود و صرفا هوش شناختی را مبنای عمل قرار نمی‌دهد.

معاون آموزش ابتدایی با اشاره به وجود توجه کافی به هوش‌های 8 گانه‌ در این طرح گفت: چک لیست‌هایی را برای ارزیابی این موارد در اختیار مدارس قرار می‌دهند تا استعدادهای خوب و برتر شناخته شوند.

حکیم‌زاده درباره وضعیت حقوق معلمان پیش‌دبستانی گفت: طبق دستورالعمل ابلاغ شده، معلمان مشمول پرداخت حقوق طبق قوانین وزارت کار هستند، همچنین استانداردهای صلاحیت‌های حرفه‌ای را برای آنها تنظیم کردیم تا مربیان از سطوح عادی تا پیشرفته تقسیم‌بندی شود تا این امر بتواند مبنای علمی خوبی محسوب شود.

ایجاد نشاط در مدارس موضوعی چند وجهی است

وی درباره ایجاد نشاط و شادابی در مدارس ابتدایی گفت: شادابی و نشاط باید در تمامی جهات مورد توجه قرار گیرد و نهادهای بیرونی همچون رسانه ملی نقش موثری برای این امر دارد.

معاون آموزش ابتدایی درباره تراکم کلاسی در مدارس ابتدایی، گفت: طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش حداکثر تراکم کلاس‌های ابتدایی 26 نفر است، اما مطلوب آن 20 و حداقل دانش آموز 14 نفر در نظر گرفته شده، اما تاکنون این آمار و ارقام مورد توجه نبوده و قرار نگرفته است.

حکیم‌زاده گفت: حدود 57 هزار و 960 کلاس تراکم 26 تا 30 نفره، 56 هزار و 634 کلاس تراکم 31 تا 35 نفره، 22 هزار و 263 کلاس تراکم 36 تا 40 نفره، 1817 کلاس تراکم 41 تا 45 نفره و 147 کلاس تراکم بالای 46 نفر دارند که با توجه به این آمار چالش اساسی درباره تراکم کلاسی وجود دارد.
وی همچنین درباره تأمین نیروی انسانی در مقطع ابتدایی اظهار کرد: برای تأمین نیروی انسانی در مقطع ابتدایی اکنون تعداد کل معلمان به کل دانش آموزان را محاسبه کرده و میانگین آن را اعلام می‌کنند که مبنای درستی نیست، بلکه باید معلم مورد نیاز منهای کلاس‌های کم جمعیت مورد محاسبه قرار گیرد و این روند محاسبه در فرآیند یاددهی یادگیری و تربیت خدشه وارد کرده است.

معاون آموزش ابتدایی درباره نرخ پوشش تحصیلی گفت: در دوره ابتدایی نرخ پوشش تحصیلی 98.13 درصد است و نرخ ثبت‌نام در پایه اول 97.16 درصد اعلام کردیم که البته سعی می‌کنیم این آمار را به پوشش 100 درصدی برسیم، اما موضوع مهم در نرخ پوشش تحصیلی بیش از کمبود معلم در کلاس‌های درس به عوامل اقتصادی و اجتماعی وابسته است.

وی درباره ممنوعیت استفاده از نوشت افزارهای خارجی در مدارس گفت: با توجه به اینکه در سال حمایت از تولید کالای داخلی قرار داریم، فرهنگ سازی برای این موضوع بسیار اهمیت دارد و باید با تشویق بچه ‌ها در انتخاب نگرش آنها نسبت به استفاده از کالاهای ایرانی تغییر داده شود.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۲ ۲۴ مهر ۱۳۹۷
اینکه آموزش و پرورش علاوه بر درس به فکر آموزش مهارت هم هست خیلی خوبه، اما در بعضی مدارس این موضوع مستمسکی شده برای شانه خالی کردن برخی معلمین از زیر بار مسئولیت.
یعنی نه تکلیف از بچه ها می خواهند و نه مهارتی به دانش آموز یاد می دهند.
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۷:۵۲ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
سلام و عرض ادب .هر تصمیمی مزایا و معایبی دارد . ولی گاهی مزایای آن معایب را می پوشاند. امروز را با گذشته مقایسه نکنیم و قبول کنیم مشق شب برای بچه زیر 9 سال اثر سوء نیز دارد . با روش های نوین تدریس میشود بچه ها را حتی نسبت به گذشته با سوادتر کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۲ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
همین مشق های شب بود که نسل ماراباسوادکرد!چندسالیه که معلمان درست بابچه هاکارنمی کنند وتمام تکلیف راگردن والدین بچه ها می اندازند ،آن هم تکالیفی که دانش آموز رافقط برای آزمون وامتحانات پایانی وحتی کنکور آینده،آماده می کند!!!؟؟؟وبرعکس دانش آموزان درزمینه املا وانشاء ضعیف؟!وباکلمات آشنا نیستد؟!!دانش آموزان دبیرستانی درامتحانات کتبی غلطهای املایی زیادی دارند؟!!چون دیگر درس املایی مانندزمان ما وجودندارد!!!فقط چندتا کلمه بدون متن راباید تمرین کنند!!!!!ومعلم ازهمین چندتا کلمه مثلا املا می گیره؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۶ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
این روش توصیفی به شدت مضر است بچه کلاس ششم جدول ضرب بلد نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
این چه وضعشه . من بهم گفته بودن ۵ بار از روی کی بود کی بود بنویسم اونم تو دوم . یعنی چه . کارنامشون حتما نوشته امسال که نشد باهات آشنا شیم سال بعد ایشالله
-
ناشناس
۱۳:۴۷ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
سلام فقط بازی با کلمات و تیتر روزنامه است صورت مسئله رو پاک می کنیم با این روش اجرایی در مدارس ابتدایی مشق شبی باقیمانده که بخواهیم مشق شب رو برداریم
Saudi Arabia
زینب
۱۲:۵۲ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
نمره نباشد ؟ تکلیف شب نباشد ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
یادش بخیر ما چقدر مشق شب می نوشتیم وقت درس خواندن کمتر داشتیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
پس بگین مقطع ابتدایی حذف شد تا خیال مردم راحت شه.
Germany
ناشناس
۱۲:۳۴ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
خداحافظی ازعلم پرورش بی سوادهی فشاربه مدارس تکرارپایه نداشته باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
بهتر چی دست ادم درد میاد
Iran (Islamic Republic of)
کاوس
۱۲:۲۳ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
هردم از این باغ بری میرسد.
Iran (Islamic Republic of)
ثاقبه
۱۱:۲۷ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
خداحافظی دانش آموزان با علم و سواد خیلی وقته باطرحهای ناب شروع شده!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
قبلا دانش اموزان مشق شب می نوشتند از چه دستخط خوبی بر خوردار بودند و از نظر املاء جملات بسیار توانا بودند اما امروز به خاطر حذف مشق نماینده مجلس،دکتر، مهندس ، معلم ، کلمات را از نظر املاءای اشتباه می نویسند و دستخط انها عین مرغی که با پای خود روی کاغذ خط کشیده باشد شده است