در گفتگو باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

نمایشگاه لباس عاشورایی امسال چه برنامه‌ای دارد؟/ برگزاری مسابقه زنده طراحی لباس برای اولین بار

حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد ولباس آخرین جزئیات نماییشگاه لباس عاشوایی را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگارحوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛مراسم رونمایی از آثار طراحی‌شده برای تولید لباس عاشورایی با حضور طراحان و تولید‌کنندگان پوشاک برگزار شد،در این مراسم 50 طرح برتر به تولید‌کنندگان پوشاک کشور عرضه و به تولیدکنندگانی که بالاترین تیراژ تولید را پیشنهاد کردند اختصاص یافت. در حاشیه این مراسم با حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد ولباس گفتگویی داشتیم که در ادامه می خوانید:

غع

در آستانه محرم نشستی با طراحان و تولیدکنندگان برگزار کردید، در این خصوص بفرمایید؟
سومین نمایشگاه لباس عاشورایی در ایام ماه محرم به همت کارگروه ساماندهی مد و لباس و مشارکت طراحان تولید کنندگان اتحادیه پوشاک تهران و تعدادی از نهادهای دیگر صنفی در تهران برگزار می شود، امسال برای اولین بار حدود 2 ماه قبل از شروع نمایشگاه یک سری اقدامات برنامه‌ای ومحتوایی صورت گرفت .

کارگاه سه روزه چگونه برگزار شد؟
یکی از مهمترین اقدامات برای سومین نمایشگاه لباس عاشورایی برگزاری کارگاه سه روزه‌ای بود، مبنای بررسی و مفهوم سازی از اقتباس دو عنوان کتاب مجموعه اشعار عاشورایی که پیش از این توسط یک گروه پژوهشگر شاعر منتشر شده و به چاپ رسیده است و از آن اشعار موضوعاتی انتخاب و دست مایه طراحی توسط طراحان شرکت کننده در کارگاه‌های طرح پوسترها به تصویر کشیده شد.

این طرح ها اجرا می شود؟
بله، قرار است این تصاویر قالب اجرایی پیدا کند و امکان انتقال این مفهوم بر روی لباس‌ها انجام شود و نهایت در برنامه‌ای که با حضور تولید کنندگان به اجرا در می‌آید امکان تولید آن و تیراژ آن مورد ارزیابی و پیشنهاد تولید کنندگان قرار بگیرد .کار جدیدی است گرچه معتقد هستیم کمی دیر اتفاق افتاد و لازم بود پیش از این زودتر اتفاق رخ می‌داد و تولید کنندگان با برنامه‌ریزی ویژه‌ای کارها را انجام می‌دادند بر این اساس شاید پیش از این، ما در تولیدات فرهنگی موضوعی دست‌مان پر نبود اما امسال با برنامه‌ریزی که در اتاق فکر مجموعه انجام دادند این مبنا را گذاشتند تا محتوا و مبنای لازم را در اختیار دوستان طراح و گرافیک، طراحان لباس و تولید کنندگان قرار دادند .

غع


در سومین نمایشگاه لباس عاشورایی چه برنامه هایی دارید؟

در ایام نمایشگاهمسابقه زنده طراحی لباس  را برای اولین بار خواهیم داشت ،50 گروه ثبت نام کردند و مجموعاً بین۱۶ الی ۱۸ گروه موفق خواهند شد با موضوع عاشورایی و به طور زنده و همزمان در طی سه روز خلق اثر کنند که این رویداد هنرمندانه خواهد بود تمامی مراحل از طراحی روی کاغذ ، نمونه زدن و دوخت لباس را با مفهوم عاشورایی خواهیم داشت همچنین در کنار آن امسال مسابقه تصویرسازی لباس عاشورایی را برگزار می کنیم که در راستای توجه به موضوعات آیینی و مفهومی است و با همراهی دانشگاه‌ها و مراکز علمی و مؤسسات به انجام خواهد رسید ضمن اینکه پیش از این فراخوانی منتشر شد و طراحان آثار خود را طراحی کردند و انشاءالله در ایام نمایشگاه به نمایش می‌گذارند.

در حوزه طراحی و تولید شرایط چگونه است؟
 این اقدام در حوزه طراحی و تولید با نگاه کاربردی و اقبال عمومی شکل گرفته است و با آثاری که در بازار پیش از این مشاهده شده متفاوت است، کارهای نمادین که با یک واژه، یک قطعه شعر و استفاده از تکنیک هنر طراحی گرافیک انجام دهد و در حوزه طراحی و تولید توانستند کار بلند و اثربخش‌ خلق کنند و در قالب‌های مختلف لباس و سایر اقلام استفاده کنیم.

به طور مثال طرح‌هایی خلق شده است که امکان تولید روسری، شال و پوشش سر فراهم می کند در کنار این طرح ها امکان پارچه‌سازی است که یکی از مهمترین و اصلی‌ترین مسائل غیر از چاپ در این بخش به نمایش می‌گذارند چراکه پارچه‌سازی یکی از ضعف‌های جدی ما در مد و لباس است که در این کارگاه سه روزه‌ آثاری خلق شده است که امکان پارچه‌سازی به صورت تار و پودی نه صرفاً در قالب چاپ انجام شد چراکه ما پیش از این هر تکنیکی را می‌دیدیم‌ با استفاده از تکنیک چاپ بر روی اثر منتقل می شد اما در این رویداد امکان انتقال مفهوم در قالب طراحی در ذات پارچه فراهم شده است.

در بخش علمی چه مواردی در نظر گرفته اید؟
کمیته سومین نمایشگاه لباس عاشورایی در بخش علمی پژوهش‌های مرتبط را شناسایی کرده است، نشست و کارگاه‌های موضوعی را خواهیم داشت که نسبت به توسعه،انتشار و تبیین عاشورایی در حوزه لباس اقدام می‌کنند و این کار با مشارکت اساتید و دانشجویان و طراحان شکل خواهد گرفت.

غع

درباره تعداد آثاری که رونمایی شده بفرمایید؟
50 طرح به نمایش در آمده است و برخی از آنها می توانندبه 10 عنوان زیر شاخه تفکیک داشته شوند.ما نمونه‌هایی را داریم که می تواند یک مجموعه را با یک عنوان طرح در ایام اربعین در قالب‌ لباس و اقلام مورد استفاده قرار بگیرد، مثل کوله پشتی، کفش، شال و روسری و..‌ را با یک عنوان طرح مشاهده می کنیم.

رسانه ها در این مسیر چه کارهایی انجام داده اند؟
در این مسیر رسانه ها کارهای متفاوتی انجام داده اند و اتفاق خوبی رخ داده است و جا دارد از رسانه ملی به خصوص باشگاه خبرنگاران  جوان تقدیر و تشکر کنم که کار ارزشمندی سال گذشته انجام داد، بعد از نمایشگاه لباس عاشورایی‌ در جهت تبیین مفاهیم این نمایشگاه توانست با حضور در جامعه نمونه‌هایی ضد فرهنگی و نمونه‌هایی تهاجمی که استفاده‌کنندگان هم مفهوم آن را نمی دانستند را به نمایش در آورد . فرمایش مقام معظم رهبری و امام خمینی (ره) این است که اتفاقاتی که در شبکه‌های معاند و دشمنان ما روی آن دست می‌گذارد به خاطر این است که ما هدفمند کار کرده‌ایم و در این زمینه موثر بودیم و گزارشی که سال گذشته مجموعه باشگاه خبرنگاران جوان به خوبی رصد کرد و در بین جوانان نمونه‌های تهاجم فرهنگی را نشان داد شبکه‌های معاند آن را به سخره گرفتند و این نشان می‌دهد این کار به خوبی انجام گرفته است. و در اجرای نمایشگاه و تصویر کشیدن آن در مجموعه باشگاه خبرنگاران جوان  اتفاق افتاد و جای تشکر دارد.

وظیفه‌ مردم در قبال این حرکت چیست؟
من به عزیزان و همراهان این توصیه را دارم که صرف نظر از نمونه و الگوها به آن چیزی که می‌پوشند و استفاده می‌کنند توجه کنند .چراکه تصاویر، معانی، جملات بار مفهومی در بردارد بعضی اوقات می‌بینیم لباس‌هایی را استفاده کرده‌اند که با هدف حضور در ایام محرم و عاشورا مورد استفاده قرار گرفته و بهره‌برداری کرده‌اند اما در ذات لباس تصویری وجود دارد که در تعارض مفهوم عاشوراست و من خواهش می‌کنم صرف نظر از نمونه‌ها که هر روز طرح‌های جدید ارائه می‌شود به پوشش خودشان توجه کنند.

گفتنی است:دور اول مسابقه زنده طراحی لباس براساس نماد‌های عاشورایی دوشنبه دوازدهم شهریور ماه برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: عفاف و حجاب ، محرم 97
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۱۲ شهريور ۱۳۹۷
شاید در ظاهر طرح خوبی باشد و برگزار کنندگان هم منظور خاصی نداشته باشند ولی شک نکنید این موضوع تا چند سال آینده تاثیر مخربی بر جامعه وسنتهای عاشورایی خواهد داشت.
این خط- و اینهم نشان*