مقایسه عملکرد کاروان ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸

اُفت آشکار کاروان ورزشی ایران از اینچئون تا جاکارتا/ وقتی مسئولان فقط نیمه پُر را می بینند!

نفرات اعزامی به بازی‌های آسیایی جاکارتا در مقایسه با  اینچئون ۱۰۲ نفر افزایش داشت، اما در نتیجه گیری معکوس عمل کرد.

افت آشکار از اینچئون تا جاکارتابه گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، پرونده هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی جاکارتا 2018 در حالی بسته شد که کاروان ایران با 378 ورزشکاری که به این مسابقات اعزام شدند ، توانستند در مجموع 62 مدال ( 20 طلا، 20 نقره و 22 برنز) بدست بیاورند. با وجود اینکه پیش از اعزام نفرات به بازی‌های آسیایی، مدام تاکید می‌شد که کاروان مسافر جاکارتا باید کیفی باشند و مدال  آوری در اولویت قرار بگیرد، اما تعداد نفرات بیشتری نسبت به چهار سال قبل (بازی‌های آسیایی 2014 اینچئون) اعزام شده بودند.

با این حال 276 ورزشکاری که در اینچئون حضور پیدا کردند یک مدال طلا بیشتر کسب کردند. یک حساب و کتاب اجمالی نشان از این دارد که عملکرد کاروان ایران در بازی های آسیایی جاکارتا به نسبت اینچئون، با توجه به تعداد نفرات و با توجه به نتایج بدست آمده و مدال‌های کسب شده، با افت و نزول مواجه شده است.  

افت آشکار از اینچئون تا جاکارتا //// ویژه آقای باقری////

وقتی جایی برای دفاع نیست

ورزشکاران اعزامی به اینچئون موفق شدند 21 مدال طلا ، 18 مدال نقره و 17 مدال برنز تصاحب کنند و در پایان این مسابقات در رده پنجم بایستند. این در حالی است که چهار سال بعد یعنی در مسابقات جاکارتا ، هرچند در مجموع مدالهای بدست آمده عملکرد بهتری به وقوع پیوست، اما در کسب مدال طلا که مهم ترین فاکتور برای تعیین جایگاه جدول است، با یک مدال کمتر ، جایی برای دفاع از کاروانی که 102 نفر نیز بیشتر بود، باقی نگذاشت.

نگاهی آماری به تعداد مدال‌های کسب شده به تفکیک رشته و تعداد ورزشکاران به خوبی نشان دهنده این موضوع و افت محسوس ورزش ایران در این دوره نسبت به دوره پیشین  است. آن هم در حالی که روسای فدراسیون‌ها و مسئولان ورزش چهار سال فرصت در اختیار داشتند که نقاط ضعف خود را یافته و برای بهبود آن تلاش کنند تا لااقل این بار شاهد پیشرفت به جای پسرفت باشیم.

افت آشکار از اینچئون تا جاکارتا //// ویژه آقای باقری////

نزول پررنگ تیراندازی، تیروکمان و قایقرانی

در سال 2014 و در رشته تیراندازی  23 ورزشکار اعزام شدند که از این بین یک مدال طلا و دو مدال نقره بدست آمد. در بازی‌های آسیایی جاکارتا اما از بین 19 تیرانداز اعزام شده تنها یک مدال برنز بدست آمد که این نشان از افت بسیار پررنگ در این رشته بود.

در رشته قایقرانی نیز عملکرد قایقرانان در ماده‌های مختلف سال 2014 بهتر از قایقرانان اعزامی به جاکارتا بود. 38 قایقرانی که در اندونزی حضور داشتند، 4 مدال نقره و 3 مدال برنز بدست آوردند اما در اینچئون یک مدال طلا، 2 مدال نقره و 6 مدال برنز سهم این رشته بود. در رشته تیر و کمان نیز جاکارتا تنها یک مدال داشت اما اینچئون دو مدال . در سال 2014 از بین 8 کمانداری که اعزام شدند یک مدال طلا  و یک مدال برنز بدست آمد.

در رشته کشتی نیز وضعیت ورزشکاران اینچئون بهتر از جاکارتا بود. 14 کشتی گیر به اینچئون اعزام شده بودند که سهم آن‌ها 6 مدال طلا ، یک نقره و 5 برنز بود. اما در جاکارتا که 12 کشتی‌گیر اعزامی داشت، 5 طلا و سه برنز به دست آمد و خبری از مدال نقره نبود.

افت آشکار از اینچئون تا جاکارتا //// ویژه آقای باقری////

اما وزنه‌برداران کاروان ایران در جاکارتا بهتر از اینچئون عمل کردند. 7 مرد قوی ایران در سال 2014 تنها یک طلا و یک نقره بدست آورده بودند. اما 8 وزنه بردار اعزامی به جاکارتا توانستند 2 طلا ، یک نقره و یک برنز درجدول مدال‌های ایران ثبت کنند و در بین رشته‌های ورزشی پرچم دار پیشرفت نسبت به چهار سال قبل شوند.

از درخشش کبدی تا اولین مدال تاریخ واترپلو

تیم ملی کبدی ایران یکی از تیم‌های حاضر در کاروان ایران بود که به معنای واقعی کلمه توانست نسبت به 4 سال قبل پیشرفت داشه باشد. کبدی کاران زن و مرد ایران در بازی های آسیایی اینچئون هر دو صاحب مدال نقره شدند اما در سال 2018 با عبور از حریف قدیمی خود یعنی هند، مدال طلا به گردن آویختند و سهمی پررنگ در مجموع مدال های ایران ایفا کردند.

دوومیدانی در سال 2014 و در بازی‌های آسیایی اینچئون شرایط ایده آلی نداشت. 21 دوومیدانی کار در ماده های مختلف به کره جنوبی سفر کردند اما تنها یک طلا و یک نقره به ارمغان آوردند. این بار و در جاکارتا در حالی که تنها 12 ورزشکار اعزام شده بودند، 2 مدال طلا و یک مدال نقره تصاحب شد.

افت آشکار از اینچئون تا جاکارتا //// ویژه آقای باقری////

در شنا، شیرجه و واترپلو در شرایطی که در سال 2014 رشته واترپلو غایب بود و تنها 5 شناگر و شیرجه رو اعزام شده بودند، مدالی کسب نشد. اما در سال 2018 واترپلوییست‌ها نیز فرصت حضور در مسابقات را پیدا کردند و با پاسخ دادن به اعتماد مسئولان و حمایت فدراسیون نشینان صاحب مدال برنز شده و تاریخ سازی کردند. البته جدا از بازیکنان واترپلو 5 شناگر و شیرجه رو نیز به جاکارتا اعزام شدند که دستشان از کسب مدال کوتاه ماند.

دوچرخه سواری یکی از ناکام‌های بزرگ بازی های آسیایی در جاکارتا بود. آن هم در حالی که 14 دوچرخه سوار اعزامی به چهار سال قبل مسابقات، صاحب یک مدال طلا، یک مدال نقره و یک مدال برنز شده بودند. اما رکاب‌زنان این دوره از مسابقات حتی یک مدال نیز بدست نیاورند.

**ووشو پرچمدار رزمی‌ها

ووشو نیز در سال 2018 عملکرد بهتری نسبت به 2014 داشت. در سال 2014 ، 10 ووشوکار اعزامی یک طلا، 2 نقره و یک برنز بدست آورند، اما در سال 2018 از بین 9 ووشوکار اعزامی، 2 مدال طلا و 4 مدال نقره بدست آمد که نشان از درخشش ورزشکاران این رشته در جاکارتا داشت.  

کاراته‌ کاهای ایران نیز در سال 2018 بهتر از 2014 عمل کردند. هر دو سال 8 ملی‌پوش اعزام شدند اما سهم کاراته‌کاران اینچئون 5 مدال (3 طلا و دو برنز) و سهم ملی‌پوشان اعزامی به جاکارتا 8 مدال (2 طلا، 3 نقره و 3 برنز) بود.

افت آشکار از اینچئون تا جاکارتا //// ویژه آقای باقری////

رشته تکواندو اما از آن رشته‌هایی بود که در سال 2014 بیشتر درخشید. جایی که از بین 11 شرکت کننده در این رشته 4 مدال طلا بدست آمد و همچنین دو نقره و یک برنز نیز کسب شد. در 2018 جاکارتا اما تنها 2 طلا بدست آمد و 3 طلای دیگر در فینال از دست رفت و نقره شد. 2 مدال برنز نیز برای تکواندوکاران اعزامی به جاکارتا بدست آمد.

**بسکتبالی که درجا زد

بسکتبال در سال 2014 تنها یک تیم و آن هم تیم کلاسیک 5 نفره را در  مسابقات داشت. تیمی که به کسب یک مدال نقره بسنده کرد. در سال 2018 اما با وارد شدن رشته 3 نفره و همچنین مجوز حضور زنان مسلمان بسکتبالیست با پوشش اسلامی، سه تیم ( دو تیم سه نفره در بخش زنان و مردان و یک تیم کلاسیک) اعزام شدند که حاصل تلاش آن‌ها یک نقره در کلاسیک و یک برنز در سه نفره مردان بود.

والیبال ایران در سال 2014 تنهادر بخش سالنی نماینده داشت که با اقتدار قهرمان شد اما چهار سال بعد و در بازی‌های آسیایی جاکارتا تیم ملی الف و ب ساحلی نیز در کنار تیم سالنی اعزم شدند. ساحلی‌بازان اما نتوانستند مدال بگیرند و تیم ملی سالنی مدال طلای خود را تکرار کرد.

افت آشکار از اینچئون تا جاکارتا //// ویژه آقای باقری////

تیم ملی بوکس ایران یکی از ناکام‌های بزرگ در جاکارتا بود. جایی که دست هر سه بوکسور ایران در بازی های آسیایی از کسب مدال کوتاه ماند. این در حالی است که در سال 2014 و در جریان مسابقات بوکس بازی های آسیایی اینچئون، 2 مدال نقره و یک مدال برنز بدست آمد.

**مدال تاریخی نوشاد و ماجرای رشته‌های تازه وارد

شمشیربازی امسال 11 نماینده و یک مدال نقره و یک برنز داشت.اما در سال 2014 از بین 8 شمشیرباز تنها یک مدال نقره بدست آمده بود.تنیس روی میز در سال 2018 به نسبت 2014،  5 شرکت کننده بیشتر داشت و با 8 نماینده اعزام شد. اعزامی که به ویژه در بخش زنان جنبه حمایتی داشت.با این حال نوشاد عالمیان  توانست بعد از 52 سال صاحب مدال برنز این مسابقات شود و دست ورزشکاران این رشته را خالی نگذارد.

در سه رشته جودو، کوراش و جوجیتسو در سال 2014 تنها 5 ورزشکار اعزامی داشتیم که بدون مدال به کار خود پایان دادند. در سال 2018 و بازی های آسیایی جاکارتا اما 5 مدال برای جودو بدست آمد (یک طلا، 2 نقره و 3 برنز). دیگر ورزش‌های رزمی مانند سامبو و پنجاک سیلات در سال 2014  هیچ نماینده ای نداشت، زیرا این رشته ها اصلا در جدول مسابقات وارد نشده بودند. در سال 2018 اما 13 ورزشکار در این دو رشته اعزام شدند و البته بدون مدال ماندند.

افت آشکار از اینچئون تا جاکارتا //// ویژه آقای باقری////

رشته سنگنوردی در سال 2014 و بازی های آسیایی اینچئون نماینده ای در کاروان ایران نداشت، اما در سال 2018، 8 سنگنورد ایرانی به جاکارتا اعزام شدند که یک مدال درخشان طلا برای این رشته بدست آمد.

عملکرد بدمینتون ایران در تعداد  نفرات اعزامی و نتیجه بدست آمده در اینچئون  و جاکارتا کاملا یکسان بود. در هر دو دوره رشته بدمینتون تنها 2 نماینده داشت و هر دو دوره هیچ مدالی در این رشته بدست نیامد. در فوتبال نیز همین اتفاق رخ داد و تیم ملی امید در هر دو دوره بی مدال ماند. در ژیمناستیک نیز مدالی برای ورزشکاران ایران بدست نیامد. این در حالی بود که در سال 2014 ، 5 ژیمناست و در سال 2018 ، 4 ورزشکار در این رشته اعزام شدند.

هندبال نیز در این مسابقات هنچون مسابقات پیشین نتوانست صاحب مدال شود. آن هم در حالی  که با یک پله سقوط نسبت به دور قبل در جایگاه پنجم ایستاد. در سال 2018 و بازی های آسیایی جاکارتا رشته‌هایی نظیر تنیس، سه گانه، سوارکاری، سپک تاکرا، پاراگلایدر و اسکواش در مجموع 33 ورزشکار اعزام شدند که هیچ کدام صاحب مدال نشدند. این 6 رشته در بازی های آسیایی اینچئون اما نماینده نداشت.

افت آشکار از اینچئون تا جاکارتا //// ویژه آقای باقری////

**مسئولان پاسخگو باشند

در مجموع نگاه به این نتایج و تعداد نفرات نشان از این دارد که عملکرد ورزشکاران ایران به استثنای چند رشته معدود، در بازی های آسیایی 2014 اینچئون بهتر از بازی های آسیایی جاکارتا 2018 بوده است. حال باید دید وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک خواستار ارائه توضیح برای این افت ورزشکاران و رشته‌ها در سطح آسیا و در این چهار سال خواهند بود یا خیر.

انتهای پیام/

مقایسه نتایج کاروان ایران در جاکارتا نسبت به اینچئون

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۲۳:۰۱ ۱۱ شهريور ۱۳۹۷
عملکرد ایران بسیار ضعیف بود،کشوری مثل ازبکستان با سی ملیون نفر جمعیت ازايران جلو افتاد يادمه تو المپیک ریو هم ازبک ها از ما جلوتر بودن. کشورهایی مثل تايوان، هند،ازبکستان،بحرین،تایلند،کره شمالینسبت به دوره قبل پیشرفت کردن ولی ما افت داشتیم
آخرین اخبار