رئیس سازمان دارالقرآن‌ کریم در نشست خبری مطرح کرد؛

توقف فعالیت هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآنی قابل پذیرش نیست/ از وزیر ارشاد خواستیم در دستور خود تجدیدنظر کند

توقف فعالیت هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآنی قابل پذیرش نیست/ از وزیر ارشاد خواستیم در دستور خود تجدیدنظر کندمهدی قره شیخلو گفت: توقف فعالیت هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت، به مرد آسیب می‌زند.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری مهدی قره شیخلو رئیس سازمان دارالقرآن‌ کریم و دبیر هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت، پیرامون هیئت رسیدگی به امور مؤسسات و اتحادیه‌های قرآنی کشور امروز دوشنبه‌ 12 شهریور ماه برگزار شد.

در ابتدا قره‌ شیخلو گفت: بعد از دوگانگی که در صدور مجوز برای مؤسسات قرآنی در سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شکل گرفت، در نهایت اسفند 93 شورای توسعه تصمیم گرفت این کار را به صورت مشارکتی‌ و با راه‌اندازی هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآن و عترت انجام دهد. این موضوع در اسفند 93 به همه دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ شد.

وی ادامه داد: ترکیب این هیئت اینگونه‌ بود که رئیس هیئت، معاون قرآن و عترت ارشاد و دبیرخانه‌ هیئت در سازمان تبلیغات اسلامی مستقر شوند. همچنین دبیر هیئت با معرفی سازمان تبلیغات و تأیید اعضا مشخص شود. ما بلافاصله مقدمات کار را فراهم کردیم و جلسات آغاز شد. تقریباً یک سال طول کشید تا آیین نامه، دستورالعمل‌ها و سامانه آماده شود. کار اجرایی و عملیاتی که مؤسسات بتوانند درخواست مجوز را به هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآن و عترت ارسال کنند، از سال 95 شروع شد.

رئیس سازمان دارالقرآن‌ کریم و دبیر هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآن و عترت عنوان کرد: سامانه و آیین نامه‌ها آماده شد  و شاید بتوانیم بگوییم یکی از هیئت‌های پر کار در کشور هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآن و عترت است. 82 جلسه تشکیل شد که مصوبات زیادی دارد و ما در دبیرخانه خود را موظف دانستیم‌ کارهای اجرایی منطبق‌ با مصوباتی‌ باشد که در هیئت انجام می‌شود. ما در واقع مجری مصوبات در دبیرخانه هستیم. در طول این دو سال که کار اجرایی شروع شده، بیش از دو هزار درخواست در دبیرخانه مورد بررسی‌ قرار گرفته و کارهای آن انجام شده است.

قره‌ شیخلو افزود: برگزاری جلسات هیئت، پیگیری مصوبات، هماهنگی کارهایی که انجام می‌شود، بخشی از کارهای هیئت است. یکی از مصوبات هیئت ادغام اتحادیه‌‌ها در کشور است. از طرفی ادغام‌ 31 اتحادیه استانی کار بسیار سنگینی بود که در طول این فاصله انجام شد؛ چراکه مسائل حقوقی، اساسنامه‌، کمیته نظارت‌ و شیوه‌نامه اجرایی حجم سنگینی از کارها بود که با حداقل نیرو و امکانات و عدم پشتیبانی مالی از دستگاه‌هایی که انتظار می‌رفت، انجام شد. هیچ منبع مالی برای رسیدگی به امور دبیرخانه نداشتیم؛ فقط شورای توسعه قرار شد 50 میلیون تومان برای هزینه‌ها کمک کند که 25 میلیون تومان آن را پرداخت کردند.

وی اظهار کرد: این روند پیش می‌رفت تا این که در یک ماه گذشته دوستان در وزارت ارشاد مکاتبه‌ای با شورای توسعه کردند و نظرشان بر این بود این هیئت جایگاه قانونی ندارد. آنها گفتند برای اینکه قانونی شود، باید بعد از مصوبه شورای توسعه در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب می‌شد. بنده به لحاظ حقوقی کاری ندارم این حرف درست است یا خیر. به هر حال یک مصوبه‌ای را شورای توسعه به عنوان یک دستگاه تصویب‌ کرده است و 3 سال است در کشور بر مبنای آن کارها انجام می‌شود. همه زیرساخت‌ها مطابق با این آیین نامه تغییر کرده است و تقریباً بعد از 3 سال همه کشور این را تنظیم‌ کردند. اشکال به مصوبه به جای خود؛ اما اینکه ما کار را متوقف کنیم و برگردیم به 4 سال گذشته، واقعاً قابل پذیرش نیست و تنها کسی که آسیب می‌بیند مردم هستند. در هر صورت، این اشکالات به وجود آمده و حدود یک ماه است جلسات ما تشکیل نشده و پرونده‌هایی که تعیین تکلیف نهایی شده‌ و به دفتر معاونت ارشاد ارسال کرده‌ایم هنوز امضا نشده است.

وی ادامه داد: بنابراین من از شخص وزیر ارشاد خواهش می‌کنم که نسبت به دستوری که داده‌اند، تجدیدنظر کنند و به معاون محترم اعلام کنند که برنامه‌های هیئت رسیدگی به امور مؤسسات را دنبال کنند. البته درخواست‌شان را هم از طریق نهاد‌های قانونی پیگیری کند. چراکه موضوع ادغام اتحادیه‌ها موضوعی است که مدت‌ها از سوی فعالان این عرصه مطرح می‌شود.

رئیس سازمان دارالقرآن ادامه داد: من در این خصوص باید نکاتی را بیان کنم و آن هم اینکه اولاً بحث ادغام مصوبه شورای توسعه یک موضوع قانونی است. پس یک صنف این اختیار را ندارد که یک مصوبه قانونی را متوقف کند. همچنین در جلسه مشهد مطرح شده که ادغام اتحادیه‌های استانی به هر قیمتی باید در اسرع وقت و زمان مقرر انجام شود و این امر عادلانه نیست. این را باید بگویم که موضوع زمان‌بندی ادغام اتحادیه‌های استانی مصوبه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات بود و اتفاقاً این موضوع بر اساس جدول پیشنهادی نماینده اتحادیه تشکل‌ها که در هیئت آن را ارائه کرد، انجام شد.

توقف فعالیت هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قابل پذیرش نیست/ از وزیر ارشاد خواستیم در دستور خود تجدیدنظر کند

وی ادامه داد: در نشست مشهد مطرح شده که با فشار سازمان دارالقرآن ۹۰۰ مؤسسه عضو اتحادیه تشکل‌های قرآنی نتوانستند در انتخابات استانی شرکت کنند. در پاسخ به این صحبت باید بگویم که طبق مؤسسه هیئت رسیدگی تنها مؤسساتی می‌توانستند در مجامع شرکت کنند که در سامانه ثبت شده و در ثبت شرکت‌ها هم به ثبت رسیده باشند. اما آن‌ها اصرار دارند که کار‌های مؤسسات ما انجام شده و فقط ثبت نشده‌اند، حال چگونه می‌تواند مؤسسه‌ای که مجوز فعالیت ندارد و در روزنامه رسمی هم منتشر نشده است، حق رأی داشته باشد.

قره شیخلو تصریح کرد: این موضوعی است که در جلسه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات و با حضور نماینده اتحادیه تشکل‌ها به آن پرداخته شد و همه هم آن را پذیرفتند، حتی پیشنهاد دادیم که وزارت ارشاد با همکاری اتحادیه تشکل‌ها تیمی بگذارند تا اطلاعات ۹۰۰ مؤسسه در سامانه بارگذاری شود و هیئت شبانه‌روزی تلاش کند که فرایند مجوز آن‌ها به تصویب برسد و به ثبت هم معرفی شوند. این حرف برای تیرماه سال ۹۶ است، اما تاکنون تنها ۴۰ مؤسسه اطلاعاتشان بر روی سامانه بارگذاری شده در حالی که این عزیزان می‌گویند سازمان دارالقرآن مانع حضور این ۹۰۰ مؤسسه است! مدیرعامل اتحادیه تشکل‌ها نامه ای به استان‌های مختلف مبنی بر عدم حضور در مجامع استانی ارسال کردند، متأسفانه این نامه در تاریخ ۲۴ تیرماه سال ۹۶ به استان‌ها ارسال شده و طی آن از استان‌ها خواسته‌ شده بود که نسبت به هماهنگی و برگزاری جلسات اقدام نکنید.

توقف فعالیت هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قابل پذیرش نیست/ از وزیر ارشاد خواستیم در دستور خود تجدیدنظر کند

وی افزود: ما موضوع را در جلسه هیأت رسیدگی مطرح کرده‌ایم و قرار بر وحدت و همدلی در خصوص ادغام اتحادیه‌های استانی شد، اما این عزیزان دوباره نامه‌ای به دفتر مقام معظم رهبری زدند و نامه هم از آنجا به وزارت ارشاد ارجاع شد و حجت‌الاسلام حشمتی معاون وقت قرآن و عترت در نامه‌ای روند ادغام را تأیید و سخنان آقای حسن محمدی را در نامه تکذیب و آن را خلاف واقع اعلام کردند.

او در خصوص نکات مطرح‌شده توسط مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی بیان کرد: مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی بیان کرده‌اند که در کردستان هیچ مؤسسه‌ای از اتحادیه تشکل‌ها در مجمع حضور نداشته است. باید بگویم هر موسسه‌ای که آمده به اراده خودش آمده و کسی در حضور یا عدم حضور آن‌ها اجباری نداشته است؛ در ضمن مؤسساتی که از نظر ایشان نیامده‌اند همان مؤسساتی هستند که مجوز فعالیت ندارند و یا گفته‌اند در کرمانشاه کسی که بیشترین رأی را آورده با فشار سازمان تبلیغات حذف شده است. در پاسخ به این اتهام باید بگویم مصوبه هیئت رسیدگی این بود که کسی که قرار است مدیر باشد، حداقل باید مدرک فوق دیپلم داشته باشد، اما آقایی که در انتخابات شرکت کرده و رأی هم آورده خود را دارای مدرک فوق دیپلم اعلام کرده است، اما پس از استعلام مدیرکل فرهنگ و ارشاد کرمانشاه از دانشگاه محل تحصیل مشخص شده که او دانشجوی مقطع کاردانی است و تنها ۳۸ واحد را گذرانده است و هنوز فارغ‌التحصیل این مقطع نیست.

وی در خصوص اتهام دیگر مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی عنوان کرد: استان خراسان رضوی از دیگر مواردی بود که درباره آن به ما اتهام وارد شده است و آن اینکه گفته‌اند فردی که در انتخابات خراسان رضوی رأی آورده صلاحیت ندارد. درحالی‌که انتخاب مدیرعامل بر عهده هیئت مدیره است و حتی اگر این فرد تخلفی هم داشته باید با مستندات اعلام شود. ما هم به این عزیزان گفتیم مستندات خود را در این زمینه به ما اعلام کنید، اما از آن روز تاکنون هیچ دلیل و مستندی به هیأت ارائه نشده است.

همچنین در انتخابات استان تهران من به همراه حجت‌الاسلام حشمتی برای سخنرانی در استان تهران انتخاب شدم. آنجا دیدم مردم بیرون سالن هستند و دوستان در گوشه‌ای به شدت با هم بحث می‌کنند. متوجه شدم که این عزیزان به کسانی که با وکالت در انتخابات شرکت کرده‌اند، معترض هستند.

وی افزود: ما مصوبه‌ای در هیئت نداشتیم که کسی حق شرکت با وکالت در انتخابات را ندارد و از طرفی موضوع وکالت یک موضوع کاملاً قانونی است، اما با این حال ما گفتیم انتخابات را برگزار کنید و پس از آن بررسی می‌کنیم که اگر تخلفی صورت گرفته باشد انتخابات را باطل خواهیم کرد.

در مصوبه آمده است که کسی که در انتخابات شرکت می‌کند، باید از ارکان مؤسسه باشد و اگر مؤسسه‌ای نتواند یکی از سه رکن خود را به انتخابات بفرستد؛ باید به یک نفر وکالت دهد تا در انتخابات شرکت کند، حال اگر برفرض موضوع وکالت تأیید هم نشده باشد از ۸۰ مؤسسه‌ای که این دوستان ادعا کردند، تنها ۳۰ مؤسسه به وکالت آمده بودند که از این ۳۰ مؤسسه هم ۱۳ مؤسسه از اتحادیه تشکل‌ها شرکت کرده بودند و این تعداد رأی در نتیجه نهایی انتخابات هیچ تأثیری نداشت.

قره شیخلو درباره اجازه ندادن به یکی از نماینده‌های سابق مجلس در انتخابات تهران تصریح کرد: اتهام دیگری به ما وارد شده مبنی بر اینکه یک خانم نماینده‌ سابق مجلس بودند که با فشار ما نتوانست در انتخابات شرکت کند. باید بگویم این خانم در زمان مقرر که باید ثبت‌نام می‌کرد و مدارک موردنظر را ارائه می‌داد، اقدام نکرده و صبح روز انتخابات آمده و می‌گوید می‌خواهم در انتخابات شرکت کنم، حال چرا ما باید برای وی رانت قائل شویم و برخلاف قانون وی را در انتخابات نام‌نویسی کنیم.

توقف فعالیت هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قابل پذیرش نیست/ از وزیر ارشاد خواستیم در دستور خود تجدیدنظر کند

وی درباره اعتراضات مدیرعامل اتحادیه تشکل‌ها بیان کرد: درباره اساسنامه اتحادیه کشوری بحث‌های زیادی شد که چه کسانی آن را بنویسند. از این رو مقر شد نمایندگانی از دو اتحادیه بنشینند و اساسنامه را بنویسند و به تصویب شورای توسعه برسد. البته در مواردی اختلاف داشتند که شورای توسعه کلیات اساسنامه را تصویب کرد و موارد اختلافی را هم به هیئت رسیدگی ارجاع داده است. نظر من این بود که بند بند اساسنامه در هیئت خوانده و تصویب شود، اما دوستان گفته اند که فقط به موارد اختلافی رسیدگی کنیم و در نهایت مقرر شد همان نکات اختلافی را بررسی کنیم. اما چندی بعد این دوستان که دیدند منافع‌شان تأمین نمی‌شود، دوباره به اساسنامه اعتراض کردند و گفتند دو بند از آن بازهم باید تغییر کند و باز هم در هیئت رسیدگی به امور مؤسسات آن دو بند مورد درخواست آقایان مورد بررسی مجدد قرار گرفت.

وی با اشاره به تغییر نماینده شورای توسعه عنوان کرد: مطرح شده که نماینده شورای توسعه با فشار‌های ما تغییر کرده است. در این خصوص باید بگویم هنگامی که هیئت تأسیس شد، دبیر شورای توسعه رضا سلامت‌پناه را معرفی کردند، اما او هفته بعد نامه را پس گرفت و محمدرضا داودآبادی به هیئت معرفی شد. قرار بود که هر اتحادیه تنها یک نماینده در هیئت داشته باشد، اما با حضور محمد رضا داودآبادی به عنوان عضو اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور این اتحادیه دو عضو در هیئت رسیدگی داشت و مواضع ایشان کاملاً مشخص است که از جایگاه شورای توسعه نبود و همیشه از جایگاه اتحادیه تشکل‌ها صحبت می‌کرد. با این حال ما با وجود اینکه به این موضوع اعتراض داشتیم، به انتخاب دبیر شورای توسعه احترام گذاشتیم و محمد رضا داودآبادی دو سال و نیم عضو هیئت رسیدگی بود تا اینکه چندی پیش مجدد رضا سلامت‌پناه به عنوان نماینده شورای توسعه به ما معرفی شد که گفتند این اتفاق هم با فشار‌های ما صورت گرفته است.

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار