تقویت وضعیت تنفسی با برداشتن لوزه

پزشک متخصص گوش و حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی بابل از کاهش عفونت‌های لوزه و بهبود و تقویت وضعیت تنفسی با برداشتن لوزه خبر داد.

علی توسلی پزشک متخصص گوش و حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی بابل در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،گفت: شایعترین علت انسداد راه هوائی فوقانی به صورت مزمن و طولانی مدت در بچه ها، بزرگی لوزه‌های کامی و لوزه سوم است که در اثر عفونت و سرما خوردگی‌های مکرر، آلر‍‍ژی و مواد محرک تنفسی خصوصا دود سیگار و قلیان می‌توانند تشدید شده و بزرگتر شوند.

وی افزود: علائم آن می‌تواند به صورت تنفس دهانی هنگام خواب و بیداری، خروپف و حتی در بعضی از بیماران به صورت وقفه‌های تنفسی در هنگام خواب باشد که برای سلامتی قلب و ریه بیمار بسیار مضر است.

متخصص گوش و حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: همچنین گلو درد‌های مکرر و رینو سینوزیت‌های مکرر و کاهش شنوائی در اثر تجمع مایع در گوش میانی به علت بزرگی بیش از حد لوزه‌ها می‌تواند ایجاد شود.

توسلی افزود: این کودکان معمولا ۶ الی ۸ بار در سال دچار سرماخوردگی‌های ویروسی و باکتریایی می‌شوند.

وی گفت: بهترین و دقیقترین روش تشخیصی برای لوزه سوم آندوسکوپی ناحیه بینی و نازوفارنکس می‌باشد و همچنین گرافی لترال گردن و قسمت انتهائی بینی نیز در تشخیص بزرگی لوزه‌ها کمک کننده می‌باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود با اشاره به اینکه در بسیاری از این بیماران، صورت کشیده و دراز، کوچکی فک تحتانی و دهان باز دیده می‌شود، گفت: اکثر تحقیقات و مطالعات در این مورد، نشان داده اند که برداشتن لوزه‌ها به صورت مشخصی، باعث بهبود و تقویت وضعیت تنفسی و کاهش عفونت‌های لوزه شده است.

وی افزود: احتمال افزایش اندازه لوزه سوم خصوصا در بیمارانی که در مکان‌هایی با مواد محرک همچون دود سیگار و قلیان می‌باشند، وجود دارد، زیرا لوزه سوم فقط شامل بافت لنفوئیدی بوده و یک ارگان مشخص و جداگانه نیست.

متخصص گوش و حلق و بینی گفت: پس از جراحی، توصیه به مصرف غذا‌های نرم و خنک به مدت ۱۰ تا ۱۴ روز شده و بازگشت به فعالیت‌های طبیعی، بتدریج باید صورت گیرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل اشاره کرد و گفت: وقفه‌های تنفسی در خواب می‌تواند باعث کاهش رشد، شب ادرای، کاهش یادگیری در مدرسه، اختلالات رفتاری و هیجانی، بیش فعالی و رفتار‌های تهاجمی در کودک شود.

توسلی افزود: خونریزی پس از عمل در ۱% تا ۳% بیماران می‌تواند دیده شود که شایعترین عارضه مهم جراحی لوزه‌ها است که اکثر اوقات در ۲۴ ساعت اول رخ می‌دهد و سپس تا ۲ هفته پس از جراحی نیز ممکن است با احتمال کمتری رخ دهد.
انتهای پیام/آ

دود سیگار و قلیان یکی از عوامل بزرگی لوزه‌های کودکان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار