معاون وزیر جهاد کشاورزی در دامغان مطرح کرد؛

هدفگذاری افزایش سیستم‌های آبیاری نوین در کشور

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: افزایش ۸۵ درصدی اجرای سیستم‌های آبیاری نوین را در کشور هدف‌گذاری کرده‌ایم‌.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، محمدعلی طهماسبیمعاون وزیر جهاد کشاورزی بعدازظهر امروز در نشستی با حضور تولیدکنندگان پسته دامغان گفت: باتوجه به مشکلات کشور در حوزه منابع آبی باید کشاورزی ما به سمت روش‌های نوین آبیاری و کشاورزی علمی حرکت کند.

وی بر لزوم مدیریت در مصرف آب تاکید کرد و افزود: تغییرات اقلیمی سبب شده که ظرف یک سال گذشته با کاهش 24 درصدی بارندگی در کشور روبرو باشیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی از برنامه‌ریزی کلان این وزارتخانه برای افزایش بهره‌وری خبر داد و گفت: باید به سمت اصلاح الگوی کشت و کشت محصولات با نیاز آبی کم حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه اصلاح الگوی کشت در کشور شروع شده تصریح کرد: باید به‌جای افزایش سطح کشت در زمینه ارتقای کیفی محصولات و افزایش بهره‌وری و بهبود اقتصاد کشاورزان فعال شویم.

طهماسبی از هدف‌گذاری وزارت جهاد کشاورزی به‌منظور افزایش 85 درصدی سیستم‌های آبیاری نوین در کشور خبر داد و گفت: دولت باوجود محدودیت در منابع در سال‌های اخیر، اعتبارات زیادی به این بخش اختصاص داده است.

وی از پسته به عنوان یکی از محصولات کم‌آبر نام برد و افزود: بیش از 460 هزار هکتار باغ پسته در سراسر کشور وجود دارد.

معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه 90 درصد این باغات پسته مثمر هستند اضافه کرد: 10 درصد باغات پسته نهال هستند و ظرف سال‌های آتی به ثمر خواهند نشست.

وی سهم دامغان از باغات پسته کشور را 12 هزار و 600 هکتار اعلام کرد و گفت: شهرستان دامغان به واسطه کیفیت بالای پسته آن، ظرفیت بسیار خوبی در کشت پسته دارد.

این مقام مسئول بر لزوم افزایش میانگین برداشت از هر واحد سطح در باغات پسته تاکید و تصریح کرد: باید با بهره‌گیری از روش‌های علمی متوسط برداشت چه در بخش زراعی و چه در بخش باغی افزایش یابد.

وی با اشاره به برخی مشکلات پسته‌کاران در ایران ادامه داد: غفلت از روش‌های علمی در کشت پسته، کمبود منابع  آبی و بازار فروش  سه مشکل اساسی در این بخش است که برای رفع آن باید برنامه‌ریزی کرد.

انتهای پیام/ب

صحبت های معاون وزیر جهاد کشاورزی در دامغان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.