هزینه نگهداری هر ببر در منزل ماهی ۲۰ میلیون تومان

این روز‌ها برخی هنرمندان و مردم عادی با شعار حمایت از حیات وحش اقدام به نگهداری گونه‌های وحشی از قبیل: شیر و گرگ می‌کنند و برخی پرندگان را داخل قفس می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چند صباحی است که شنیده می شود در برخی از خانه ها گونه های از حیوانات وحشی نگهداری می شوند که می گویند به دلیل علاقه زیاد این افراد به حیات وحش است.

به چند دهه گذشته که نگاهی می اندازیم می بینیم که پدر و مادرهای ما نیز از حیوانات نگهداری می کردند اما گونه هایی که آن ها داشتند کجا و گونه هایی که هم اکنون نگهداری می شوند کجا. آن زمان مرغ و خروس حیوان خانگی بودند اما هم اکنون شیر ، گرگ و ببر جزئی از خانواده برخی از انسان ها شده اند .

هر چه به جلوتر می رویم افکار و نگاه ها نسبت به طبیعت و حیات وحش تغییر می کند. زندگی لاکچری، شهرت و چشم و هم چشمی روز به روز بیشتر و بیشتر می شود. فرقی هم نمی کند که از کدام قشر باشند؛ از هنرمند گرفته تا مردم عادی با شعار حمایت از حیات وحش اقدام به خریداری و نگهداری گونه های وحشی می کنند. برخی پرندگان را داخل قفس می کنند و برخی نیز به تربیت شیر و گرگ مشغول می شوند.

هزینه نگهداری هر ببر در منزل ماهی ۲۰ میلیون تومان/ میلیاردر‌هایی که برای واردات شیر و ببر میلیارد‌ها تومان خرج می‌کنند

به نظر می رسد این نوعی حیوان آزاری باشد، چرا که حیوانات را از زیستگاه اصلی خود خارج کرده و به مکانی می آورند که هیچ شباهتی با خانه آن ها ندارد و این گونه می شود که این حیوانات احساس رعب و وحشت می کنند و این اتفاق شاید منجر به افسردگی و در آخر مرگ آنها شود.

متاسفانه در کشور ما با وجود اینکه قانون های سنگین برای نگهداری از حیات وحش وضع شده است، اما برخی بدون این که از قانون چیزی بدانند اقدام به چنین کاری می کنند و این نوعی قاچاق محسوب می شود.

لازم به ذکر است که حیوانات وحشی به دلیل خطرناک بودن قیمت بالایی نیز دارند و تنها کسانی می توانند این گونه ها را خریداری کنند که توان مالی خوبی داشته باشند، چرا که نگهداری از این گونه ها هزینه های گزافی به دنبال دارد.

اما آیا کسانی که اقدام به نگهداری از حیات وحش می کنند دارای مجوز هستند؟

در این رابطه علی تیموری مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار وصید سازمان محیط زیست در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه نگهداری حیات وحش توسط برخی شهروندان در منازل اظهار کرد: بر اساس ماده 7 قانون شکار و صید و ماده 8 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، اگر شخصی علاقمند به نگهداری  حیات وحش (چهارپا، پرنده و خزنده ) باشد و یا خواهان برپایی یک مرکز نگهداری حیوانات باشد، باید از سازمان حفاظت محیط زیست مجوز اخذ کند.

وی ادامه داد: صادرات ،‌ واردات و خرید و فروش هرگونه حیات وحش نیز باید با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست باشد و از ادارات کل محیط زیست استان ها مجوز اخذ شود.

تیموری افزود: مراکز و افرادی که مجوز نگهداری حیات وحش ندارند و یا درمنازل و باغ های شخصی اقدام به نگهداری حیات وحش می کنند، بر اساس ماده 7 قانون صید و شکار و ماده 8 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست متخلف محسوب می شوند و گونه ها ضبط می شوند و به مراجع قضایی تحویل داده می شوند.

وی تاکید کرد: نگهداری تمام گونه های حیات وحش از جمله گونه های در معرض تهدید و یا گونه های تحت پوشش و عادی باید با مجوز سازمان محیط زیست انجام شود.

مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان محیط زیست تصریح کرد: سازمان محیط زیست به هیچ فردی مجوز نگهداری گونه های در معرض خطر و یا منقرض شده همچون ببر را نداده است.

نکته قابل توجه در این میان، این است که زمانی که حیوانات وحشی را در منازل و با باغ شخصی نگهداری می کنند باید از هر لحاظ نیازهای این گونه تامین شود. به عنوان مثال اگر گونه ای بیمار شود باید به دامپزشک مراجعه کنند اما اگر فرد مجوزی نداشته مجبور می شود که خود درمانی کند.

هزینه نگهداری و درمان بالا برای گونه های خاص حیات وحش

روزبه مرید پور، دامپزشک حیات وحش در این رابطه می گوید: افرادی که این حیوانات خاص را نگهداری می کنند، به چند دسته تقسیم می شوند. این افراد دلال ها و یا قاچاقچیانی هستند که این گونه ها را از کشورهای مختلف قاچاق و به باغ وحش ها و افراد خاص می فروشند؛ و یا اینکه افرادی دچار اختلالات روانی هستند که گونه های درمعرض خطر را نگهداری می کنند و به دلی ترس از دست دادن این گونه ها را به بیمارستان و یا کلینیک ها نمی برند و دامپزشک را به محل نگهداری آورده و یا خود درمانی می کنند. افراد دیگری نیز هستند که به دلیل زندگی مرفه دارای باغ وحش های خصوصی در منازل خود هستند که از این گونه ها نگهداری می کنند.

هزینه نگهداری هر ببر در منزل ماهی ۲۰ میلیون تومان/ میلیاردر‌هایی که برای واردات شیر و ببر میلیارد‌ها تومان خرج می‌کنند

وی افزود: هزینه های نگهداری و درمان این گونه ها بسیار بالا است و صاحب این گونه ها باید برای هر حیوانی و گونه ای امکانات خاص خود را فراهم کند.

مریدپور گفت: هر گونه حیات وحش رژیم غذایی خاص خود را دارد. طب حیات وحش ،‌ حیوانات خاص و حیوانات باغ وحش در دنیا با هم متفاوت است .

وی در ادامه بیان کرد: غریزه حیوانات وحشی و غیر معمول به گونه ای است که از محیط زیست اطراف خود تغذیه کنند. افراد اگر این حیوانات را در باغ وحش خصوصی و یا منازل خود نگهداری می کنند، باید به رژیم خاص این حیوانات نیز توجه کنند. به عنوان مثال در برخی منازل از حیوان زنده برای تغذیه گونه های جانوری استفاده می شود .

ببر بالغ هر دو روز یک بار به حدود 17 تا 18 کیلو گوشت خام نیاز دارد

همچنین ایمان معماریان دامپزشک پارک پردیسان در رابطه با هزینه های بالای نگهداری و تغذیه گونه های حیات وحش گفت: نگهداری هر گونه حیات وحشی در منازل و یا باغ ها غیر قانونی است و این گونه افراد متخلف محسوب می شوند.

وی افزود: رژیم غذایی هر گونه متفاوت است؛ اگر گونه ای گوشت خوار باشد مانند ببر بالغ، هر دو روز یک بار به حدود 17 تا 18 کیلو گوشت خام نیاز دارد .

هزینه نگهداری هر ببر در منزل ماهی ۲۰ میلیون تومان/ میلیاردر‌هایی که برای واردات شیر و ببر میلیارد‌ها تومان خرج می‌کنند

معماریان گفت: صاحب گونه های وحشی باید از نحوه نگهداری این حیوانات اطلاع داشته باشد باید بداند که گونه در چه زمانی به غذا نیاز دارد. همچنین مکان نگهداری آن حیوان از نظر بهداشتی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: علاوه بر غذا، باید نیاز های دیگر حیوانات نیز در نظر گرفته شود. حیوان نباید هر روز یک گونه گوشت بخورد و باید در غذای این حیوانات تنوع باشد .

دامپزشک پارک پردیسان تصریح کرد: غذای حیوانات وحشی مانند ببر و یا شیر باید یک لاشه کامل گوساله ،‌ لاشه کامل مرغ و همچنین لاشه کامل خرگوش باشد و در طول هفته به صورت مرتب باید تغییر کند.

وی ادامه داد : علاوه بر غذا، مکمل های خاصی همچون مواد معدنی و ویتامین ها نیز برای آنها باید استفاده شود.

معماریان گفت: در نحوه نگهداری برخی گونه ها اشتباهاتی وجود دارد؛ مانند نگهداری شیرها که به مدت طولانی نگهداری می شوند که همین موضوع باعث می شود این گونه به بیماری دچار شود.

نکته پایانی این که گونه های در خطر انقراض به نوعی هویت ملی کشور ما محسوب می شوند و شهروندانی که حامی حیات وحش هستند، برای حمایت از این گونه ای ارزشمند باید با افرادی که اقدام به نگهداری از این گونه ها می کنند برخورد کنند؛ چرا که این حیوانات در منازل ما اسیر هستند و اسارت نوعی زندان ابدی برای حیوانات محسوب می شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی محمدحسنی
۲۱:۳۸ ۰۲ آذر ۱۴۰۰
خریدوفروش شیروببروپلنگ گناه دارد
Iran (Islamic Republic of)
Grizzle
۱۶:۳۳ ۲۶ دی ۱۳۹۹
مقدار گوشت که برای ببر گفتن اشتباه هست و حدودا هر روز چهار کیلو براشون کافی هست
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۱۴:۴۰ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
آیا کسی ببر میفروشد؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۰ ۲۴ مرداد ۱۳۹۹
توله ببر از کجا بخرم لطفا جواب
Iran (Islamic Republic of)
پرهام
۲۰:۴۲ ۱۱ مرداد ۱۳۹۹
سلام من یک توله ببر میخام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۶ ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
طوله شیر میخوام کجا بخرم ۴عدد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۲ ۲۱ تير ۱۳۹۹
اینجا نوشته این کار برا سلامت روحی حیوان ضرر داره بعد تو نوشتی توله شیر می خوام؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۲ ۰۸ خرداد ۱۳۹۹
از کجا میتونم توله ببر پیدا کنم
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۸:۵۵ ۱۵ بهمن ۱۴۰۰
توجتگل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۰ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام توله شیر دارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۱ ۲۶ دی ۱۳۹۸
سلام کسی ببر داره خریدارم از خوزستان رامهرمز
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۱:۱۰ ۱۳ آذر ۱۳۹۸
سلام قیمت پاولویچ چنده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۳ ۲۴ آبان ۱۳۹۸
سلام. توله پلنگ سیاه دارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۶ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
گاهی وقتا خود خواهی نیست حیوانات آفریده خدا هستند آن کسی که خالق انسان است چه عیبی داره حیوان و انسان باهم ارتباط دوستانه برقرار کنند تو کشور ما گونه زیست وحشی خیلی کمه همه منقرض شدند یا درحال انقراض هستند به نظرم ماباید جانور هم از کشورای دیگه وارد کنیم تا محیط زیست پایدار باشه کاش مردم می فهمیدن همینطور که زنو مرد بهم احتیاج دارن اگر انسان ها نخواهند هیچ تولید مثل صورت نمیگیره طبیعت و حیوان هم همینطور حیوان ها بدون طبیعت می میرند ونسلشون منقرص میشه به جای اینکه انقد برج بسازین بهتره یکم منطقه محافظتی برای حیوان های وحشی بسازیم و همه حیوان هارو تو کشورمون پرورش بدیم افرادی که علاقه زیادی به حیوان دارن در اونجا مشغول کار بشن من ببر رو خیلی دوست دارم اگر روزی چندین ببر یا گونه های وحشی وارد ایران شد برای محافظت ازشون همه کار میکنم البته توخونه خودشون که طبیعت باشه حاضرم تمام وقتم رو صرفشون کنم چون واقعا خلقت خدا بی نظیره
Iran (Islamic Republic of)
نیما
۱۷:۲۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
چرا باید از خارج و آفریقا وارد کشور کنیم؟
چرا سعی نکنیم از گونه های ایرانی محافظت کنیم و یوزپلنگ ببر و شیر و گورخر ایرانی رو که قبلا گله ای بودند و الان یا منقرض شدن یا فقط ازشون ۵۰ تا مونده رو ازشون محافظت کنیم یا احیا کنیم؟ فقط باید بشینیم انقراضشون رو مثل بقیه ی حیوانات تماشا کنیم؟
اونوقت ما چه فرقی با همون گورخر ها و شیر و پلنگ ها داریم؟
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۳:۴۵ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
هرکی پول داره باس خودش داره به من و شما ربط نداره این تونستند پولدارشدن شما هم عقلتون روبه کاربندازید تا ثروت مند شوید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۱۴ شهريور ۱۳۹۸
عالییییییییییییییییییییییییییییییییییی❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۷ ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
عالی❤️❤️❤️❤️❤️❤️
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۲۳ آذر ۱۳۹۷
قبل از وقوع خطر پیشگیری کنید
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۶:۴۵ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
اتفاقا منم با نگهداري شير و پلنگ و گرگ و اين چيزا برا جلوگيري از انقراض نسلشون موافقم به شرطي كه يكي از دستاشون رو قط كنن كه نتونن به مردم حمله كنن
Iran (Islamic Republic of)
دیوژن
۲۳:۱۷ ۰۳ اسفند ۱۳۹۷
نظر شما بسیار محترمه در صورتی خدتون رو طی یک ساعت آینده به نزدیک ترین بیمارستان روانی معرفی کنید
Iran (Islamic Republic of)
متین
۰۲:۰۳ ۲۹ اسفند ۱۳۹۸
ایول داداش چرا به فکر خودم نرسیده بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۴ ۲۱ تير ۱۳۹۹
حالت خوبه عزیزم؟اینجوری حیوان خود کشی می کنه و افسردگی می گیره.لطفا تا بیشتر از این آبروی خودتونو نبردید خودتونو به یه روانپزشک معرفی کنید.
Canada
ناشناس
۲۲:۱۲ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
این اشخاص سطحی نگرند و مثل طوطی تقلید میکنند .و از عذاب خدا بیخبرند .
Iran (Islamic Republic of)
متین
۰۲:۰۴ ۲۹ اسفند ۱۳۹۸
ببخشید دقیق میشه بگید چنده ؟
Canada
ناشناس
۲۲:۰۹ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
گناه بزرگی است که زندگی مصنوعی برایشان بوجود اورید .باید در طبیعت باشند .این ها حیوان ازارند وبس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
چرا باید بازیگرها اینچنین درامدهایی داشته باشند...تنها اثر اونها در جامعه سرگرمی و پر کردن اوقات بیکاری...اونوقت اغلب مهندسان و کاردانهای فنی که حاصل دسترنج اونها در همه جا مشخص و جامعه از اون بهره مند است در این سطح فلاکت بار است؟ ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۸ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
خوب به قیافه این حیوانات نگاه کنید میبینیدکه بسیار بسیار ریلکس و راحتتر و بدون استرس از ملت این روزهاست
Iran (Islamic Republic of)
حسین شیرازی
۱۴:۲۹ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
کاخ نشینی و کوخ نشینی هستا!!! قبلا بود الان دیگه نیست!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
علاقه مند ب حیات وحش به این نیست ک حیوانات در قفس نگه داری خونه و محیط شهری برای اینگونه حیوانات مثل قفسه این چطور حمایت از حیوانات است اخه
اینکار مثل اینه انسان ببرند در جنگل و بیابان مجبور ب زندگی کنند
اینکار فقط ژسته جاهلانه ست
ی کم فکر و ی کم منطق خوب چیزیه
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۱۳:۵۶ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
دوست گرامی من هم گوشی هوشمند ندارم ولی با کامپیوتر خانگی عهد بوقم وارد سیستم میشم . و مصرف اینترنتم سالی 2 گیگ هم نیست !!!!
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۱۳:۲۵ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
میشه این عزیزیان پولدار مارا هم ببر حساب کنن و قول میدم هم لباس ببربپوشم وهم غرش کنم و هم غلط بخورم براشون و هزینه نگهداریم را هم ماهی 10هزارتومان بالاتر نزنه !!!
Iran (Islamic Republic of)
افشين
۱۲:۳۶ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
من خودم مرغ وخروس لاري در منزل دارم هم از تخم مرغ خانگي استفاده ميكنم هم در امدي كسب ميكنم
Iran (Islamic Republic of)
سید رضا
۱۲:۲۲ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
به کجا چنین شتابان ؟!!
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۴۰ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
مردم ما با این وضع گرانی نمیتوانند گوشت و مایحتاج خود را تأمین کنند آن وقت بعضی از این آدمها ! که به جای اینکه با انسان زندگی کنند با حیوانات زندگی میکنند و این چنین هزینه های سنگین بابت تغذیه حیوانات پرداخت میکنند . اینها نمیدانند آخرتی هست و در همین مملکت خودمان بسیارند که شبها سر را گرسنه بر بالین میگذارند. و اینکه همین مستمری بگیرهای کمیته امداد و بهزیستی با 60 یا 100 هزار تومان در ماه زندگی خود را سر میکنند . آیا این رسم انسانیت و مسلمانی است !!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۱۱ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
یکی بیاد در راه رضای خدا من نگهداری کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
خداوندا تو شاهد باش من و افرادی مثل من پول تهیه یک کیلو گوشت رو در ماه ندارن، انوقت یه عده ماهی 20 میلیون فقط واسه ببرشون هزینه میکنند
معنی عدالت رو خوب درک می کنم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۳ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
واقعا متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
ملت نون ندارن بخورن گوشت میدن به اینا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
مرفهان بی درد .ما آرزومونه سالی ۲۰میلیون درآمد داشته باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
من دیروز پول خرید نون نداشتم به امام حسین قسم از صندوق صدقات برداشتم نون خریدم انوقت پولهای هنگفتی بابت این حیوانات پرداخت میکنند....اینها همه اقا زاده های مسئولین هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
پول خريد نونو نداري بعد ژول اينترنت و گوشي هوشمندو داري عجبببب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
اینو خوب گفتی
آخرین اخبار