مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان:

ایجادردیف اعتبارملی موجب تحول جشنواره تئاتر خیابانی مریوان می شود

مدیرکل هنر‌های نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ایجاد ردیف اعتبار ملی برای جشنواره تئاتر خیابانی مریوان می‌تواند منجر به تحول اساسی این رویداد شود.

ایجادردیف اعتبارملی موجب تحول جشنواره تئاتر خیابانی مریوان می شودبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ؛ شهرام کرمی در حاشیه سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان در جمع تعدادی از خبرنگاران استان کردستان در مریوان در پاسخ به این سوال که برنامه وزارت ارشاد برای ارتقای تئاتر خیابانی چیست، گفت: وزارت ارشاد سیاستی که دنبال می‌کند پرهیز از برگزاری جشنواره‌های غیر موثر است لذا حمایتی از هر جشنواره‌ای نمی‌کند.

وی عنوان کرد:، ولی برخی از جشنواره‌ها هم، چون جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان موثر، مفید و مخاطب محور هستند مورد حمایت این وزارتخانه بوده وخواهند بود.

وی با اشاره به اینکه رویکرد ما حمایت از جشنواره‌های مردمی است، ادامه داد:، چون معتقدیم جشنواره تئاتر خیابانی مریوان برای مردم برگزار می‌شود بنابراین با تمام بضاعت خود از این رویداد حمایت می‌کنیم.

مدیرکل هنر‌های نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با بیان اینکه به سمت محدود‌تر کردن برگزاری جشنواره‌های غیرمفید خواهیم رفت، اظهارداشت: در حال حاضر ۷۳ جشنواره تئاتر در کشورما برگزار می‌شود که برخی از آن‌ها ۱۰ تا ۱۵ دوره است که برگزار می‌شود.

کرمی اضافه کرد: جشنواره‌ها به دو نوع تقسیم می‌شود یکی موضوعی و تخصصی مثل عروسکی، آیینی سنتی و یکی هم مضمونی است و موضوع خاصی را دنبال می‌کند هم، چون جشنواره تئاتر معلولین، هلال احمر، دفاع مقدس که هدف آن‌ها انتقال یک مفهوم خاصی است.

جشنواره‌ها وقتی مفید هستند که در جریان توسعه تئاتر موثرواقع شوند

وی بیان کرد: ما در برابر این ۷۳ جشنواره تکلیف و رسالتی داریم چراکه برای آن‌ها سرمایه گذاری شده است لذا باید هدفمند شوند.

وی یادآورشد: تعدادی از جشنواره‌های اصلی مثل فجر که به عنوان اصلی‌ترین رویداد تئاتر کشور محسوب می‌شود، همواره جزو برنامه‌ها و اولویت‌های نخست ما هستند و پشتیبانی از برخی دیگراز جشنواره‌ها هم اولویت‌های دوم و سوم ما قرار گرفتند.

مدیرکل هنر‌های نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان افزود: حمایت از جشنواره‌های موثر به منزله حذف یا تعطیلی دیگر جشنواره‌ها نیست بلکه به سمت و سویی می‌خواهیم جشنواره‌ها هدایت شوند که از بودجه عمومی استفاده نکنند و بیشتر به توان اسپانسر‌ها تکیه کنند.

کرمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه جشنواره تئاتر خیابانی مریوان جزو هشت جشنواره مطرح کشور در حوزه تئاتر است و همواره یکی از خواسته‌های مسئولان استان تخصیص ردیف اعتبار ملی برای آن بوده و در هر دوره هم مسئولان کشوری وعده تحقق آن را دادند و تاکنون این مهم اجرایی نشده است، آیا عاقبت محقق خواهد شد یانه؟، گفت: این وعده را مجدد به مردم و هنرمندان می‌دهیم و قرار شده در سال ۹۸ ردیف اعتبار ملی به آن اختصاص یابد.

وی ادامه داد: حتی اگر وعده مذکور اتفاق نیافتد ما مشکلی در تامین اعتبار جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی نداریم چراکه جزو ردیف‌های جشنواره‌های اصلی ما است

وی عنوان کرد: استفاده از ردیف اعتبار ملی که در بوجه سالیانه برای این رویداد لحاظ شود می‌تواند منجر به تحول اساسی جشنواره شود.

مدیرکل هنر‌های نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان بیان کرد: چند سالی است که احساس می‌شود این جشنواره نیاز به تحول دارد و باید روز‌های برگزاری آن افزایش یابد تا بتواند فراگیر شود.

کرمی اضافه کرد: این جشنواره هم باید هم، چون دیگر جشنواره‌های کشور از جمله فیلم کودک و نوجوان اصفهان که هم اکنون به طور همزمان در ۳۳ استان کشور در حال برگزاری است، در سایر استان‌ها و شهر‌های کشور برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه اقدام مذکور از رویکرد‌هایی است که باید در سال‌های آینده دنبال شود، افزود: البته باید پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های شهر مرزی مریوان را هم در نظر بگیریم و بی شک افزایش تعداد هنرمندان و مخاطبان تئاتر خیابانی در این شهر مستلزم ایجاد زیرساخت‌های لازم در آن است.

وی تعداد مهمان‌های سیزدهمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان را ۵۳۰ نفر ذکر وعنوان کرد: هم اکنون ظرفیت تمام هتل‌های این شهر تکمیل شده و اگر بخواهیم این جشنواره متحول شود باید زمینه حضور هزار نفر هنرمند را فراهم کنیم تا بتوانیم شاهد جذب بالغ بر سه هزار نفر مهمان و گردشگر باشیم.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.