رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم:

اجاره بهای خوابگاه ها گران می‌شود/ دانشگاه‌ها برای خرید کالا، خودسرانه سراغ بخش خصوصی نروند/ شوراهای صنفی اجازه ورود به مسائل آموزشی را ندارند

اجاره بهای خوابگاه ها گران شد/ دانشگاه‌ها برای خرید کالا، خودسرانه سراغ بخش خصوصی نروند/ شوراهای صنفی اجازه ورود به مسائل آموزشی را ندارندصدیقی گفت: حداکثر افزایش اجاره‌بها خوابگاه‌ها در سال جاری 7 تا 10 درصد تعیین شده است.
 
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در شصت و دومین گردهمایی معاونین دانشجویی دانشگاه‌ها که در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: معاونان دانشجویی باید بتوانند مستقل از گذشته عمل کنند و به منابع مالی مختص خود دسترسی راحت‌تری داشته باشند به همین دلیل پیشنهاد شد یک مدیر مالی در حوزه معاونت دانشجویی تعریف شود تا کارها با سرعت بیشتری انجام شود.

وی ادامه داد: در تلاشیم تا اقدامات معاونت دانشجویی را مستقل‌تر  و این کار را در ابتدای سال تحصیلی جدید اجرایی کنیم.

دولت موظف به ارائه تسهیلات به دانشگاه‌هاست

صدیقی تصریح کرد: با توجه به پرداخت نشدن یارانه‌ دانشجویان و وضعیت اقتصادی کشور، سازمان برنامه و بودجه و دولت موظف هستند علاوه بر اختیارات قبل، تسهیلاتی مجزا در اختیار دانشگاه‌ها قرار دهند.

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم ادامه داد: بحث تعیین مدیر مالی در معاونت دانشجویی و تخصیص سریع اختیارات را در جلسه هفته آینده رؤسای دانشگاه‌ها دنبال و ابلاغیه آن را اعلام می‌کنیم ولی پیشنهادات بعدی در این جلسه در سال آینده اجرایی می‌شود.

وی در خصوص تأمین مواد غذایی در آغاز سال تحصیلی برای دانشجویان گفت: صندوق سازمان امور دانشجویان از نظر فنی بحث تامین مواد غذایی دانشجویان را دنبال می‌کند و می‌کوشیم تا  برنامه‌ها را اجرایی کنیم و همچنین تلاش داریم با این کار منابع مالی را به سمت اهداف اصلی هدایت کنیم.

صدیقی گفت: قصد داریم موضوع تهیه اقلام اساسی برای دانشگاه‌ها را با هماهنگی ستاد تنظیم بازار دنبال کنیم و در این خصوص از آن‌ها مطالبه  داشته باشیم این در  حالی است که روز گذشته با مسئولان در ستاد تنظیم بازار تهیه اقلام اساسی برای دانشگاه‌ها را بررسی کردیم.

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم گفت: می‌خواهیم با استفاده از کمک سازمان اموال تملیکی، تجهیزات خوابگاهی را تهیه و در اختیار دانشگاه‌ها قرار دهیم.

وی اضافه کرد: بحث رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در حوزه ورزش با توجه به المپیادهای مختلف برگزار شده و همچنین امکانات لازم آن‌ها تأمین و اجرایی خواهد شد.

پیشگیری از استعمال دخانیات در طرح سیمای اجتماعی دانشجویان

صدیقی بیان کرد: موج سومی یا مرحله سوم طرح سیمای اجتماعی دانشجویان آماده و نتایج آن به زودی ارائه خواهد شد که در آن طرح پیشنهادهایی مبنی بر پیشگیری از دخانیات و مواد مخدر اعلام شده است.

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم تصریح کرد: البته دفتر امور آموزش عالی سازمان برنامه و بودجه قول حمایت از چندین پروژه‌ به صورت پایلوت و ملی اجرایی دانشگاه‌ها را داده است و می‌کوشیم اعتبار ویژه‌ای برای دفاتر مشاوره دانشگاه‌ها بگیریم.

وی گفت: در حال حاضر 356 قانون مشاوره با 14 هزار عضو در دانشگاه‌ها راه‌اندازی شده که این خود می‌تواند روابط خوبی میان مشاوره و سلامت دانشجویان باشد.

صدیقی گفت: معاونان دانشجویی و فرهنگی باید ارتباط ویژه‌ای با تشکل‌های دانشگاهی در سال جاری برقرار کنند چرا که وضعیت کشور خاص است و نیاز به همدلی و همراهی بیشتری دارد.

اصلاح آیین نامه انتخابات شورای صنفی دانشجویی در دست کار است

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در خصوص اصلاح آیین نامه انتخابات شورای صنفی دانشجویی گفت: اصلاح این آیین نامه در وزارت علوم در دستور کار قرار دارد که یکی از پیشنهادات کم شدن تعداد دانشجویان شرکت کننده در شوراها است تا اعضای منتخب در آن انتخابات سریع تر به رسمیت شناخته شوند.

وی گفت: امروزه عمده کارهای شوراهای صنفی و تشکل‌ها درون دانشگاه‌ها است اما با توجه به حساسیت ایجاد شده درباره تشکیل اتحادیه شوراهای صنفی و سیاسی شدن برخی مباحث آن نهادهایی بیرون از وزارت علوم اعلام کردند که موافق تشکیل این اتحادیه نیستند.

صدیقی با بیان اینکه  ورود به مسائل آموزشی برای شوراهای صنفی مجاز نیست، افزود: این شوراها فقط می‌توانند در خدمات دانشجویی اظهار نظر کنند و فعالیت شوراهای صنفی در دانشگاه‌ها اظهار داریم در هر کجا این روابط صمیمانه تر باشد مشکلات دانشگاه‌ها کمتر خواهد شد.

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم گفت: اصرار وزارت علوم برای ارتقای خوابگاه های رتبه سه و چهار است به همین جهت می‌کوشیم تعمیرات و نگهداری از این خوابگاه‌ها به صورتی باشد که به رتبه‌های پایین‌تر سقوط نکنند به همین جهت در تلاشیم در سال تحصیلی آینده خوابگاهی با رتبه پایین تراز  یک و دو نداشته باشیم.

وی اضافه کرد: ما از معاونان دانشگاه‌ها خواسته‌ایم حمایت‌های لازم را از دانشجویان بی‌بضاعت و آن‌هایی که مشکلات مالی به ویژه در پرداخت اجاره بهای خوابگاهی دارند، داشته باشند و مسئولان دانشگاهی چتر حمایت خود را در مورد این دانشجویان گسترده‌تر کنند.

صدیقی گفت: در حال حاضر ستادی در وزارت علوم برای شرایط خاص و پیشگیری از مشکلات خوابگاهی و دیگر خدمات دانشجویی تشکیل شده که می‌تواند همین الگو در دانشگاه‌ها پیگیری و راه‌اندازی شود.

دانشگاه‌ها برای تهیه کالاهای اساسی منتظر اقدام دیگر سازمان نباشند

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم افزود: دانشگاه‌ها باید از همه امکانات برای تهیه کالاهای اساسی استفاده کنند و منتظر اقدامات سازمان امور دانشجویان و صندوق رفاه نباشند.

وی گفت: با هماهنگی بوجود آمده میان وزارت علوم و وزارت کشور طبق دستورالعمل و ابلاغیه ملی استانداران در خدمت دانشگاه‌ها است و از آن‌ها حمایت می‌کنند.

صدیقی اضافه کرد: هیئت امنای دانشگاهی برای ادغام معاونت فرهنگی اجتماعی و دانشجویی می توانند این کار را با توجه به شرایط خود اجرایی کنند ولی این پیشنهاد در وزارت علوم در حال بررسی است.

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم گفت: ما از دانشگاه‌ها می‌خواهیم برای خرید کالاهای اساسی خودسرانه به سمت بخش خصوصی و یا پیمانکار نروند زیرا با این شرایط هزینه‌ها بالا می‎رود و حتی باید مالیات بر ارزش افزوده هم پرداخت کند.

وی یادآوری کرد: حداکثر افزایش اجاره بها خوابگاه‌ها در سال جاری میان 7 تا 10 درصد تعیین شده است.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار