کم خونی تنها فقر آهن نیست

پاینده فوق تخصص خون و سرطان بزرگسالان گفت:کم خونی تنها فقر آهن نیست و عوامل دیگری نیز در این بیماری دخالت دارند.

پاینده فوق تخصص خون و سرطان بزرگسالان در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، گفت:کم خونی یک علامت است و زمانیکه اکسیژن از طریق همو گلوبین به بافت های دیگر نرسد بافت علائمی را نشان می دهد و در طیف های سنی نشانه های متفاوتی دارد که  به صورت مزمن یا تدریجی  این علائم بروز می کند .

 پاینده  گفت:علت پایین بودن همو گلوبین بسیار مهم است و باید ریشه یابی شود محل تولید گلبول قرمز مغز استخوان است و برای اینکه تولید کننده باشد سه نکته قابل اهمیت است اول اینکه   مغز استخوان  باید سالم باشد و هم مواد کافی  خون سازی در دسترس باشد و به طور   دائم این مواد  تولید شود و وقفه ای در تولید هموگلوبین ایجاد نشود.

وی ادامه داد: آهن ب 12 و فولیک اسید از عناصر زنجیره تولید گلبول قرمز است  و اگر تغذیه خوبی نداشته باشیم  و مواد اولیه در اختیار مغز استخوان  نباشد دچار اختلال مواد اولیه می شویم و کم خونی بروز می کند.

 پاینده بیان کرد: فرآورده گوشتی نیاز روزانه است آهن به نحو مطلوب به ما می رساند و مصرف قرص آهن هم می تواند کمبود را جبران کند  کمبود اهن روی حافظه  ،یادگیری و هوشیاری تاثیر می گذارد  و در کودکان به صورت اختلال یادگیری در مدارس نیز خود را نمایان می کند.

وی بیان کرد :دریافت و جذب و دفع نیز باید در بدن بدون مشکل انجام شود تا در روند این خون رسانی ایجاد شود.

پاینده افزود:در کم خونی مزمن فرد امکان دارد خودش هم متوجه نباشد و علامت رنگ پریدگی بی حالی  کاهش سطح هوشیاری  می تواند از علائم کم خونی باشد.

وی افزود:در سنین بالا تنبلی مغز استخوان وجود دارد که به دنبال مسمومیت ها و یا مصرف دارو  ایجاد می شود  و بیماری دیگری که کم خونی ایجاد می کند  انباشته شدن آهن در بدن است که مواد لازم برای  ساخت گلبول قرمز در دسترس مغز استخوان قرار نمی گیرد که با تجویز ب 12 کار ساخت گلبول قرمز انجام می شود .

 پاینده گفت : از عوامل دیگری که ممکن است باعث کم خونی شود  تغییر در پلاکت و گلبول سفید است که به عناصر خونی مربوط می شود و به خاطر اختلال انزیمی ارثی و غشا گلبول ها تغییر می کنند.

 وی ادامه داد: علت های مختلفی برای بروز این بیماری وجود دارد و باید با دیدن علائمی از جمله رنگ پریدگی بیحالی و در بعضی موارد بروز خونریزی به پزشک مراجعه شود.

انتهای پیام/ز

چه عواملی در بروز کم خونی اثر گذار است

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.