کد خبر: ۶۶۵۸۶۵۳
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۲

 بروز نفخ بعد از خوردن غذا معمولا جای نگرانی نداشته و افراد می‌توانند با انجام کار‌های ساده‌ای مانند نخوردن نوشیدنی‌های گازدار، عدم مصرف بیش از حد فیبر و آرام غذا خوردن از بروز نفخ جلوگیری کنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛  بروز نفخ بعد از خوردن غذا امری شایع است. برای جلوگیری از نفخ شکم می توانید از روش های زیر استفاده کنید: آرام غذا خوردن، عدم مصرف غذاهای پر چرب و نوشیدنی های گاز دار، مصرف زنجبیل و عدم مصرف مواد غذایی تند. در این مقاله، به ۱۱ روش برای جلوگیری از نفخ شکم اشاره خواهیم کرد.

چگونه از نفخ شکم جلوگیری کنیم؟


بیشتربخوانید : توصیه هایی برای گوارش بهتر مواد غذایی


عوامل بروز نفخ شکم
نفخ در ناحیه شکم و به علت تجمع میزان زیاد هوا و یا گاز در دستگاه گوارش ایجاد می‌شود. غذا خوردن یکی از علل شایع برای بروز نفخ بوده، زیرا بدن با هضم غذا، باعث تولید گاز می‌شود. همچنین افراد در حین خوردن یا نوشیدن، بطور ناخواسته هوا را نیز بلعیده و وارد دستگاه گوارش می‌کنند. آروغ و باد شکم معمولا کمک می‌کنند تا گاز و هوای ایجاد شده در روده، کاهش یابند.
نفخ می‌تواند نشانه‌ای از برخی بیماری‌ها مانند سندرم روده تحریک پذیر یا عدم تحمل غذایی نیز باشد. هرچند در بیشتر موارد، نفخ قابل اجتناب است، اما روش‌های زیر می‌توانند به شما در کاهش یا پیشگیری از بروز نفخ پس از خوردن غذا کمک کنند.

روش های جلوگیری از نفخ شکم
۱. بیش از حد فیبر نخورید
فیبر نوعی کربوهیدرات بوده که در غذا‌های گیاهی یافت شده و بدن نمی‌تواند آن را هضم کند. اگرچه مصرف فیبر برای بدن مهم بوده و به تنظیم و مصرف قند خون کمک می‌کند، اما مصرف برخی مواد غذایی حاوی فیبر نیز می‌تواند باعث تولید بیش از حد گاز در برخی از افراد شود. برخی مطالعات نشان داده‌اند که گرفتن رژیم غذایی حاوی فیبر کم می‌تواند به تسکین نفخ در افراد مبتلا به یبوست ایدیوپاتیک کمک کند.
غذا‌های غنی از فیبر عبارتند از:
لوبیا
عدس
میوه‌هایی مانند سیب و پرتقال
جو دو سر
لپه
کلم بروکلی
کلم بروکسل

۲. آشنایی با عدم تحمل غذایی و آلرژی‌ها
نفخ نوعی علامت برای عدم تحمل غذایی یا آلرژی است. این شرایط می‌توانند باعث تولید بیش از حد گاز در دستگاه گوارش شوند. غذا‌هایی مانند گندم یا گلوتن می‌توانند باعث ایجاد عدم تحمل غذایی یا آلرژی شوند؛ بنابراین برای جلوگیری از نفخ شکم، کمتر از غذاهای حاوی گندم استفاده کنید.

۳. پرهیز از مواد غذایی پر چرب
مصرف چربی بخشی ضروری از رژیم غذایی بوده که منبعی مهم برای تولید انرژی است. بدن چربی‌ها را به آرامی هضم می‌کند، زیرا نسبت به دیگر مواد غذایی، چربی‌ها به مدت زمان بیشتری برای عبور از دستگاه گوارش نیاز دارند. این شرایط، می‌تواند در بعضی از افراد باعث بروز نفخ شود.

۴. آرام غذا بخورید
سریع غذا خوردن باعث افزایش بلع هوا شده که در نتیجه منجر به تجمع بیش از حد گاز در دستگاه گوارش می‌شود. بنابراین آرام غذا خوردن می‌تواند به کاهش و جلوگیری از نفخ شکم کمک کند.

۵. پرهیز از نوشیدنی‌های گازدار
نوشیدنی‌های گازدار حاوی دی‌اکسید کربن بوده که این گاز می‌تواند باعث بروز نفخ شود. آب بهترین گزینه به جای مصرف این نوع نوشیدنی‌ها است.

۶. زنجبیل
مصرف زنجبیل می‌تواند به مشکلات گوارشی کمک کند. زنجبیل نوعی ضد نفخ طبیعی بوده که می‌تواند به کاهش تجمع بیش از حد گاز در دستگاه گوارش کمک کند.

۷. عدم مصرف آدامس
جویدن آدامس باعث بلع بیشتر هوا شده و در نتیجه می‌تواند باعث بروز نفخ در برخی افراد شود.

۸. انجام ورزش سبک پس از خوردن غذا
انجام ورزش‌های سبک پس از خوردن غذا مانند پیاده روی، ممکن است به کاهش و جلوگیری از نفخ شکم کمک کنند.

۹. در حین خوردن غذا صحبت نکنید
صحبت کردن در حین خوردن غذا باعث افزایش بلع هوا شده و در نتیجه می‌تواند باعث بروز نفخ شود.

۱۰. درمان سوزش معده
سوزش معده زمانی روی می‌دهد که اسید از معده به سمت گلو برگشته و در نتیجه باعث ایجاد سوزش می‌شود. سوزش معده نیز یکی از عوامل بروز نفخ است. درمان سوزش معده می‌تواند به کاهش بروز نفخ در افراد کمک کند. مصرف برخی دارو‌های ضد اسید می‌توانند به درمان سوزش معده کمک کنند.

۱۱. عدم مصرف مواد غذایی تند
به جای مصرف افزودنی‌های تند مانند فلفل سیاه، فلفل قرمز، سس‌های تند و سرکه از گیاهان تازه یا خشک شده مانند شوید، ریحان، نعناع، مریم گلی، ترخون و رزماری استفاده کنید. غذا‌های تند می‌توانند باعث آزاد شدن اسید معده و در نتیجه سوزش معده شوند.

زمان مراجعه به پزشک
بروز نفخ بعد از مصرف غذا معمولا جای نگرانی نداشته و افراد می‌توانند با استفاده از روش‌های گفته شده در این مقاله، به کاهش و جلوگیری از نفخ شکم کمک کنند.
با این حال، گاهی اوقات ممکن است نفخ نشانه‌ای از یک بیماری بوده که نیاز به مراقبت‌های پزشکی دارد. اگر نفخ همراه با علائم زیر بود، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. علائمی مانند:
درد شکم
حالت تهوع
یبوست
اسهال
خستگی
کاهش وزن ناگهانی
حساسیت پوست

علاوه بر این، افرادی که به طور مرتب پس از خوردن غذا دچار نفخ می‌شوند نیز بهتر است با پزشک مشورت کنند.

منبع: مجله اینترنتی ستاره

انتهای پیام/

۱۱ روش ساده وسریع برای جلوگیری از نفخ شکم

کانال تلگرام - پایین شرح خبر
کانال تلگرام - پایین شرح خبر
کانال تلگرام - پایین شرح خبر
کانال تلگرام - پایین شرح خبر
کانال تلگرام - پایین شرح خبر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
سروش خبر
ایتا خبر
ویسپی خبر
گپ خبر
آی گپ خبر
بله خبر
توییتر خبر
اینستاگرام خبر
اپلیکیشن باشگاه خبرنگاران- صفحه خبر