سردار یزدی:

تحریم‌ها هیچ فشاری روی گروه‌های تفحص شهدا نداشته است/ تشییع پیکر 135 شهید دفاع مقدس در روز 22 شهریورماه

تحریم‌ها هیچ فشاری  بر روئی گروه‌های تفحص شهدا نداشته است/ تشییع پیکر 135 شهید دفاع مقدس در روز 22 شهریورماه

فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران گفت: در ارتباط با تفحص شهدا ابزار لازم را تهیه کرده‌ایم و تحریم‌ها هیچ فشاری را برای گروه‌های تفحص در پی نداشته است.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری مراسم تشییع پیکر 135 شهید گمنام دفاع مقدس صبح امروز شنبه 17 شهریورماه با حضور سردار محمدرضا یزدی فرمانده سپاه محمدرسول‌الله تهران بزرگ در ستاد مرکزی راهیان نور برگزار شد.

وی با اشاره به مراسم تشییع گفت: این شهدا که در عملیات‌های شلمچه، مجنون، کربلای 5، والفجر1  و در مناطق عملیاتی همچون نفت شهر و سومار شناسایی شده‌اند، روز پنج‌شنبه 22 شهریور ماه از ساعت 9 صبح از مقابل دانشگاه تهران به سمت خیابان حافظ و در ادامه به سوی معراج شهدای تهران تشییع خواهند شد.

فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران با بیان اینکه امروز بین 3 تا 4 هزار پیکر هنوز به کشور بازنگشته‌اند افزود: تلاش‌ها و جستجوها برای شناسایی پیکرهای شهدا همچنان ادامه دارد، هنوز معلوم نیست این پیکرها امروز در آب‌های خلیج فارس هستند یا در سرزمین عراق قرار دارند.

یزدی با بیان اینکه از میان شهدای تفحص شده‌، 17 شهید به صورت قطعی شناسایی شده‌اند اظهار کرد: 7 شهید از این شهدای شناسایی شده در تهران هستند، همچنین مراسم تشییع شهدا در استان‌هایی همچون آذربایجان شرقی‌، اصفهان، فارس، خراسان رضوی، کرمان و مازندران در روز 26 شهریور ماه مطابق با هفتم ماه محرم تشییع خواهند شد.

فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران با اشاره به توانایی‌های کشور در تفحص و شناسایی شهدا گفت: ما امروز در تشخیص DNA از معدود کشورهایی هستیم که شناسایی پیکرها را به خوبی انجام می‌دهیم. بعد از گذشت 37 سال برخی از خانواده‌های این شهدا درگذشتند، با این وجود ما در تعیین و شناسایی شهدا همچنان موفقیت‌های زیادی داریم وئ اینکه برخی مطرح می‌کنند شهدا ممکن است از اجساد سربازان عراقی باشد ادعای نادرستی است.

وی با بیان اینکه ما در ارتباط با تفحص شهدا ابزار لازم را تهیه کرده‌ایم ادامه داد: این ابزار در درون کشور وجود دارد و تحریم‌ها هیچ فشاری را برای گروه‌های تفحص نداشته، ضمن اینکه گروه‌های تفحص شهدا با دل و جان به دنبال شهدا می‌گردند و قطعا با توسل و توکلی که تا به امروز گروه‌های تفحص داشته‌اند، توانسته‌ایم پیکر شهدا را پیدا و شناسایی کنیم.

فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران با بیان اینکه سخنران مراسم تشییع یکی از مقامات کشوری و لشکری خواهند بود افزود: برای مراسم تشییع و تدفین شهدای گمنام از مقامات کشوری و لشکری از جمله اعضای هیئت دولت، نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای شهر تهران و مقامات سایر دستگاه‌ها دعوت به عمل آوردیم، ضمن اینکه نیروهای مسلح هم با افتخار در این مراسم شرکت خواهند کرد.

وی در خصوص کمک‌های بین‌المللی از سوی صلیب سرخ در جهت تفحص شهدا اظهار کرد: قبلا همکاری‌هایی با صلیب سرخ جهانی و با همکاری کشور عراق برای تفحص شهدا در سال‌های قبل داشته‌ایم، ولی می‌توانیم بگوییم که ما در زمینه تفحص شهدا بسیار توانمند هستیم و خیلی از کمک‌های جهانی استفاده نکرده‌ایم. امروز در موضوع تشخیص و تعیین پیکر نظامیان منطقه به کشورهای همسایه کمک‌هایی کرده‌ایم یا در سال 2005 و 2006 به کشورهای اروپایی در خصوص شناسایی پیکر نظامیان‌شان کمک‌هایی داشتیم.

فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران با اشاره به اینکه شهدا هم از مرز شلمچه و هم از مرزهای میانی وارد کشور شدند و امروز در حال رسیدن به تهران هستند گفت: سعی ما بر این است که با خانواده‌های تمامی شهدا تماس بگیریم و از بانک DNA شهدا استفاده کنیم، اما با این وجود حتی بعد از تدفین شهدا هم جستجوها را دنبال می‌کنیم.

یزدی در خصوص تعیین میادین مین جنگ تحمیلی گفت: بعد از 38 سال از شروع جنگ، میادین مین بر اثر باران،‌ سیل و دلایل دیگر جا به جا شده است و نقشه‌های میادین مین در زمان جنگ چندان راه‌گشا نیست به همین دلیل هم بوده که جانبازان و شهدایی را هم در راه تفحص پیکر شهدا داشته‌ایم، البته باید بگوییم که در مناطقی که هیچ گاه در زمان جنگ عملیاتی در آن صورت نگرفته، یا ارتش عراق در آن مناطق پیشروی نداشته است تفحصی انجام نمی‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
اره واقعا رو بدبختیهامون تاثیر نداشته
آخرین اخبار