دستهایی که مهرآفرین شدند/ نگاهی به روند ساخت مدارس در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه

بعد از اینکه زلزله به ۷۸ مدرسه آسیب رساند ،سازمان نوسازی مدارس با حمایت خیران دست بکار شد تا علاوه بر اینکه به ساخت مدارس آسیب دیده کمک کند ٬ در نوسازی آن‌ها هم سهیم باشد و کمبود فضا‌های آموزشی سال‌های گذشته را نیز جبران کند.
 
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، امسال قرار است آموختن الفبا را در کانکس شروع کند هرچند آغاز علم آموزی در مکانی به نام کانکس برایش نا آشنا نیست، اما امسال به هر ترتیب شروعش متفاوت‌تر از پارسال است.
 
شور و شوق دخترک به دو ماه نرسیده ناتمام ماند و دلهره ناشی از زلزله ٬ او را مجبور کرد تا امسال هم به جبران سال تحصیلی گذشته دوباره کلاس اول را از نو تکرار کند.
 
پدرش کارگر است و به پشتوانه همین شغل شرافتمندانه زندگی اش را هر چند به سختی ٬ اما اداره می کند٬ بی تردید تامین مخارج یک زندگی پنج نفره و حرکت چرخ‌های آن با وجود بیماری مادر و در شرایط بعد از آن زلزله ویرانگر چندان ساده نیست.
 
مادر که درد‌های خود را به فراموشی سپرده است هنوز از مقدمات ورود به مدرسه چیزی برای فرزندانش مهیا نکرده است درآمد حاصل از کارگری ناچیز است و برای تامین مخارج زندگی ناکافی...

درس هایی که در کانکس ورق خورد
 
بعد از زلزله شهر تغییر چهره داد، دیگر خبری از کوچه و پس کوچه‌های خانه تا مدرسه نیست، سایه ویرانه‌ها در شهر هنوز خاطراتی تلخ را مجسم می‌کند برخی از دانش آموزان امسال هم قرار است درس را در کانکس مشق کنند.
 
از همان ابتدا‌ی وقوع حادثه بسیاری برای ساخت کانکس و یا ارسال آن دست به کار شدند ٬سرما را به جان خریدند تا گرما بخش زندگی مردمان زلزله زده باشند.
 
هر چند کانکس بهترین گزینه برای اسکان موقت است و تا حدودی می‌تواند آرامش را به مردم آسیب دیده و یا در معرض آسیب بازگرداند، اما این سازه امدادی هیچگاه نمی‌تواند از مزایای یک سرپناه دائم برخوردار باشد.
 
کانکس‌هایی که در منظر شهری بی تناسب سربار شده اند و در کنار ویرانه‌ها چهره‌ای ناموزون به خیابان‌ها بخشیده اند.
 
محمود داوودی زاده مدیر آموزش و پرورش شهرستان جوانرود گفت: در حال حاضر از ٤٠ کانکس در محدوده شهرستان به عنوان کلاس درس استفاده می‌شود.
 
بعد از اینکه زلزله به ۷۸ مدرسه آسیب رساند ،سازمان نوسازی مدارس با حمایت خیران دست بکار شد تا علاوه بر اینکه به ساخت مدارس آسیب دیده کمک کند ٬ در نوسازی آن‌ها هم سهیم باشد و کمبود فضا‌های آموزشی سال‌های گذشته را نیز جبران کند.
 
نظری مدیر کل سازمان نوسازی مدارس استان کرمانشاه می‌گوید: قرار است تا پایان مهرماه ۲۵۶ کلاس آماده تحویل شود.

دست هایی که مهر آفرین شدند/ کانکس
ثبت نام دانش آموزان در مناطق زلزله زده هم روال عادی خود را طی می‌کند و سازمان آموزش و پرورش  تمهیدات لازم را برای شروعی آرام در آغاز سال تحصیلی  فراهم کرده است.
 
نسیم پاییزی آرام آرام شروع به وزیدن می‌کند و خبر از آمدن ماه مهربانی می‌دهد چند روز‌ی از شرح ماجرایی که در ابتدای همین گزارش به آن اشاره شد می‌گذرد، وقتی مجدد از احوال ستایش جویا شدم اشتیاق در صدایش موج می‌زد حالا دیگر با کمک خیران زنگ آغاز سال تحصیلی جدید برایش خوش آهنگ‌تر به گوش می‌رسد.
 
تجسم لبخندی که بر قاب صورتش نقش بسته و برق نگاهش نوید بخش روز‌هایی پر امید است، روز‌هایی که در اندیشه کودکانه اش چیزی جز داشتن مدرسه و سرپناهی دائم نیست.
 
انتهای پیام/پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار